مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تأثیر شادی بر سلامت انسان؛ شادی چه تأثیری بر سلامت روان فرد دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مطمئناً تأثیراتی که شادی بر سلامتی ما می گذارد ما را ناراحت نمی کند. هر چه بیشتر به زندگی امیدوار باشید، انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهدافتان خواهید داشت. وقتی تو خوشحال باشید، انرژی مثبت را به مغز، ذهن و افکار خود هدایت خواهید کرد که سلامت روان شما را تضمین می کند.

تاثیر شادی بر سلامت انسان

به گفته دانشمندان مختلف، تأثیر مستقیم شادی بر سلامت انسان را نمی توان انکار کرد. همانطور که در تحقیقات مشاهده کردیم، این نوع شادی می تواند اثرات مثبت یا منفی خود را داشته باشد. اگر فکر کنیم شادی به هر نحوی ما را از نظر روانی سالم تر و شادتر می کند.

شادی حالتی عاطفی است که موجب نشاط، چابکی، رضایت و علاقه افراد جامعه می شود. به گفته روانشناسان، شادی سه مولفه اساسی دارد: احساسات مثبت، رضایت از زندگی و فقدان احساسات منفی.

دکتر فریدمن، روان درمانگر در بیمارستان پرسبیتریان ویل بورنر در نیویورک می گوید: ارزیابی شادی دشوار است، اما تشخیص آن آسان است. محققان دریافته اند که کار خلاقانه و هدفمند عامل کلیدی برای شادی است. اما شرکت کنندگان به سرعت بر اهمیت ایجاد تعادل بین کار و تعهدات شخصی تأکید کردند.

دانشمندان بر این باورند که تأثیر احساسات و شادی بر ژن ها آشکار است و حتی نوع شادی را نیز می توان با تأثیری که بر ژن ها می گذارند، مشاهده کرد. در واقع، لذتی که از لذت و لذت سریع به دست می آورید (مثلاً خوردن غذای خوشمزه ای که دوست دارید یا خرید پیراهن مورد علاقه تان) تأثیرات فیزیکی روی ژن های شما دارد، اما این تأثیرات شبیه به احساساتی مانند افسردگی و استرس است. آنها دارند می روند.

البته برای داشتن یک زندگی شاد و همراهی دلپذیر، داشتن مهارت های اولیه و یادگیری آن ها ضروری است، بنابراین ایجاد رابطه صمیمانه و احساس شادی نیازمند مهارت های روانی و اجتماعی است.

بیشتر بخوانید  گزارش کمیسیون قانون 90 در مورد خطرات آغاز به کار پروژه نفتی مازاد و مازاد - اخبار پارلمان و دولت ایران - اخبار سیاسی تسنیم

در حالی که تحقیقات خوبی برای بررسی اثرات منفی استرس و خشم بر شادی وجود دارد، مطالعات کلیدی نیز وجود دارد که بر رابطه بین سلامتی و شادی تمرکز دارند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این مطالعات بر روابط و موضوعاتی تمرکز می کنند که دست به دست هم می دهند، اما لزوماً منجر به دیگری نمی شوند. این نتایج قانع کننده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که خلق و خوی شاد با هورمون های استرس مرتبط است، در واقع افراد شادتر می توانند طولانی تر و سالم تر زندگی کنند، همچنین داده ها و اطلاعات نشان می دهد که خلق و خوی مثبت و مثبت فکر کن و شوخ طبعی با رفاه و سلامتی بهتر همراه است.

تاثیر شادی بر سلامت انسان

چه چیزی ما را خوشحال می کند؟

کارشناسان لذت و شادی را به دو نوع مختلف تقسیم می کنند. شادی لذت‌گرا و شادی لذت‌گرا. این دو کلمه برای توصیف شادی استفاده می شود و از دو منبع مختلف استفاده می شود. شادی لذت گرایانه ناشی از دنبال کردن و تکرار تجربیاتی است که فرد از طریق آنها لذت می برد. و همچنین بسیاری از تجربیات مثبت که از خوردن غذای عالی یا بوییدن گل های زیبا حاصل می شود. این نوع شادی ها با تحقق خواسته های فردی تجلی می یابد. شادی مشارکتی نوعی شادی است که از مصرف چیزی حاصل نمی شود، بلکه از تلاش مداوم برای رسیدن به نتایج بزرگتر و مهمتر ناشی می شود. یعنی همان لذتی که از تلاش برای معنا بخشیدن به زندگی می گیریم، مانند فعالیت های اجتماعی و کارهای خیری که برای بهبود زندگی خود یا دیگران انجام می دهیم. در این مطالعات، دانشمندان علوم مختلف تلاش کرده اند تا تأثیرات رفتار اجتماعی را بر سلامت روان و جسم ارزیابی کنند.

  • یک لبخند: هنگامی که لبخند می زنید، به مغز و قلب خود زمان می دهید تا از استرس خلاص شود و همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. وقتی لبخند می زنید، عصبانیت شما فروکش می کند و عصبانیت درونی شما ناپدید می شود. دوست دارید خلاق باشید و با دیگران مهربان باشید.
  • هدیه دادن و گرفتن: شما با یک هدیه عشق و علاقه خود را به طرف مقابل نشان خواهید داد. یعنی مهربان بودن، یعنی مهربانی و زدودن تیرگی و کینه از دل. طبق تحقیقات انجام شده هدیه دادن به دوستان و عزیزانمان در مناسبت های مختلف می تواند تاثیرات مثبتی در جلب اعتماد و افزایش شادی و نشاط ما داشته باشد. وقتی از عزیزانتان هدایایی دریافت می کنید و از آنها تشکر می کنید، به دوام رابطه خود کمک کرده اید.
  • مثبت فکر کنید: وقتی به همه چیز نگاه مثبت داشته باشید، اعتماد به نفس خود و دیگران را نسبت به خودتان افزایش می دهید و این نشانه سلامت روان شماست. خوش بینی به مسائل زندگی و توضیح خوش بینانه از رویدادهای ناخوشایند نیز بر توانایی کنار آمدن با مشکلات تأثیر می گذارد.
  • به علایق خود توجه کنید: وقتی به علایق خود نگاه می کنید، واقعاً به خودتان احترام می گذارید. علایق و ترجیحات، توجه به علایق شخصی می تواند بر ارضای نیازهای فردی و اجتماعی تأثیر مثبت بگذارد. بنابراین، صرف زمان مناسب برای پیگیری علایق شخصی باعث شادی و نشاط می شود.
  • با هم شاد باشید: محققان دریافته‌اند که عادت به شاد بودن با دستیابی به اهداف شخصی کوچک به اندازه افسردگی تأثیر مخربی بر ژن‌ها دارد. در واقع افرادی که برای اهداف بزرگتر در جامعه و به صورت جمعی تلاش می کنند و به دنبال شادی بیشتر هستند، میزان التهاب کمتر و مقاومت بالاتری در برابر ویروس ها نشان داده اند. در واقع، نوع شادی ناشی از تلاش برای فعالیت های اجتماعی، رفتار خوب در جمع و اهداف عالی، تأثیر ژنتیکی بسیار مثبت تری دارد. به همین دلیل است که فردریکسون، رئیس تحقیقات، می گوید که باید بدانید امروز چه احساسی دارید. تا چه حد و تا چه حد بر سطح سلول ها و سلامت شما تأثیر می گذارد؟
  • خوش اخلاقی و خوش اخلاقی: خلق و خوی خوب زندگی را جذاب تر می کند و خستگی تلاش های روزمره را از بین می برد. وقتی خیرخواه هستید، انرژی مثبت به خود، ذهن، رفتار و افکارتان بتابانید. با اخلاق خوب، افسردگی را از خود دور کنید و با مهربانی به دنیا نگاه کنید.
  • گوش دادن به موسیقی و رقص: گوش دادن به موسیقی بی کلام یا موسیقی شاد که شما را وادار به رقصیدن می کند تاثیر مثبتی بر شادی شما دارد. موسیقی غذای روح هر انسانی است.
  • قدردانی و قدردانی: محققان دریافته اند افرادی که سپاسگزار هستند از زندگی رضایت بیشتری دارند. شرکت در فعالیت های مرتبط با عشق و نوع دوستی باعث افزایش رضایت و شادی می شود.
  • روابط عاشقانه: روابط عاشقانه مهم ترین پیش بینی کننده رضایت از زندگی در مردان است و شادی یک مورد مسری و مسری است، توجه شده است که یک خانواده شاد یا دوستان نزدیک شادی شما را تا 15 درصد افزایش می دهد.
  • پیک نیک و گردشگری: اگر در برنامه زندگی خود مکانی برای تفریح، مسافرت و سفر قرار دهید، شادی و خوشی خود را تضمین کرده اید. در واقع، شما ساعت ها به ذهن خود استراحت می دهید، فارغ از تمام درگیری های زندگی. گردش و تفریح ​​بر جنبه های مختلف روحی و جسمی هر فرد تأثیر مثبت می گذارد.
  • ارتباط با دیگران: افرادی که در گفتگوهای معنادار با دوستان یا خانواده شرکت می کنند، خوشحال تر از کسانی هستند که این کار را نمی کنند. روابط نزدیک بین افراد و حمایت اجتماعی قوی برای شادی مهم است.
بیشتر بخوانید  فرونشست زمین در خیابانی در اصفهان | مردم شوکه شدند +ویدئو

همچنین بخوانید:

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *