مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کاربردهای درمانی نتیل مایسین چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض آمپول نتیل مایسین


نتیل مایسین (Netilmicin) آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی متعدد مانند عفونت خون (سپتسمی)، عفونت مجاری ادراری، عفونت پوست ، عفونت‎های داخل شکمی، عفونت‌های استخوانی و مفصلی، عفونت‎های مرتبط با جراحی و غیره استفاده می‌شود. این دارو باید با احتیاط مصرف شود زیرا خطر ابتلا به مشکلات کلیوی و شنوایی را افزایش می‌دهد.


نتیل مایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی نیمه سنتتیک است با فعالیت و کاربردهای مشابه با جنتامایسین و در درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به جنتامایسین و توبرامایسین می توان از آن به عنوان جایگزینی برای آمیکاسین استفاده کرد و در صورت تجویز این دارو با پنی سیلین ها و با سفالوسپورین ها باید محل های تزریق جدا باشند. نتیل مایسین به صورت سولفات داده می شود اما دوزهای تجویزی بر اساس مقادیر پایه معادل بیان می شوند.


فارماکوکینتیک نتیل مایسین


متعاقب تزریق داخل عضلانی نتیل مایسین اوج غلظت پلاسمایی طی 5/0 تا 1 ساعت حاصل می شود و متعاقب دوزهای mg/kg 2 غلظت های حدود 7 میکروگرم در میلی لیتر حاصل می شود و غلظت های مشابهی متعاقب انفوزیون داخل وریدی طی یک ساعت حاصل می شود. اوج غلظت پلاسمایی متعاقب تزریق سریع داخل وریدی می تواند 2 یا 3 برابر بیشتر از اوج غلظت پلاسمایی متعاقب انفوزیون باشد.


یک دوز روزانه استاندارد نتیل مایسین می تواند اوج غلظت پلاسمایی 20 تا 30 میکروگرم در میلی لیتر را به صورت گذرا ایجاد کند. در مطالعات تجویز چند دوز دارو، این دارو هر 12 ساعت تجویز می شود که باعث ایجاد غلظت های پایدار در روز دوم می شود که کمتر از 20درصد بالاتر از غلظت های حاصل از روز اول هستند. نیمه عمر این دارو به طور معمول 2 تا 5/2 ساعت می باشد و در طی 24 ساعت حدود 80درصد آن از طریق ادرار دفع می شود.

بیشتر بخوانید  خواص عرق خارشتر و فواید آن برای بدن


مقدار و روش درست مصرف داروی نتیل مایسین


قبل از شروع درمان با آنتی بیوتیک نتیل مایسین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. اگر سؤالی راجع به طریق مصرف این دارو دارید، از پزشکتان بپرسید.


داروی نتیل مایسین توسط پزشک به صورت تزریق وریدی (طی ۵-۳ دقیقه) یا عضلانی برایتان تزریق می‌شود، دوز و میزان تزریق این دارو را پزشک تشخیص می‌دهد.


برای بهتر شدن تأثیر آنتی بیوتیک نتیل مایسین ، تزریق دارو را هر روز، در زمان مشخصی از روز انجام دهید. استفاده از نتیل مایسین را تا زمانی که برای شما تجویز شده است، به پایان برسانید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.


اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه نتیل مایسین را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.


Netilmicin


موارد منع مصرف نتیل مایسین


  • به تاریخ انقضای داروی نتیل مایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز داروی نتیل مایسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی نتیل مایسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


مصرف نتیل مایسین در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی نتیل مایسین در دوران بارداری و شیردهی ممکن است سلامت جنین را به خطر بینداز، فقط با تجویز پزشک و در صورت حیاتی بودن نیازتان به این دارو، می‌توانید این آنتی بیوتیک را استفاده نمایید.


تاثیر مصرف داروی نتیل مایسین بر رانندگی


داروی نتیل مایسین می‌تواند باعث مشکلات بینایی در شما شود، اگر این علائم را داشتید از رانندگی اجتناب نمایید.


تداخلات دارویی نتیل مایسین


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


داروی نتیل مایسین ممکن است با داروهای زیر تداخل دارویی داشته باشد: مسدود کننده‌های عضلانی، فوروزماید، تنوفوویر و کولیستیمتات (Colistimethate).


هشدار درباره مصرف نتیل مایسین


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی نتیل مایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید.

  • اگر هرگونه مشکل عصبی- عضلانی دارید.

  • در صورتی که ریزش مو دارید.

  • در صورتی که بدنتان مشکل کم آبی دارد.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارو یا آنتی بیوتیکی دارید


اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


Netilmicin


عوارض مصرف نتیل مایسین


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


  • واکنش آلرژیک شدید . سردرد . اختلالات بینایی

  • بثورات پوستی .اختلال کلیوی

  • اختلال شنوایی . تهوع و استفراغ

  • کم آب شدن بدن


اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی نتیل مایسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد نتیل مایسین


نتیل مایسین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تشنج، تنگی نفس، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری از داروی نتیل مایسین


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


بیشتر بخوانید:


موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین


آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن


آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران


آیا میتوان در زمان بارداری آنتی بیوتیک‌ مصرف کرد؟


separator line


بیشتر بخوانید  با این روش گیاهی پف زیر چشم را از بین ببرید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *