مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه زمانی از روز برای آفتاب گرفتن مناسب است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


زمانی که تابستان فرا می رسد، اکثر مردم بیشتر مستعد آفتاب گرفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند که پوست آن ها را تیره می کند و برای آفتاب مفید است. روزهای گرم تابستان برای آفتاب گرفتن و دریافت ویتامین D عالی هستند. اما آفتاب گرفتن باید به موقع انجام شود تا دچار سوختگی نشوید و در مقابل نور خورشید بهترین نتیجه را به دست آورید. در این مطلب شما را از فواید آفتاب و زمان آفتاب گرفتن آگاه می کنیم تا از فصل تابستان هر چه بیشتر لذت ببرید.

بهترین زمان روز برای آفتاب گرفتن

بهترین زمان برای لذت بردن از آفتاب بهترین زمان برای آفتاب گرفتن در تابستان و سایر فصول قبل از ساعت 10 صبح و بعد از ساعت 16 است. با تغییر فصول، میزان ویتامین D و نور خورشید تغییر می کند و در زمستان بدن ویتامین D کمتری نسبت به نور خورشید دریافت می کند. ویتامین D در بدن ایجاد می شود و به جذب کلسیم از غذا به بدن کمک می کند. جذب ویتامین D پوکی استخوان را کاهش می دهد. علاوه بر لزوم استفاده از غذاهای حاوی ویتامین D، نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است. بهترین زمان برای آفتاب گرفتن ساعت 7 صبح است. بدن پروتئینی تولید می کند که پوست را از اشعه ماوراء بنفش بازسازی می کند. در این مرحله تولید این پروتئین به حداکثر می رسد.

زمان مناسب برای آفتاب گرفتن چه زمانی است؟

زمان حمام آفتاب برای همه چیز آستانه قابل تحملی دارد و نه بیشتر از آن در آفتاب. این آستانه تحمل معمولا بین دو تا سه ساعت متغیر است. مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به محل سکونت، واکنش پوست به خورشید، کیفیت هوا، نوع پوست، فصل، محل زندگی و محیط زیست کشورمان بستگی دارد.

روش صحیح آفتاب گرفتن

اگر بیماری ناشی از نور خورشید ندارید، می توانید روزانه 20 دقیقه تا 3 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید. استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب برای پوست شما زمانی که زیر نور آفتاب هستید ضروری است. از آنجایی که آفتاب روی پوست باعث پیری زودرس و ابتلای فرد به سرطان پوست می شود و بهتر است به جای آفتاب گرفتن از مکمل های ویتامین D برای جلوگیری از عوارض خطرناک آفتاب استفاده کند.


فواید آفتاب گرفتن

بهترین زمان برای آفتاب گرفتن کودکان

کودکان از سولاریوم و آفتاب گرفتن منع می شوند. نوزادان پوست ظریف و حساسی دارند. با آفتاب مستعد بیماری های پوستی و سرطان می شوند. اگر به ساحل می روید: لباس مناسب، کلاه حصیری لبه دار، عینک آفتابی و ضد آفتاب برای کودکان بپوشید.
آفتاب در ساعات اولیه صبح ملایم است و در ساعات پایانی روز شدت می یابد. افراد از کرم ضد آفتاب با همان اثر ضد آفتاب استفاده می کنند، اما باعث ایجاد لک و سفید شدن پوست می شود. اگر می خواهید پوستی برنزه داشته باشید، آفتاب گرفتن در زمان مناسب روز بهترین گزینه برای آفتاب گرفتن است.

بیشتر بخوانید  کاربردهای دارویی قرص رومالین فورت فارمالایف


فواید و مضرات آفتاب گرفتن

آیا آفتاب گرفتن برای پوست مفید است؟ درست است که حتی در روزهای ابری و زمستانی پوست باید در معرض نور خورشید قرار گیرد و از ضد آفتاب استفاده کرد، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب به میزان مشخص مفید است. آفتاب گرفتن، نشستن یا دراز کشیدن زیر آفتاب و گاهی با هدف آفتاب گرفتن، اگر به درستی انجام شود برای سلامتی مفید است. ویتامین D که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود، به پیشگیری از برخی بیماری های رایج کمک می کند.
آفتاب گرفتن نیز مضر است. یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب ملانوما (نوعی سرطان پوست) است.

فواید آفتاب گرفتن فواید نور خورشید و ویتامین D.

نور خورشید به بدن در تولید ویتامین D کمک می کند. ویتامین D برای بدن ضروری است، کمبود ویتامین D شایع است و بسیاری از مردم در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. دریافت ویتامین D به تنهایی از طریق غذا آسان نیست. ویتامین D در ماهی‌ها و زرده‌های تخم‌مرغ مختلف یافت می‌شود، اما بیشتر آن از شیر تامین می‌شود. ویتامین D از طریق مکمل های غذایی در داروخانه ها تامین می شود. درباره فواید آفتاب برای سلامتی بیشتر بدانید.


کاهش افسردگی

علائم افسردگی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش می یابد. نور خورشید باعث ترشح هورمون سروتونین و تقویت خلق و خو و حس آرامش در افراد می شود. اگر افسردگی ندارید، آفتاب گرفتن خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.


بهتره بخوابی

آفتاب گرفتن ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می کند و به تنظیم خواب کمک می کند.


استخوان های قوی تر

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. از جمله فواید کلسیم برای بدن می توان به ساخت استخوان های قوی و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز اشاره کرد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D خورشید به بدن کمک می کند تا با بیماری های قلبی، التهاب، آنفولانزا، بیماری های خودایمنی و سرطان مبارزه کند و از آن جلوگیری کند.


خطر زایمان زودرس را کاهش دهید

ویتامین D از زایمان زودرس و عفونت های بارداری جلوگیری می کند.
از انواع آکنه، زخم، پسوریازیس و اگزما جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  نودل بخوریم یا نه؟


آفتاب گرفتن چه فوایدی برای بدن دارد؟


نور آفتاب صبحگاهی برای تقویت معده

نور آفتاب صبحگاهی به بهبود سیستم گوارش، متابولیسم و ​​اشتها کمک می کند و بدن را سالم نگه می دارد.

حیف آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن مطمئناً بی خطر نخواهد بود، اما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از محصولات محلی استفاده کرد. اگر برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید باعث تعریق، جوش های قرمز، گزگز، آفتاب سوختگی و تاول می شود.
آفتاب سوختگی در آینده باعث ایجاد ملانوم می شود و منجر به مسمومیت با نور خورشید یا آلرژی به نور می شود. بنابراین، شما باید بلافاصله به دنبال درمان آفتاب سوختگی باشید.


مضرات آفتاب گرفتن برای زنان باردار:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران بارداری منجر به کم آبی بدن می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث افزایش دمای بدن و افزایش دمای جنین می شود. ویتامین D نور خورشید در دوران بارداری بسیار مهم است. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب ویتامین D را تجویز کند.

نکات و اقدامات احتیاطی برای آفتاب گرفتن

کرم ضد آفتاب با SPF 30 را بمالید و 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن روی صورت و بدن بمالید.
اگر طاسی دارید، ضد آفتاب را روی پوست سر و همچنین روی دست ها، پاها و لب ها بمالید.
وقتی گرم شدید، به سایه بروید و آب بنوشید.
وقتی بیرون می روید از عینک آفتابی متناسب با چشمانتان استفاده کنید.
برای جبران کمبود آبی که در بدن شما تبخیر می شود، به طور منظم از آب استفاده کنید.
سر خود را زیر سایبان نگه دارید یا یک پارچه سفید روی سر خود قرار دهید.
گوشه ها، پیشانی و نوک بینی را با استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه دور از نور خورشید قرار دهید.
کلم بروکلی بخورید زیرا آنتی اکسیدان دارد و آسیب های ناشی از اشعه UVB را در بدن شما کاهش می دهد.
بیش از یک ساعت زیر نور آفتاب نمانید.
از مصرف غذاها و داروهایی که به نور حساس هستند خودداری کنید زیرا باعث سوختگی پوست در زیر نور خورشید می شود. برخی از داروها، آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد بارداری به نور حساس هستند. قبل از آفتاب گرفتن با پزشک خود مشورت کنید.
پس از آفتاب گرفتن لباس هایی بپوشید که دست و پای شما را کاملاً بپوشاند تا بدن شما دیگر در معرض نور خورشید قرار نگیرد.
بعد از آفتاب گرفتن با آب ولرم یا سرد دوش بگیرید و از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
فروشگاه های معتبر بهداشتی و آرایشی محصولات را قبل و بعد از آفتاب گرفتن به فروش می رسانند. حتما قبل از آفتاب گرفتن از کرم های مخصوص استفاده کنید.
پس از آفتاب گرفتن حوله را روی بدن خود نکشید.
گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی لیکوپن است و از قرمزی پوست جلوگیری می کند.
غذاهای حاوی لیکوپن بخورید: مصرف گوجه فرنگی و هندوانه حاوی لیکوپن به محافظت از پوست شما در برابر اشعه UV خورشید کمک کرده است. مصرف آب هندوانه در یک روز آفتابی گرم برای شما مفید است.
مصرف غذاهای حاوی بتاکاروتن: مصرف غذاهای غنی از بتاکاروتن مشکلات پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می دهد. در روزهای آفتابی غذاهایی مانند هویج یا سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف داروی آیوپامیدول


حیف آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن یکی از راه های بهره مندی بدن از فواید نور خورشید است، اما اگر نمی خواهید زیر نور خورشید دراز بکشید، می توانید:

در فضای باز ورزش کنید و پیاده روی کنید.
هنگام رانندگی شیشه ماشین را باز کنید.
ماشین را بیشتر پارک کنید و به سمت محل کار بروید.
وعده غذایی خود را در فضای باز بخورید.
از مکمل های ویتامین D و غذاهای حاوی ویتامین D استفاده کنید.
از ضد آفتاب یا ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید

از ضد آفتاب استفاده نکنید. این دستگاه ها دارای نور UVB کافی برای تولید ویتامین D طبیعی در بدن نیستند و مانند نور خورشید نمی توانند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کنند.
استفاده مداوم و بیش از حد از محصولات ضد آفتاب مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، دیابت، اختلالات هورمونی در بدن و یا حتی ناباروری را در پی خواهد داشت. با توجه به همه این موارد استفاده از ضد آفتاب برای زنان باردار و شیرده به هیچ وجه توصیه نمی شود.


چگونه و چه زمانی باید در معرض نور قرار گرفت؟

هنگام خواندن روزنامه یا مطالعه می توانید در حیاط یا تراس بخوابید و از آفتاب استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از نور خورشید قبل از نور مستقیم خورشید است. نور خورشید صبح ها داغ نیست، اما می توانید از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

در این مقاله درباره بهترین ساعات آفتاب گرفتن، فواید و مضرات آفتاب گرفتن، جایگزین های آفتاب گرفتن و احتیاط هایی که هنگام آفتاب گرفتن باید رعایت کنید، صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را با فواید نور خورشید و راه های جلوگیری از مضرات خورشید آشنا کنیم.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *