مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مردم در کدام استان ها آب ناسالم می نوشند؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، چند روز پیش ویدئویی از کیفیت آب سنندایی منتشر شد. معاون سابق برنامه ریزی آب و فاضلاب وزارت نیرو توضیح می دهد که آب شرب این استان ها سالم نیست.

چند روزی است که کیفیت آب آنها بدتر از همیشه شده است. اکنون ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن نوجوانی با صدای ناامیدانه گلایه می کند: «همه آب سنندایی گله است! باید گل بخوریم؟ لطفا مواظب باش! «بعد، تصویر آب آشامیدنی را نشان می‌دهد که به رنگ قهوه‌ای است.

دختر احتمالاً بارها در کتاب های علمی خوانده است که آب سالم و خوراکی بی رنگ و بی بو و مزه است و حالا باید با آبی که رنگ و بو و مزه دارد آبیاری کرد.

چرا آب در برخی مناطق کدر است؟

هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق برنامه ریزی آب و فاضلاب وزارت نیرو به تجارت نیوز گفت: چنین چیزی به معنای تصفیه کامل آب نیست. آب باید تصفیه شده و مواد معلق کاملاً تبخیر شود. این یک فرآیند ایمن و بهداشتی برای تصفیه آب آشامیدنی است و آب باید چندین بار تصفیه شود. سپس آب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. اگر آب در برخی نقاط گل آلود باشد به این معنی است که تصفیه آب ناتمام می ماند و شامل حذف مواد معلق نمی شود.

اما سازمان آب و فاضلاب سنندایی در خصوص کدورت آب در برخی شهرک ها اینگونه خبر داد: پس از شستشو و ورود به شبکه توزیع ممکن است مقداری کدورت ایجاد شود که طبیعی است و پس از مدتی با شستشوی شبکه این کدورت برطرف می شود. .

بیشتر بخوانید  اظهار بی‌اطلاعی وزیر راه درباره دلیل بازداشت مشاورش

پیش از این بارها مردم استان خوزستان از کدر بودن آب آشامیدنی ابراز نارضایتی کرده بودند.

فهمی در مورد کدر بودن آب سه فرض اصلی را مطرح می کند و معتقد است که کیفیت پایین آب به چند دلیل اتفاق می افتد: گاهی به دلیل سهل انگاری و گاهی دلیل آبفا عجله برای رساندن آب به مصرف کنندگان است. یعنی آب به سرعت فرآیند تصفیه را طی می کند و در نتیجه تصفیه به درستی انجام نمی شود. ممکن است شبکه آبرسانی قطع شود و از این طریق لجن وارد آب شود.

بالاخره آب آشامیدنی چیست؟

اما چه زمانی می توان مطمئن شد که آبی که مصرف می کنیم، آب سالم است؟ فهمی یادآور می شود: آب آشامیدنی زلال، بی بو، بی رنگ و بدون املاح خطرناک است. رنگ و بوی آب نقش مهمی در رعایت استانداردهای آب دارد. در صورت رعایت نکردن این عوامل، آب از سلامت کامل برخوردار نیست و نباید خورده شود.

این اظهارات در حالی است که آب بسیاری از استان های کشور طعم شوری دارد. کیفیت آب شرب استان‌هایی مانند کوما، شیراز و اصفهان از دیرباز مورد گلایه شهروندان این استان‌ها بوده است و اکنون هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق برنامه‌ریزی آب و فاضلاب وزیر کشور یادآور می‌شود: املاح آب در استان هایی مانند اصفهان، شیراز و کوم کمی سنگین هستند و به همین دلیل این نمک ها طعم شوری دارند. محلول های موجود در آب باید حد استاندارد و مجازی داشته باشند. اگر طعم آب تغییر کرد به این معنی است که نمک ها خیلی استاندارد هستند و نباید برای نوشیدن استفاده شوند. شوری آب به این معناست که این آب اصلا برای آشامیدن مناسب نیست و باید شوری آن را کاهش داد تا قابل شرب شود.

بیشتر بخوانید  جذاب ترین گردنبندهای طلا با طرح عاج فیل | نماد قدرت و منطق با این آویزهای عاج فیل

وی در پایان بیان می کند: به طور کلی هرجای ایران که فرآیند تصفیه به پایان نرسیده و یا شبکه توزیع دارای ایراداتی باشد، آب جاری شبکه می تواند کدر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *