مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نسخه ای کامل از درمان نیش پشه + مبارزه با نیش حشرات

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درمان نیش پشه


با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با درمان نیش پشه بیشتر آشنا شوید


پشه‌ها با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می‌ماند. آنها با استفاده از اندام لوله‌مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می‌کنند و خون آنها را می‌مکند. پشه‌ها به‌قدری بزرگ هستند که می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید. پشه‌های نر شاخک‌هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه‌های ماده، کمک می‌کند. شاخک‌های پشه‌های ماده، به اندازه‌ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده‌ها می‌توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند


ما اغلب گزیده شدن را هنگامی که اتفاق می‌افتد احساس نمی‌کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌زننده باشد.


پشه چه کسانی را نیش می‌زند؟


برخی افراد که پی در پی دچار پشه گزیدگی می‌شوند، کم کم بدنشان در مقابل نیش واکنش نشان نمی‌دهد، یعنی نوعی مصونیت در مقابل آن پیدا می‌کنند. آزمایش‌های دانشمندان نشان داده‌ است که پشه‌ها پوستی که گرم باشد (دمای بالای 32 درجه) را دوست داشته و برای گزیدن، انتخاب می‌کنند. متوسط دمای پوست انسان بین 31 تا 35 درجه سانتیگراد است. همین نکته، حرف افرادی را که می‌گویند پشه آن‌ها را نیش نمی‌زند، توجیه می‌کند.


اطلاعات موجود نشان می‌دهد که همه پشه‌ها، خونخوار نیستند و فقط پشه ماده است که خون می‌خورد. پشه نر فقط از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. پشه‌های گزنده یا خونخوار را از روی خرطوم بلند و پهن متمایل به جلو شناسایی می‌کنند. پشه معمولی به رنگ قهوه‌ای و خاکستری است. این پشه‌ها در مکان‌های مسکونی بسیارمشاهده می‌شوند. آن‌ها تمایل به آب‌های آلوده دارند و هر جایی آب باشد، زندگی و تولید مثل می‌کنند.


پشه ها چگونه انسانها را پیدا میکنند؟


محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند دی‌اکسید کربن خارج شده از شش‌ها و در ادامه بوی بدن انسان، توجه پشه‌ها را جلب می‌کند. گیرنده‌های قوی دی اکسید کربن این حشره، به او اجازه می‌دهد تا نسبت به حداقل میزان این گاز فورا واکنش نشان دهد؛ اما بوی پوست بدن انسان تنها در صورت نزدیک بودن حشره به انسان کارایی دارد. این پشه‌ها قادر به اشاعه بیماری‌هایی نظیر مالاریا، تب زرد و تب دینگو هستند.


کدام حشرات نیش می زنند؟


پشه های ریز


مگس


زنبور عسل


زنبور معمولی


برخی مورچه ها


برخی عنکبوت ها


کک


شپش


مشکلاتی که نیش پشه و دیگر حشرات پیش می آورند


یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد می شود. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ ریزی دیده می شود که ممکن است نیش حشره از آن بیرون زده باشد.


اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و احساس کردید که روی پوستتان برآمدگی هایی ایجاد شده که به شدت می خارد و یا دردناک است، سایر قسمت های بدنتان را هم چک کنید که بینید جای دیگری هم آسیب دیده است یا نه. اگر مشاهده کردید که فقط یک برآمدگی یا چند برآمدگی در کنار هم وجود دارد، به احتمال زیاد شما گزیده شده اید. کک معمولاً چهار یا پنج مرتبه در یک قسمت بدن نیش می زند.

بیشتر بخوانید  برای جلوگیری از کم شنوایی زودرس و بهبود شنوایی چه کار کنیم ؟


بعضی از بیماری های کودکان هم ممکن است در پوست برآمدگی قرمز ایجاد کند. پس اگر شک داشتید که برآمدگی روی پوست فرزندتان نیش حشره است یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.


گزیدگی و نیش حشرات چه علائمی دارد؟


پوست فرد قرمز شده، باد میکند، خارش دار و گاهی دردناک است. اینها از جمله مهمترین علائم هستند. گاهی اوقات نیش حشرات، واکنش های آلرژیک در فرد ایجاد می کند. نیش حشرات با خاراندن ممکن است عفونی شود. پس اگر مشاهده کردید که محل گزیدگی روی پوستتان به جای اینکه روز به روز بهبود یابد، بدتر می شود به پزشک مراجعه کنید


– فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد

– جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر می شود

– وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود

– سردرد

– سرگیجه

– حالت تهوع

– درد در قفسه ی سینه

– احساس خفگی و خس خس

– دشوار شدن تنفس


درمان نیش پشه


نیش حشرات و آلرژی


فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتماً کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتماً از طریقه ی مصرف آن مطمئن شوید.


چطور از گزیدگی دوری کنیم؟


استفاده از اسپری های کشنده ی حشرات می تواند کمک کننده باشد.


از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعاً نیش می زنند.


از چیزهایی که حشرات را تحریک می کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید.


هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید.


بو و رنگ های روشن حشرات را تحریک می کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید.


پوشیدن لباسهایی با آستین بلند، پاچه ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می کند.


برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره های خانه و ماشین را ببندید.


در صورت وجود هر نوع آشیانه ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعاً آن را به جای دیگری منتقل کنید.


در صورت وجود تعداد بالای حشره در محیط، برای صورتتان از حفاظ استفاده کنید.


پیشگیری از گزش پشه


پشه‌ها رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به سمت رنگ‌های سیاه، قرمز تیره و آبی تیره بیشتر جلب می‌شوند و در مقابل، کمتر به سمت رنگ‌های سفید، زرد و سبز روشن جذب می‌شوند.


مالیدن آب لیمو روی پوست، اسپری حشره‌کش، نصب توری در و پنجره، پماد و کرم مخصوص فراری دهنده پشه از پوست بدن، ریختن نفت هر چند وقت یک بار در لوله‌های فاضلاب و دستشویی منزل از ورود و گزش پشه جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  چرا ترک پا ایجاد می شود؟ درمان چیست؟


هنگام مواجهه با پشه عصبانی نشوید و این قدر تکان نخورید، چون خشم سبب افزایش حرات بدن شده، در نتیجه پشه‌ها بیشتر به سمت شما جذب می‌شوند. سعی کنید آرام چیزی روی خود کشیده و بخوابید.


نیش پشه


درمان نیش پشه


1- محل نیش را با آب و صابون بشویید. پس از آب و صابون، قدری الکل روی جای نیش بمالید. این کار به فروکش کردن حس خارش کمک کنید.


2- یک کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) روی محل نیش بمالید. هر دوی این درمان ها به کم شدن خارش کمک می کنند. لوسیون کالامین با وجود اکسید زینک و اکسید آهن به کار رفته در آن، اثر ضد خارش دارد. این دو ماده، برای اثرات ضد خارشی، در اقصی نقاط جهان استفاده می شوند. کرم هیدروکورتیزون شامل مقدار کمی (۱٪ از کل محلول) استیروئید است. استروئید نیز اثر ضد خارش داشته و در قسمت های مختلف جهان از آن استفاده می شود.


3- فندق وحشی، گیاهی با خاصیت ضد خارش و ضد التهاب بوده و قبل از صادرات گسترده آن به عنوان منقبض کننده برای موارد زیادی توسط سرخپوستان امریکایی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین ضدعرق برای کاهش خارش نیش زدگی پشه بسیار موثر است.


4- نمک اپسوم از سولفات و منیزیم تشکیل شده و برای درمان بسیاری از بیماریهای بهداشتی و آرامش ذهن پیشنهاد می شود. منیزیم به تنظیم فعالیت آنزیم های زیادی کمک کرده و نیز سطح سروتونین مغز را افزایش می دهد. راه های زیادی برای رهایی از نیش با استفاده از نمک اپسوم وجود دارد


5- یک کیسه زیپ دار یا کیسه آب گرم را با یخ خرد شده پر کنید. کیسه یخ را برای کاهش خارش، درد و ورم، روی محل نیش قرار دهید.


6- یک پماد یا قرص آنتی هیستامین بردارید. آنتی هیستامین ورم و خارش را کاهش می دهد. آنتی هیستامین های


در مان های گیاهی نیش پشه


روغن درخت چای : داروی پوستی فوق العاده ای است. نه تنها به درمان شوره سر، قارچ بین انگشتان و جوش کمک می کند بلکه همچنین اثر ضد التهابی و ضد خارش داشته و شامل ویژگی های ضد ویروسی است که عفونت را از بین می برد.


مانند روغن درخت چای : روغن اسطوخودوس نیز به کاهش ورم، درمان التهاب و رفع احساس خارش ناشی از نیش پشه کمک می کند. روغن اسطوخودوس نیز مانند روغن درخت چای عفونت نیش پشه را از بین می برد. برخلاف روغن درخت چای، این روغن، زنبورهای عسل را جذب می کند.


از پوست موز استفاده کنید : یک موز را پوست گرفته و پوست آن را برای بعداً نگه دارید ( می توانید موز را خورده و ذهن خود را از نیش پشه منحرف کنید! ). محل را ابتدا با ضد عفونی کننده دست، درمان کرده و سپس قسمت درونی پوست موز را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی محل نیش نگه داشته و گاهی آن را روی پوست بمالید. پوست موز باید خارش را برطرف کرده و پوست را به سرعت خشک کند.

بیشتر بخوانید  چه عواملی سبب بروز پلورال افیوژن ریه می شوند ؟


مبارزه با پشه در خانه


اولین قدم برای مبارزه با پشه این است که از ورود پشه به داخل خانه جلوگیری کنیم. لذا نصب توری بر روی پنجره‌ها از ضروریات است


پشه‌ها نقاطی را دوست دارند که هوای آن ساکن و بی حرکت باشد. بنابراین برای فراهم نشدن چنین شرایطی در منزل بایستی پنجره‌هایی را که روبروی هم قرار دارند باز بگذاریم تا هوا به خوبی در داخل خانه جریان پیدا کند


از جمع شدن آب راکد در خانه جلوگیری کنید؛ به عنوان مثال ظرف آب پرندگان را مرتبا عوض کنید و در صورت علاقه به گل و گیاه مراقبت باشید تا در زیر گلدانی‌ها آب جمع نشود.


با عصاره سیر می‌توان یک ماده طبیعی دور کننده برای مبارزه با پشه تولید کرد. یک قسمت عصاره سیر را با پنج قسمت آب مخلوط کرده، در یک بطری کوچک بریزید. یک نوار کتانی را در این محلول خیس نمایید و در جاهایی مثل پاسیو آویزان کنید. این ترکیب به عنوان یک دور کننده طبِیعی حشرات عمل می‌کند.


در اطراف خانه، گل همیشه بهار بکارید، زیرا گل همیشه بهار بویی دارد که حشرات آن را دوست ندارند، بنابراین به عنوان یک ماده دور کننده طبیعی حشرات عمل می‌کند


یکی از راه‌های ورود پشه به داخل ساختمان، دریچه کولر می‌باشد. بر روی دریچه کولر می‌توان از توری‌های فلزی که با قاب چوبی ساخته شده‌اند و یا از توری‌های پارچه‌ای استفاده کرد.


اگر برای چند روز به مسافرت می‌روید و در مجاری فاضلاب آبی ریخته نمی‌شود، یک استکان نفت یا گازوئیل را در کف شوی آشپزخانه، حمام و توالت بریزید. لایه روغنی ایجاد شده در اثر ریختن نفت یا گازوئیل بر روی سطح آب، مانع از تنفس لارو پشه می شود.


دهانه لوله چدنی مربوط به هواکش فاضلاب که بر روی بام ساختمان قرار دارد، بایستی توسط پارچه توری بسته شود تا پشه نتواند به داخل خانه راه یابد.


پشه‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟


پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.


بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.


در این رابطه بیشتر بدانید:


فراری دادن پشه های مزاحم با نرم افزار موبایل ..!!


نیش زدن پشه،آیا نسبت به دیگران از پشه ها بیشتر نیش می خورید؟


چرا پشه ها , بعضی از افراد را نیش نمی زند ؟


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *