مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ضرب المثلی در مورد روباه و مرغ ها در مورد قاضی می گوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثلی در مورد روباه و مرغ ها در مورد قاضی می گوید


ضرب المثل حکایت ما شد، حکایت روباه و جوجه های قاضی: از این ضرب المثل برای جلوگیری از عاشق شدن افراد عادی جامعه به افراد ثروتمند و با نفوذ در قدرت استفاده می شود.

داستان ضرب المثل روباه و جوجه های قاضی

گرگ و روباه با هم دوست بودند. روباه از هوش خود استفاده می کند و گرگ از نیروی زیادی و پنجه های تیزش استفاده می کند. روباه طعمه خود را پیدا کرد و گرگ آن را شکار کرد. سپس می نشستند و طعمه ای را که گرفته بودند می خوردند.

متأسفانه چندین روز شکار نکردند. با خود می گفتند هر کدام از ما به جایی می رویم شاید چیزی پیدا کنیم و به دیگری اطلاع دهیم. گرگ لانه مرغ را پیدا کرد و با عجله نزد روباه رفت و گفت طعمه را پیدا کرده است.

روباه خوشحال شد و گفت: چه چیزی پیدا کردی که اینقدر خوشحالت کرد؟ کجاست؟ گرگ گفت: دنبال من بیا تا به تو نشان دهم. گرگ جلو آمد و روباه به دنبال او رفت. به یک خانه رسیدند.

خانه یک حیاط بزرگ داشت و یک مرغداری در گوشه حیاط. گرگ برخاست و رو به روباه کرد و گفت: این شکار است. بذار ببینم چیکار میکنی روباه که بسیار گرسنه بود شعبان به حیاط رفت و خود را در مرغداری دید.

او در گوشه ای پنهان شد تا در زمان مناسب به مرغداری حمله کند. در مرغداری چند مرغ و خروس چاق بود. او در مرغداری باز بود و به راحتی توانست یکی از جوجه ها را بگیرد و فرار کند.

بیشتر بخوانید  گریم عجیب بهار افشاری در تئاتر احتمال!

اما ناگهان به فکر فرو رفت و با خود گفت: «در باز است و مرغ چاق در مرغداری است. پس چرا گرگ خودش به مرغداری حمله نکرد؟ تا الان من شکار کرده ام و او شکار کرده است. حالا چه شد که شکار این شیرینی را دید، اما کاری نکرد و به دنبال من آمد. خطر قطعا در کمین است.

بهتر است خدا را بدون آب نزنید. روباه با این افکار به سمت گرگ برگشت. وقتی گرگ روباه را با دست خالی دید عصبانی شد و گفت: مطمئن بودم که نمی توانی جوجه بگیری. چرا دست خالی برگشتی؟ روباه گفت: هیچی. فقط می خواهم بدانم این خانه و این مرغداری متعلق به کیست و چرا صاحب خانه مرغداری خود را باز گذاشته است؟

گرگ گفت: «این خانه شیخ قاضی شار است که کارگرش لابد فراموش کرده است مرغداری را ببندد. روباه نام قاضی شهر را شنید. فرار کرد . گرگ تعجب کرد و به دنبال روباه دوید تا به روباه رسید و از او پرسید: چرا فرار می کنی؟چی شده؟

روباه گفت: گرسنه بودن بهتر از خوردن مرغ قاضی است. وقتی آن شیخ قاضی متوجه می شود که من مرغ خانه اش را دزدیده ام، به مردم می گوید که گوشت روباه حلال است. مردم با شنیدن این تصمیم به دنبال روباه ها می روند و نسل روباه را از زمین خارج می کنند. گرسنه بودن بهتر از خراب کردن درخت انگور است.

از آن به بعد، هر گاه کسی بخواهد از تهاجم به افراد صاحب نفوذ خودداری کند، این ضرب المثل را می گوید: «داستان ما شده است، داستان روباه و جوجه های قاضی.

بیشتر بخوانید  پدر علم کویرشناسی ایران درگذشت + بیماری و علت فوت


جداکننده خط

ضرب المثل هاله از کجا آمده است؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟

ضرب المثل «نه بیا نه برو» به چه معناست؟

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خطی از کجا آمده است؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *