مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی یماریهایی که ممکن است دانش آموزان مبتلا شوند !

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بیماری پوستی دانش آموزان


کودکان نحوه مراقبت درست از پوست و مو را نمی دانند. از طرفی، مدارس مکان های پر ازدحامی هستند و احتمال اینکه کودکی دچار مشکلات پوستی باشد و به دیگران سرایت دهد، وجود دارد.


شپش سر یکی از بیماری های پوستی دانش آموزان


شایع ترین بیماری پوستی در دانش آموزان وجود شپش در مدارس است. البته این موضوع ربطی به رعایت نکردن اصول بهداشتی در کودکان ندارد و ممکن است در اثر تماس کودک با حیوان خانگی و… اتفاق بیفتد.


شپش بعد از تماس با موی سر تخمگذاری می کند. تخمها به رنگ سفید و مانند شوره به نظر می رسند. معمولا شپش کنار گوش ها بیشتر از سایر نقاط سر وجود دارد و کودک احساس خارش می کند.


خارش می تواند خواب خوب شبانه را به هم بزند. گاهی هم در اثر خارش زیاد ممکن است در سر کودک زخم ایجاد شود. بهترین راه پس از ابتلا به شپش سر این است که کودک مبتلا به شپش سر تا بهبود چند روزی مدرسه نرود.


البته درمان شپش بسیار آسان است و با استفاده از شامپوهای مخصوص از بین می رود.


کودکان به خصوص تماس زیادی با هم دارند. مثلا دخترها ممکن است در مدرسه مقنعه و کلاه خود را با هم عوض کنند، از گیره و سنجاق سر هم استفاده کنند یا موهای هم را بکشند.


همچنین لباس خود را در یک آویز قرار دهند. این کارها باعث می شود شپش از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود.


بهتر است به کودکان آموزش داده شود از این کارها اجتناب کنند. معلمان و مربیان مدارس وقتی مشاهده کردند کودکی بر اثر خارش ، مدام سر خود را می خاراند حتما باید او را به مربی بهداشت ارجاع دهند تا در صورت مشاهده تخم شپش به والدین کودک اطلاع دهند.


راه های بی نظیر و فوق العاده برای از بین بردن شپش سر

بیشتر بخوانید  آموزش درس پنجم هدیه چهارم ابتدایی سخنی که سه بار


آبله مرغان از بیماری های پوستی دانش آموزان


بیماری ویروسی پوستی شایع بین کودکان آبله مرغان است. بیماری با بثورات قرمز پوست ظاهر می شود که همراه با تب خفیف، خستگی و گاهی هم خارش است.


ویروس از طریق قطرات تنفسی که در فضا پخش می شود، سرایت پیدا می کند. بیماران باید چند روزی در خانه استراحت کنند. گاهی هم پزشک دارو تجویز می کند.


علائم آبله مرغان در کودکان به همراه سریع ترین راه درمان



زرد زخم از انواع بیماری پوستی دانش آموزان


بیماری زرد زخم نیز مشکل پوستی باکتریایی است که در کودکان شایع تر است. این بیماری در اثر تماس فرد سالم با ترشحات زخم، به سرعت منتشر می شود.


ابتدا به صورت یک زخم کوچک روی پوست است که در صورت درمان نشدن، بزرگ تر می شود. علت نام زردزخم این است که ترشح زردی از زخم بیرون می آید. زخم معمولا در صورت، اطراف دهان و نوک انگشتان ایجاد می شود.


درمان زردزخم تجویز آنتی بیوتیک است. محل ضایعه باید تمیز نگه داشته شود و جلوی دستکاری زخم توسط کودک گرفته شود.


تشخیص و بهترین راه درمان زرد زخم


عفونت قارچی بیماری پوستی در دانش آموزان


عفونت قارچی و کچلی سر هم بین کودکان شایع است. بیماری ممکن است سر یا بدن را درگیر کند. کچلی در ناحیه سر در سنین قبل از بلوغ و کچلی بدن در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.


این بیماری روی بدن و دست ها لکه های قرمز و مدور ایجاد می کند که با خارش، پوسته ریزی و در ناحیه سر گاهی با ریزش مو همراه می شود.


بیماری از طریق تماس با پوست فرد یا وسایل فرد مبتلا منتقل می شود. برای پیشگیری باید از تماس با فرد مبتلا و لوازم شخصی او اجتناب شود.


برای درمان قارچ سر، دارویی خوراکی به مدت ۸ هفته تجویز می شود. در ناحیه تنه و انگشتان نیز درمان به همین صورت است، فقط دوره درمان کوتاه تر است.

بیشتر بخوانید  بهترین مکمل برای کودک 14 ماهه! + نکات مهم غذایی


۱۱درمان خانگی عفونت قارچی (مخمری) واژن


عفونت های ویروسی یکی از بیماری های پوستی دانش آموزان


عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران از عفونت های پوستی به عنوان یکی دیگر از عوارض پوستی شایع به ویژه در دانش آموزان نام برد و افزود: شایعترین نوع عفونت های ویروسی در بین دانش آموزان تبخال، آبله مرغان، زگیل و آکنه است.


کودکان در سنین قبل از بلوغ بیشتر به زگیل، تبخال و آبله مرغان مبتلا می شوند و در آنهایی که سن بالاتر دارند، بیشتر آکنه و جوش های پوستی دیده می شود.


عفونت های باکتریایی مانند قارچ های پوستی نیز وجود دارند اما چندان شایع نیستند و میزان شیوع آنها از عفونت های ویروسی کمتر است.


درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی


اگزمای سرشتی یکی از انواع بیماری پوستی دانش آموزان


عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت: اگزما یا حساسیت های پوستی مشکل دیگری است که در دانش آموزان به ویژه در فصل سرما دیده می شود.


اگزمایی که بیشتر در دانش آموزان کم سن و سال بروز می کند، اگزمای سرشتی یا آتوپیک است که به طور مستقیم روی پوست تاثیر می گذارد و معمولا افرادی به این عارضه مبتلا می شوند که دارای پوست خشک هستند.


در فصل سرما به دلیل کاهش دمای هوا، پوست خشک تر و افراد مستعد به ویژه آنهایی که پوست خشک دارند، زودتر و شدیدتر به این عارضه مبتلا می شوند.


اگزمای پوستی آتوپیک و درمان این عارضه پوستی


اگزمای خشک یا سفید


اگزمای خشک یا سفید در کودکانی که رنگ پوست آنها تیره است، بیشتر دیده می شود و به دلیل ایجاد لکه های سفید و خشک روی صورت، برخی والدین دچار نگرانی شده و تصور می کنند که فرزندشان به بیماری برص که علائم آن به اگزما شبیه است، مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید  برای کاهش درد ناشی از واکسن نوزاد چه باید کرد؟


درمان این عارضه با استفاده از پمادهای چرب کننده یا کورتون های موضعی ضعیف صورت می گیرد.


خشکی پوست


صرافی راد اظهار کرد: افراد ممکن است به دلیل کاهش دمای هوا در فصول سرد سال فقط دچار خشکی پوست شوند که اگر خفیف باشد، تنها می تواند خارش ایجاد کند اما اگر شدید باشد و به موقع درمان نشود، می تواند سبب بروز اگزما شود.


۱۶ درمان خانگی برای خشکی و پوسته پوسته شدن پوست


گال


بیماری گال در کودکان و بزرگسالان دیده می شود. این انگل بسیار ریز است و در پوست لانه می گزیند. انگل پوست را سوراخ می کند و ظاهر پوست دانه دانه و قرمزرنگ می شود.


نواحی درگیر مچ دست، دور کمر، لای انگشتان دست و آلت تناسلی است. خارش ناحیه نیز در شب ها شدیدتر است.


این انگل از راه تماس با پوست و لوازم شخصی فرد مبتلا سرایت می کند. بیماری باید با دارو کنترل شود. با شروع درمان معمولا ظرف ۵۶ روز بیماری بهبود پیدا می کند.


موثرترین درمان های خانگی بیماری پوستی گال یا جرب


بیشتر بخوانید :


راه کارهایی جادویی برای تقویت املای دانش آموزان دبستانی


راهکارهای روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان


برخلاف تصور بعضی از مردم که این بیماری ها در زمان قدیم شیوع داشتند باید گفت گال، کچلی و… هنوز در بعضی از مدارس دیده می شود. این بیماری معمولا در کودکانی بیشتر مشاهده می شود که در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند.

کچلی هم در کودکان روستایی که بیشتر با دام و طیور در تماس هستند، وجود دارد. شپش هم در روستا شیوع بالاتری دارد زیرا تماس کودک با حیوانات خانگی با بازی او با حیوان در روستا، بیابان و … بیشتر است .


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *