مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) + درمان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آنوسمی چیست؟ آیا آنوسمی دارید!؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت آنوسمی و درمان این عارضه آن ها ملاقات می کنند.

آنوسمی چیست؟  آیا آنوسمی دارید!؟

مقدمه ای بر آنوسمی

از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی (به انگلیسی: anosmia) که به آن ناباروری و بیماری کاروتید نیز می گویند، از دست دادن حس بویایی در فرد به دلیل التهاب مخاط بینی و انسداد مجرای بینی است. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری ها به ویژه در افراد مسن است که 2 تا 10 درصد جمعیت را مبتلا می کند، اما در جوامعی که سطح فرهنگی بالاتری دارند کمتر دیده می شود.

این بیماری در مردان بیشتر از زنان شایع است و به طور متوسط ​​حدود 30 تا 35 درصد از علل آنوسمی بیماری های انسدادی بینی است که شایع ترین آنها پولیپ بینی، آلرژی، تورم مخاط بینی و تشکیل تومور است که باعث انسداد می شود. در قسمت بالایی بدن که پیاز معطر در آن قرار دارد. بیماری های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی در اثر تورم باعث احتقان بینی و متعاقب آن آنوسمی می شود.

هر دو عفونت ویروسی و باکتریایی می توانند بر پیاز بویایی اثر بگذارند و عصب بویایی را فلج کنند و منجر به آنوسمی شوند.تنها در 15 تا 20 درصد عفونت های ناشی از عفونت های ویروسی، حس بویایی قابل برگشت نخواهد بود. این برگشت ناپذیری در زنان بیشتر از مردان است و زنان 50 تا 70 ساله بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. ضربه به سر نیز عاملی در ایجاد آنوسمی است. گاهی اوقات حتی یک فرد متوجه تروما نمی شود، اما 3 تا 5 درصد افراد ممکن است دچار آنوسمی شوند. این آمار کاهش 1 تا 3 درصدی را در کودکان نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  علائم انفارکتوس میوکارد در زنان

درمان دارویی در بیمارانی که عفونت تنفسی ناشی از ویروس دارند استفاده می شود و از طریق جراحی برای برداشتن انحرافات و پولیپ ها و برداشتن تومورها استفاده می شود.تومورهای مخربی که کف و سقف بینی را تحت تاثیر قرار می دهند نیز می توانند در آنوسمی دخیل باشند.به آن آنومی می گویند. و مهمتر است آنوسمی بعد از ضربه مغزی و تومورهای لب فرونتال شایع تر است. بوی دو طرفه یا “هیپوسمی” در افراد سیگاری و رینیت آلرژیک مزمن مشاهده می شود.

شایع ترین علت هیپوسمی

سیگار کشیدن سخت و مزمن است. کاکوسمی زمانی گفته می شود که بیمار بوی نامطبوعی را استشمام کند. در تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به پارکینسون، اختلال بویایی به صورت کاهش یا ناپدید شدن کامل رخ می دهد که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد.

علل مختلف می تواند به سلول های عصبی فشار وارد کند و روند پیام رسانی را مختل کند.

عواملی مانند:

احتقان بینی به دلیل سرماخوردگی، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و آلرژی می تواند باعث آنوسمی شود.

وجود بیماری هایی مانند:

چاقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و ام اس نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. بارزترین علامت این عارضه نداشتن حس شوخ طبعی است، برای تشخیص، پزشک از ابزارهای خاصی استفاده می کند تا قسمت داخلی بینی را از نظر وجود پولیپ یا رشد آن بررسی کند. اگر مشکل خاصی دارد می تواند برای تشخیص بهتر سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و آندوسکوپی بینی سفارش دهد.درمان خاصی برای اختلالات بویایی وجود ندارد. اگر ناهنجاری ناشی از مصرف برخی داروها باشد،

بیشتر بخوانید  اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) چیست؟ علائم او چیست؟

علائم را می توان با تنظیم یا تغییر دارو کاهش داد. بسته به منشا و علت این عارضه، نوع درمان متفاوت است.گاهی پزشک برای درمان از جراحی یا آنتی بیوتیک استفاده می کند. مصرف دخانیات، قلیان و آلودگی هوا می تواند این اختلال را بدتر کند. بوی میوه ها و گیاهان تازه به باز شدن مجرای بینی کمک می کند.

 علت از دست دادن حس بویایی چیست؟

درمان کمبود حس بویایی

درمان خاصی برای اختلالات بو وجود ندارد. اگر علت آن دارو باشد، تنظیم یا تغییر دارو می تواند علائم را کاهش دهد. اگر بیماری زمینه ای باعث اختلال بویایی شود، معمولاً با ناپدید شدن بیماری یا با درمان حس بویایی عود می کند. اگر گرفتگی بینی به دلیل آلرژی یا سرماخوردگی دلیل کمبود حس شوخ طبعی باشد، معمولاً درمان لازم نیست و مشکل بهبود می یابد. استفاده کوتاه مدت از ضد احتقان های بینی می تواند مجرای بینی را باز کند تا راحت تر نفس بکشید.

با این حال، اگر گرفتگی بینی تشدید شد یا پس از چند روز برطرف نشد، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است عفونت داشته باشید و به آنتی بیوتیک یا سایر شرایط پزشکی نیاز داشته باشید. اگر پولیپ یا رشد وجود داشته باشد. ممکن است برای رفع انسداد و حس بویایی مجدد به جراحی نیاز باشد. اگر در مورد دارویی که بر حس بویایی شما تأثیر می گذارد شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید و ببینید آیا گزینه های دیگری وجود دارد که بر توانایی بویایی شما تأثیر می گذارد یا خیر. با این حال، هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید.

بیشتر بخوانید  بهترین شیر برای کودکان کدام است؟ پر چرب یا کم چرب؟

 علت از دست دادن حس بویایی چیست؟

گاهی انسان حس بویایی خود را به دست می آورد، اما متأسفانه از دست دادن حس شوخ طبعی به دلیل افزایش سن همیشه قابل درمان نیست، اما می توانید زندگی راحت و مطمئن تری داشته باشید. به عنوان مثال در خانه و محل کار خود دتکتورهای آتش نشانی و هشدار دود نصب کنید و اگر در مورد ایمنی مواد غذایی شک دارید، مراقب باقی مانده مواد غذایی باشید و آن را نخورید. و اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید.

————————————————- ————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *