مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خارش پاشنه پا و دلایل مختلف آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





خارش پاشنه پا و مشکلات حاصل از آن




خارش پاشنه پا دلایل متفاوتی دارد یکی از علتهای خارش پاشنه پا ضایعه قارچی یا اگزماست.در برخی اوقات همراه با پوسته شدن کف پاست. تشخیص علت خارش پاشنه پا نیاز به معاینه حضوری متخصص پوست و مو و بررسی کامل است.




خارش پا به طور معمول مشکلی آزاردهنده است که دلیلی نگران کننده در پس آن قرار ندارد. اما در برخی موارد خارش پوست پاها می‌تواند با مشکلات سلامت جدی پیوند خورده باشد. در کنار خارش، شما ممکن است متوجه قرمزی یا راش پوستی، تاول، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست، جوش‌های خارش‌دار و حتی تورم شوید.


افزون بر این، خشکی پوست می‌تواند از مصرف آب ناکافی، مصرف ادرارآورها، یا قرار گرفتن در معرض گرما یا نور، اگر شدت آن‌ها زیاد باشد یا شما پوست حساسی داشته باشید، سرچشمه بگیرد.


اگر خارش پا به واسطه خشکی پوست شکل گرفته است، با بخش‌هایی پوسته پوسته و فلس مانند و همچنین ترک در پوست خود مواجه خواهید شد. برای افرادی که پوست تیره دارند خشکی پوست می‌تواند خود را با رنگ سفید یا خاکستری پوست نشان دهد.




پسوریازیس پلاکی مشکل شایع پوستی است که با بروز پلاکهای اریتماتو پوسته دار ظاهر می شود و در افراد مستعد از نظر ژنتیکی ظاهر می شود. درمان آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد از جمله نواحی درگیر، شیوه زندگی فرد و سایر مشکلات فرد و داروها. به عنوان مثال بیمارانی که به دور از مراکز نور درمانی زندگی می کنند نباید برای درمان PUVA تراپی معرفی شوند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قطره سیلیمارین و فواید این دارو


علل خارش پاشنه پا و درمان آن




یکی از علل التهاب کف پا و پاشنه پا نوعی اگزما است که به نام Juvenile plantar dermatosis یا forefoot eczema معروف است.


Juvenile plantar dermatosis حالتی است که با درماتیت کف پا مشخص می شود و در این حالت کف پا خشک و پوسته ای و زخمی می شود. این حالت بیشتر در اطفال ۱۴-۳ سال رخ می دهد.




اولین گزارش این مورد در سال ۱۹۶۸ مشخص شد. به نظر می رسید که مواد شیمیایی کفش و جوراب بچه ها علت اصلی این بیماری باشد. مواد بیولوژیک مثل نخ، پشم و چرم بتدریج با مواد صنعتی مثل نایلون و پلاستیک جایگزین شد. کاهش نفوذ پذیری این مواد در سطح کفش باعث شد که پاها مرطوب و گرم شود و این موضوع خصوصا در بچه هایی که ساعتها کفش ورزشی می پوشیدند، باعث احتباس عرق شد.




با وجودیکه علت اصلی هنوز نامشخص است ولی این مسئله، باعث بدتر شدن مشکل پا می شود. در صورتیکه تعریق و اصطکاک ناشی از ورزش بخش مهم بروز این مشکل است. بیشتر این افراد سابقه فامیلی یا مشخصی اگزما را دارند و این موضوع در دوقلوهای یک تخمکی به یک نسبت دیده شده است. اگر چه این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود، مواردی از آن در بزرگسالان و یا نوزادان هم دیده می شود.


خارش پا




علائم خارش پاشنه پا




علائم شامل قرمزی و زخم کف پا می باشد. این حالت در پاشنه پا و شست پا، شدیدتر است. شکاف شست پا سالم است و این افتراق آن با Tinea pedis است. گاهی این ضایعات در دست نیز بروز می کند و باعث زخم، قرمزی، براقی کف دست و نوک انگشتان می شود. این وضعیت در افراد با سابقه آتوپی بیشتر دیده می شود. تشخیص بیشتر کلینیکی است. اگر چه انجام patch test هم می تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید  سکوت چیست؟!


پیشگیری از خارش پا


از جمله اقدام‌های پیشگیرانه برای پاهای خشک و خارش‌دار می‌توان به استفاده روزانه از یک مرطوب کننده مناسب اشاره کرد. برای پوست‌های بسیار خشک، استفاده از مرطوب کننده در شرایطی که پوست همچنان مرطوب است توصیه می‌شود زیرا به حفظ هرچه بیشتر رطوبت کمک می‌کند.


درمان خارش پاشنه پا


بیشتر افراد بطور ناگهانی تا بزرگسالی بهبود پیدا می کنند. اما بعضی افراد ممکن است بیماری را تا بزرگسالی داشته باشد. بیماران باید جورابهای ۱۰۰% نخی بپوشند و کفش یا صندل چرمی بپوشند. اگر چه گزارشاتی موجود است که این تغییرات هم بطور مشخص موثر نبوده است. در موارد شدیدتر که با ترشح و زخم همراه است. استراحت لازم است و استفاده از ترکیبات موضعی مثل محصولات اوره، پارافین سفید یا تار می تواند کمک کننده باشد.


divider


بیشتر بخوانید:


چه چیزهایی باعث خارش بدن می شود؟


همه چیز در مورد خارش شبانه پوست بدن و روشهای پیشگیری از آن


خارش چگونه ایجاد می شود و کدام بیماریها با خارش شروع می شوند؟


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *