مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) چیست؟ علائم او چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیماری AL S را بیشتر ملاقات کنید

با دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که منشأ آن اسکلروز جانبی Amiotrotro fische است آشنا شوید.

علائم ALS

ALS چیست؟

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ALS یک بیماری بدخیم عصبی است که مغز و ماهیچه ها را به هم متصل می کند. این بیماری به تدریج سلول های این اعصاب را فلج می کند و در نتیجه اعصاب نمی توانند سیگنال های مغزی را به ماهیچه ها منتقل کنند. به این ترتیب عضلاتی که باعث حرکت در بدن می شوند به تدریج نازک شده و قدرت کمتری پیدا می کنند. کارایی آنها به طور مداوم در حال کاهش است و در نهایت به طور کامل از بین می رود.در تصویر زیر تفاوت بین عصب و زنجیره عضلانی سالم و زنجیره عصبی و عضلانی آسیب دیده ناشی از ALS را مشاهده می کنید:

  • سمت چپ: اعصاب و عضلات سالم
  • سمت راست: اعصاب و عضلات آسیب دیده توسط ALS

————————————————- ———————————————— —-

علائم ALS

ضعف عضلانی، خستگی مفرط، مشکلات عضلات اندام و فک و صورت. به عنوان مثال، بیمار متوجه می شود که پای او دائماً پیچ خورده است. غذا و نوشیدنی به گلویش می‌پرد. یا مثلا بستن دکمه های لباس یا باز و بسته کردن شیر آب مشکل است. ALS یک بیماری پیشرونده است. این بدان معنی است که بیماری به طور منظم پیشرفت می کند و بدن به عقب می رود. علت دقیق ALS ناشناخته است.

————————————————- ———————————————— —-

چگونه این بیماری را تشخیص دهیم

تا به امروز آزمایش خاصی یا حتی دوره آزمایشی مشخصی برای تشخیص نهایی وجود ندارد و تنها راه تشخیص از طریق آزمایش های فیزیکی و عصبی و آزمایش های مختلف است که اکثر آنها برای رد فرضیه بیماری های دیگر است. به ALS انجام می شود. زیرا بسیاری از بیماری های دیگر هستند که علائمی مانند ALS دارند.

بیشتر بخوانید  آیا می دانید کدام غذاها حاوی ویتامین E هستند؟

————————————————- ———————————————— —-

برای تشخیص ALS می توان آزمایش های زیر را انجام داد:

  • معاینات فیزیکی و عصبی گسترده
  • تست الکترودیاگنوستیک: الکترومیوگرافی (EMG) که درجه تخریب نورون های محیطی و مطالعه هدایت عصبی (NCS) را نشان می دهد.
  • آزمایش خون و ادرار برای اندازه گیری پروتئین، تیروئید و غدد پاراتیروئید، ادرار 24 ساعته برای فلزات سنگین
  • پونکسیون کمری (مصرف مایع مغزی نخاعی)
  • اشعه ایکس و ام آر آی، میلوگرافی
  • بیوپسی عضله یا عصب

پیشرفت بیماری

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

ALS مسری نیست. این بیماری معمولا با درد همراه نیست و به هوشیاری بیمار آسیبی نمی رساند. قوای پنج گانه: چشایی، بینایی، بویایی، شنوایی و لامسه (و همچنین سیستم هضم، جذب و دفع غذا، روده و مثانه از دسترس بیماری خارج است. به تدریج عضله بیشتر – به استثنای عضله قلب ) در بدن بیمار آسیب دیده است.از فردی به فرد دیگر متفاوت است.اما میانگین طول عمر این بیماران بین سه تا پنج سال پیش بینی می شود.

افرادی هستند که بیش از ده سال است با این بیماری زندگی می کنند. یک مثال خاص (اما ممکن) پروفسور استیون هاوکینز، دانشمند و فیزیکدان انگلیسی 69 ساله است که از 22 سالگی به بیماری ALS مبتلا بوده و 47 سال است که زندگی پرباری داشته است.

————————————————- ———————————————— —-

علت بیماری ALS

علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است. این می تواند بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر افراد در سنین 40 تا 60 سالگی به آن مبتلا می شوند. درصد جذب کوچک e. ال. S به دلیل میراث این بیماری است. اما جنبه ارثی این بیماری بسیار نادر است. در آن صورت، اغلب برای مدت طولانی در خانواده شناخته می شوند و تعدادی دیگر مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید  پیشگیری و درمان عفونت روتاویروس در کودکان و بزرگسالان

————————————————- ———————————————— —-

درمان ALS

متاسفانه تاکنون درمانی برای این بیماری پیدا نشده است. همچنین در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. تنها دارویی که روند بیماری را اندکی به تاخیر می اندازد و اکثر پزشکان برای بیماران مبتلا به ALS تجویز می کنند، قرص ریلوزول است. این دارو تا حدودی (به طور متوسط ​​برای سه ماه) سرعت بیماری را کاهش می دهد.

————————————————- ———————————————— —-

امید به زندگی بیمار پس از شروع بیماری

افراد مبتلا به ALS بسته به کیفیت درمان بین دو تا سه سال بعد از تشخیص زندگی می کنند البته افرادی بودند که تا پنج سال عمر کردند البته هر چه دورتر باشند زندگی آنها سخت تر می شود فلج می شوند.

————————————————- ———————————————— —-

تحقیق عملی

در حال حاضر تحقیقات عملی زیادی در مورد این بیماری در سراسر جهان وجود دارد. مراکز درمانی کشورهای اروپایی و آمریکا و … با همکاری یکدیگر ریشه قطعی این بیماری، عوامل ژنتیکی و ارثی و در نهایت کشف دارو و درمان این بیماری را دنبال می کنند. به عنوان مثال در هلند، سه مرکز پزشکی و تحقیقاتی ALS در سه بیمارستان دانشگاهی این کشور ایجاد شده است.

هر مرکز متشکل از یک تیم ALS متشکل از چندین متخصص مغز و اعصاب، پزشکان توانبخشی، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، لکوپودیست، متخصص تغذیه، پرستار، روانشناس، و پرستار و پرستار است. علاوه بر انجام کارهای تحقیقاتی متمرکز بر این بیماری، این تیم در زمینه تشخیص بیماری نیز فعالیت می کند. ال. آنها همچنین در هدایت و راهنمایی مداوم افراد مبتلا به بیماری تخصص دارند.

بیشتر بخوانید  هیوسیامین چیست و برای چه مصرف می شود؟

————————————————- ———————————————— —-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *