مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا ترک پا ایجاد می شود؟ درمان چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علل و درمان ترک پا

علل و درمان ترک پا

پینه و ترک پا چیست؟

تاول ها و میخچه های روی پوست اولین بافت های بدن هستند که وظیفه دفاع بدن در برابر عوامل خارجی مختلف را بر عهده دارند. یکی از عواملی که می تواند صدمات جدی به بدن وارد کند فشار و فشار مداوم و طولانی مدت به پوست است. افرادی که به دلیل کار، استراحت و ورزش دائماً به کف پا فشار می آورند، مخصوصاً کسانی که انحراف جزئی در کف پا دارند، دچار مشکل می شوند زیرا فشار فقط به یک قسمت پا وارد می شود، بنابراین پوست آن قسمت ضخیم است. قطر در تلاش است تا با این فشارها کنار بیاید.

پدیده ضخیم شدن پوست یک ناحیه را «تاول» می گویند، مانند: تاول روی دست کارگرانی که در اثر کار مداوم و سخت با دستان خود دچار این عارضه می شوند.

گاهی اوقات قسمت مرکزی پینه متراکم می شود و بافت سخت تری ایجاد می کند که در این صورت فشار روی اعصاب پوست باعث درد می شود. به این عارضه «ذرت» می گویند.

علل و درمان ترک پا

تفاوت ذرت و تاول:

در واقع مکانیسم پینه و میخچه شبیه به این تفاوت است که در ذرت سلول های قسمت مرکزی با ایجاد تراکم و سفت شدن وظیفه مقابله با فشار را بر عهده دارند اما این بافت سخت در هنگام راه رفتن به دلیل تماس با اعصاب باعث ایجاد پا درد می شود. کفش یا ورزشکارانی مانند فوتبالیست ها، کوهنوردان و غیره. حتی با انحراف جزئی کف پا (که اکثر افراد از آن رنج می برند) بدون مشکل از نظر راه رفتن مستعد هستند. به آکنه و تاول دارند. به این گونه افراد توصیه می شود کفش مناسب و تنگ انتخاب کنند و در مورد میخچه نیز پزشکان با تجویز داروهایی که از ترکیبات اسیدی و خورنده موجود در میخچه تشکیل شده اند، آنها را درمان می کنند. در صورت عود این عارضه بهتر است بیمار از کفش های طبی مخصوص استفاده کند و در بیشتر موارد رعایت بهداشت پا، پوشیدن کفش مناسب و درمان های طبی بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید  کاهش وزن با روزه داری

یکی از شایع ترین شکایات بیماران به خصوص خانم ها، شاخص خشکی کم تا ترک های قوی در کف پا است.

این ضایعات به دو دسته «بیماری های فیزیولوژیکی و پوستی» طبقه بندی می شوند.

علل و درمان ترک پا

علت بیماری:

فیزیولوژیک در مناطقی با آب و هوای خشک به دلیل رطوبت کم و نور خورشید و باد، آب میان بافتی پوست به تدریج کاهش یافته و خشک می شود. افرادی که زمان بیشتری را در خارج از منزل برای کار، سرگرمی یا ورزش می گذرانند، بیشتر احتمال دارد این پدیده پوستی را تجربه کنند.

خشکی پا به خصوص کف پا در ناحیه پاشنه بیشتر در خانم های خانه داری که روزها بدون جوراب و پای برهنه در خانه قدم می زنند، شایع است، بنابراین خشکی پوست پا یکی از شکایات اصلی خانم هاست. . خانم هایی که عادت به شستن مرتب پاهای خود دارند، پاهای خود را به طور کامل و با دقت خشک نمی کنند و پس از هر بار شستشو از کرم های مرطوب کننده و روان کننده استفاده نمی کنند، پاها به طور فزاینده ای خشک می شوند.

مردان به دلیل پوشیدن کفش در طول روز و اینکه مردان عموماً بیشتر از زنان عرق می کنند، کمتر دچار این عارضه می شوند.

گروهی از بیماری های پوستی با خشکی پوست همراه است. این بیماری ها فقط در پا ایجاد می شوند یا به جز پا در سایر قسمت های پوست نیز دیده می شوند. بیمارانی که به دلایل فوق دچار ترک های ضعیف و خشکی پا هستند می توانند از روغن زیتون طبیعی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  آکاربوز و عوارض این دارو

علل و درمان ترک پا

این روغن در کوتاه مدت تاول، زبری، خشکی و ترک های دست و پا را به طور کامل التیام می بخشد و همچنین پوست را نرم می کند و مصرف طولانی مدت آن هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند.

در نهایت برای تمامی افرادی که از خشکی پا به خصوص در ناحیه کف پا رنج می برند توصیه می شود:

1- سعی کنید بعد از شستن پاها بلافاصله و با احتیاط با حوله تمیز پاها را خشک کنید و از روغن زیتون طبیعی و روان کننده ای مانند گلیسیرین و وازلین استفاده کنید و سعی کنید در طول روز از جوراب و کفش نخی در منزل استفاده کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *