مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش قدم به قدم بهترین روش های یادگیری سریع

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله دلگرم | یادگیری سریع آیا واقعا ممکن است؟


کوتاه کردن منحنی یادگیری مبحثی ست که سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است و این راهکار، اصول اساسی یادگیری سریع تر را شامل می شود.

«کاش سه سال پیش زبان یاد می گرفتم…»

«کاش وقتی بیست ساله بودم اصول سرمایه گذاری را یاد می گرفتم…»

کاش…


اگر به درستی از این اصول استفاده کنید، خواهید توانست از آن ها به عنوان اهرمی برای وادارکردن خودتان به یادگیری سریع تر و تسلط بر هر موضوع یادگیری از جمله زبان ها، مهارت های کسب و کار، سازهای موسیقی و… استفاده کنید.


تکنیک های طلایی یادگیری سریع


در ادامه بهترین روش های یادگیری سریع را به شما آموزش میدهیم.


تند خوانی


مطالعه یکی از عادت‌های مهم بنیان‌گذاران شرکت‌های موفق است. به‌عنوان مثال، وارن بافت، سرمایه‌دار آمریکایی، عادت دارد که در روز چند ساعت را به مطالعه و خواندن اختصاص دهد.


یک خواننده‌ی معمولی به‌طور متوسط می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخواند، این در حالی‌ است که یک خواننده‌ی ماهر می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کلمه در دقیقه می‌خواند. بدون شک مهارت خواندن سریع و مؤثر، برای یادگیری سریع، بسیار با ارزش است.


مهارت تند خوانی شامل مهارت‌های زیر است:


  • مهارت‌های خواندن کلمات به‌صورت گروهی (به‌صورت عبارت و جمله به‌جای مطالعه‌ی کلمه به کلمه)؛

  • عدم تکرار کلمات هنگام خواندن متن در ذهن؛

  • سطحی خواندن (مطالعه پاراگراف با هدف درک مفهوم کلی به‌جای مطالعه‌ی ریزبینانه)

  • استفاده از ابزار راهنما (استفاده از یک مداد و خودکار برای دنبال کردن کلمات و سطرها هنگام خواندن)


تند خوانی نیاز به تمرین دارد، اما زمانی که این مهارت به یک عادت در ذهن شما تبدیل شود، می‌توانید حجم انبوهی از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی کوتاه مطالعه کنید.


کنترل محیط یادگیری


هنگام یادگیری مطلبی جدید، گاهی همه‌چیز خوب پیش می‌رود و بسیار راحت مطلب را درک می‌کنیم، اما زمان‌هایی وجود دارند که انگار ذهن ما قفل می‌شود و سرعت یادگیری بسیار پایین می‌آید؛ همه‌ی ما این مسئله را تجربه کرده‌ایم. ساختار بدن ما برای خواب، دمای بدن و حتی توانایی ذهنی، ریتم و الگوی بیولوژیکی معینی دارد. زمان‌هایی را که هوشیاری و آگاهی شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد، شناسایی کنید و در این زمان‌ها به یادگیری مطالب جدید بپردازید. محیط‌های بی‌نظم، پر استرس و ناامن قدرت نوآوری و هوشیاری شما را کاهش می‌دهند. برای اینکه در بهترین حالت یادگیری باشید، یک محیط منظم، امن و راحت را برای این کار انتخاب کنید. برای آرامش و تمرکز، نفس عمیق بکشید.


مطالعات علمی حاکی از آن است که حتی دمای محیط نیز روی قدرت یادگیری ما تأثیر دارد. برای بهبود مهارت های یادگیری دمای محیط باید بین ۲۲ تا ۲۷ درجه‌ باشد.


یادداشت برداری کنید


تحقیقات ثابت کرده‌اند، تأثیر یادداشت برداری به کمک نوشتن با دست، بیشتر از تایپ با کیبورد در میزان یادگیری نقش دارد. سرعت نوشتن در مقایسه با تایپ کمتر است و همین مسئله، باعث تمرکز بیشتر روی اطلاعاتی می‌شود که درحال گوش دادن به آن‌ها هستیم. هنگام تایپ با کیبورد معمولا به مفهوم کلی اطلاعات توجه نمی‌کنیم و روی کلمات متمرکز می‌شویم.


برای افزایش سرعت و قدرت یادگیری، مهارت یادداشت برداری به کمک نوشتن را در خود تقویت کنید.


می‌توانید از نرم‌افزارهای مفیدی مثل evernote برای همگام‌سازی یادداشت‌های خود روی دستگاه‌های مختلف (لپ‌تاپ، تلفن همراه و…) استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند نوشته‌های دستی را اسکن کند و بخواند.


به موسیقی های موج آلفا گوش کنید


امواج مغزی انسان چهار الگو دارند: آلفا، بتا، تتا و دلتا. در سطح آلفا (بین ۸ تا ۱۳ هرتز) مغز ما بالاترین میزان تمرکز و بیشترین قدرت یادگیری را دارد.


با گوش دادن به موسیقی در برخی موارد نه‌چندان دلنشین آلفا (مثل آهنگ‌های باروک) در حین یادگیری، مغز شما وارد این حالت خواهد شد (دوپینگ مغزی). اگر آهنگ‌های باروک را دوست ندارید، آهنگ‌های دیگر در فرکانس ۸ تا ۱۳ هرتز را امتحان کنید. بهتر است در حین یادگیری، ترانه گوش نکنید؛ چراکه متن ترانه ممکن است تمرکز شما را بهم بریزد.


تمرین ۶ ساعت بعد از یادگیری


مالکولم گلدول، برای اولین بار در کتاب «تافته‌های جدابافته: داستان موفقیت» به مفهوم «تمرین آگاهانه و هدفمند» اشاره کرده است. در تمرین آگاهانه شما بر روی یادگیری مطلب تمرکز می‌کنید و با انجام تمرینات هدفمند دانسته‌ها و آموخته‌های خود را به‌چالش می‌کشید. در این کتاب، گلدول با کمک مفهوم تمرین هدفمند، علت پیشرفت افراد نخبه‌ و موسیقی‌دانان را توضیح می‌دهد.


مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که تغییر آهسته‌ی روند تمرینات، به‌ویژه هنگام یادگیری مهارت های حرکتی، می‌تواند موجب سرعت گرفتن یادگیری شود. با تغییر آهسته‌ی تمرینات، اطلاعات موجود در حافظه با اطلاعات جدید تقویت شده و مطلب در مغز تثبیت می‌شود. بهترین زمان برای انجام تمرینات هدفمند، ۶ ساعت بعد از تمرین اول است، چراکه مغز برای تثبیت اطلاعات به ۶ ساعت زمان نیاز دارد.


یادگیری سریع


سبک یادگیری خود را کشف کنید


دو مربی داستان، سه بچه ای که هر کدام برای کریسمس یک دوچرخه هدیه گرفتند را نقل می کنند . این دوچرخه ها مونتاژ نشده بودند و والدین این بچه ها باید آنها را مونتاژ می کردند . پدرم «تیم قبل» از اینکه دست به کار شود ابتدا دستورالعمل را به دقت مطالعه کرد . پدر «مری» قطعات را روی زمین چید و دستور العمل را به مادر« مری» داد و پس از بررسی قطعات گفت : این را برای من بخوان مادر «جورج» به طور فطری شروع به سر هم بندی قطعات کرد . فقط وقتی جایی با مشکلی مواجه می شد به دستورالعمل نگاهی می انداخت. در پایان روز هر سه دوچرخه مونتاژ شدند اما هر کدام با روش مختلف.


آنها با وجود اینکه متوجه نبودند هر کدام با سبک مخصوص به خود کار کرده بودند . روشهای ما در برابر مطالب نا آشنا منحصر به فرد و مخصوص به خودمان است و کلید یادگیری تشخیص و تطبیق شیوه ای است که برای ما مناسب تر است .


شیوه های یادگیری می توانند به طور شگرفی تغییر کنند . یک روانشناس ۲۱ اصل اثر گذار در روش یادگیری را مشخص کرده است. این عوامل شامل میزان سروصدا، نور، میزان نظارت مورد نیاز و حتی ساعات روز نیز است .


سبک شما چیست؟ خود را روانکاوی کنید . مثلا سبک شما در سر هم بندی افرادی در هم ریخته چیست ؟‌صبح بیشتر تمرکزدارید یا عصر ؟ در محیط شلوغ بیشتر تمرکز کرده اید یا در محیط ساکت ؟ لیستی از تمام نقاط مثبت و منفی مشخص شده خود تهیه کنید . از این لیست استفاده کنید تا بتوانید محیطی ایجاد کنید که برای یادگیری تان بهترین باشد . کدام سبک در مورد شما صادق است ؟ خبر خوب این است که شما می توانید ظرفیت یادگیری خود را افزایش دهید و این می تواند زندگی شما را کامل تر و بهتر کند .


تمرین روشهای تقویت حافظه


تمام روشهای تقویت حافظه را فنون تقویت حافظه می نامند . در این روشها مطالب جدید به صورت فرمولی ساده تر و قابل فهم تر در می آیند . یکی از روشهای تقویت حافظه ، بکار گرفتن حروف ابتدای کلمات است . مثلا برای اینکه بتوانند اسامی ۵ سیاره اول منظومه شمسی (تیر- ناهید- زمین – مریخ – مشتری) به ترتیب یاد بگیرید با حروف اول نام هر سیاره کلمه ای بسازید و این کلمات را در جعبه ای قرار دهید مثل ( تمام نیازهای زمینی مردم مادیند ) .


روش دیگری برای تقویت حافظه استفاده از تصاویر است . این ترفند شامل ابداع سرنخهای بصری به منظور فهم مطالب نا آشنا است . برای فهم این روش مثال ساده ای می زنیم . معادل کلمه خروس در زبان انگلیسی« rooster» است .


تلفظ کلمه «roostar» شبیه کلمه فارسی روستا است . در ذهنتان می توانید خروسی را تجسم کنید که در روستا راه می رود !


با این روش تصویر روستا ،« roostar» و خروس همیشه در ذهنتان خواهد ماند .


تنها ترفند تقویت حافظه که قبلا توسط محققان رد شده بود امروزه به عنوان روشی موثر برای بالا بردن حافظه محسوب می شود . در این روش دو یا حتی سه برابر مطالب جدید امتحانی را می توان به خاطر سپرد . حافظه خوب کلید همه روشهای ادراکی است و آن چیزی است که می توان با تمرین و ممارست بدست آورد .


تحقیقات ادراکی نشان می دهند که ما دو نوع حافظه داریم : حافظه کوتاه مدت و بلند مدت. حافظه کوتاه مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دوام دارد . ما از دفتر راهنمای تلفن برای تلفن کردن کمک می گیریم شماره را گرفته و بعد آن را فراموش می کنیم . با این حال حافظه بلند مدت می تواند زمان طولانی دوام داشته باشد . راز و رمز پرورش یک حافظه خوب فراگیری چگونگی انتقال اطلاعات مفید از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت و چگونگی به خاطرآوردن این اطلاعات در زمان مورد نیاز است . فنون تقویت حافظه می توانند راه حلی برای انتقال اطلاعات بلند مدت و گرفتن دوباره اطلاعات باشند . به یاد داشته باشید که ذهن و حافظه مانند ماهیچه هستند و هر چه از آنها بیشتر استفاده کنید ، قوی تر می شوند .


بیشتر بخوانید:


علت و درمان اختلالات یادگیری در کودکان


راهکارهای روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان


تقویت یادگیری و حافظه با این راهکارهای ساده


چگونه همیشه در حال یادگیری باشیم ؟



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


بیشتر بخوانید  آموزش رنگ کردن خانه با تمام نکات و تکنیک ها
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *