مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی آموزش‌وپروش / مهارت‌آموزی دانش‌آموزان الزامی شد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

به گزارش مجله خبری نگار، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به استان کردستان ابتدا با نماینده، ولی فقیه دیدار و سپس در نشست با نخبگان و مسئولان آموزش و پرورش حضور یافته تا مسائل و مشکلات این حوزه را بررسی و پیگیری کنند.

«علیرضا منادی» رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اجرای طرح جهش تولید دانش بنیان را یکی از برنامه‌های این کمیسیون در سال دوم فعالیت مجلس عنوان کرد و اظهار داشت: طرح جهش تولید دانش بنیان شاهکار این کمیسیون بوده که بتواند در موضوع ثروت‌آفرینی و کسب و کار رشد مراکز خلاق و فناور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه شعار سال مربوط به دانش بنیان هاست و مقام معظم رهبری به تحقق این موضوع تأکید دارند، افزود: باید این امر مهم در اولویت کاری همه مسئولان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی “مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی” را از دیگر برنامه‌های اجرایی این کمیسیون خواند و تصریح کرد: متأسفانه فرد دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک چندان مهارت و حرفه‌ای را نیاموخته و باید در مدارس هر دانش‌آموز بتواند یک حرفه و مهارتی را پس از اتمام دوران تحصیل خود بیاموزد.

منادی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش است، گفت: خوشبختانه این کمیسیون طرح ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کرده و در دستور کار قرار دارد و در هفته‌های آینده این طرح هم مورد بحث قرار خواهد گرفت و نیرویی که وارد آموزش و پرورش می‌شود، باید نیرویی زبده و کارآزموده باشد.

بیشتر بخوانید  زلزله ۶.۲ ریشتری این کشور را لرزاند

مشکلات حوزه تعلیم و تربیت کردستان احصا شود

شیوا قاسمی‌پور، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هدف از حضور اعضای کمیسیون مجلس در کردستان را رصد مسائل و پیگیری و رفع چالش‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود اهم مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در کردستان احصا و توسط مدیران آموزش‌وپرورش منعکس شود.

وی با بیان اینکه این کمیسیون هر ساله یک برنامه اولویت‌دار دارد، گفت: در مجلس یازدهم کمیسیون‌ها به صورت تخصصی کار خود را دنبال مرده و در کمیسیون آموزش مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را یکی از برنامه‌های مهم و قابل تقدیر مجلس دانست و یادآور شد: تمام فعالیت‌های مربوط به کودکان از بدو تولد تا شش سالگی باید به آموزش و پرورش واگذار شود چراکه در گذشته، کودکان تا ۷ سالگی توسط سازمان بهزیستی مدیریت می‌شدند، اما با تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، کل فرایند آموزش از صفر تا صد به آموزش و پرورش واگذار شده و این طرح بسیاری ارزشمند است.

۱۸ هزار و ۳۹۰ فرهنگی کردستانی مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان شدند

هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نشانگر و شاخص‌های عملکردی اظهار کرد: در سال‌تحصیلی جاری، ۲۳ هزار و ۷۱۱ نیروی انسانی به ۳۲۷ هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه و ۱۵ هزار و ۵۹۸ کلاس در استان، خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید  عکس روز پدر | عکس های قدردانی و تشکر از پدر به مناسبت روز پدر

وی وجود دانش‌آموزان نخبه و با استعداد را یکی از نقاط قوت استان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان کردستانی از لحاظ تحصیلات مستعد و در چند سال گذشته به صورت متوالی رتبه‌های برتر در کنکور سراسری، مسابقات و المپیاد‌های نانو را کسب کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه فرهنگیان کردستانی دلسوز، تلاشگر و دارای تحصیلات عالیه و به بهترین شیوه در خدمت دانش‌آموزان هستند، کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات پیش‌روی این حوزه عنوان کرد و افزود: با توجه به خروجی نیرو و بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان و نابرابری آن با نیرو‌های ورودی، در این رابطه با چالش مواجه‌ایم.

وی کمبود فضا‌های آموزشی را یکی دیگر از چالش‌های استان عنوان کرد و اذعان داشت: حدود ۳۰ درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.

ناظمی‌جلال با اذعان به اینکه در حال حاضر ۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح استان وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد، ۹۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ نفر دانش‌آموز و ۷۰ مورد آن نیز کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارد.

وی با بیان اینکه مقرر شده که امسال و سال آینده تمام مدارس سنگی و کانکسی استان برداشته شود، عنوان کرد: قطعاً در این زمینه آموزش و پرورش استان نیاز به یک بودجه جهشی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه ۲۵۳ هزار و ۴۳۳ دانش آموز شهری و ۷۴ هزار و ۸۱۶ دانش آموز روستای در مدارس استان در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: ۲۸۳ هزار و ۲۸۴ نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و ۴۳ هزار نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید  کمک اکسپوی 2021 دبی با ظرفیت 25 میلیون توریست برای احیای گردشگری ایران- اخبار سفر - اخبار اجتماعی تسنیم

وی اعلام کرد: در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ دانشجو شامل هزار و ۲۸۰ دانشجوی پسر و ۷۳۰ دانشجوی دختر در ۹ رشته کارشناسی پسران و ۷ رشته کارشناسی دختران در دانشگاه فرهنگیان استان مشغول به تحصیل هستند.

ناظمی‌جلال گفت: امسال ۱۸ هزار و ۳۹۰ نفر از فرهنگیان تلاشگر استان کردستان مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان شدند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سرانه ورزشی هر دانش‌آموز در استان ۲۰ سانتی‌متر و پایین‌تر از میانگین کشوری است، افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با اجرای طرح شهید سلیمانی ۳۵ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل چمن مصنوعی و ۷ سالن ورزشی به مجموعه فضا‌های ورزشی مدارس استان اضافه خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نبود تجهیزات کافی آموزشی، کارگاهی و هنرستانی را یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در بخش هنرستان‌ها اکثر تجهیزات قدیمی است.

وی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواست که موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا به بهترین شیوه بتوانیم شاهد خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان استان باشیم.

ناظمی‌جلال وجود قانون بومی‌گزینی را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد و یادآور شد: براساس آمار سال گذشته، استان کردستان از نظر تعداد پذیرفته‌شدگان کنکور، رتبه ۲۲ و پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و استان البرز رتبه ۴ کشور را داشته، اما در رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس میانگین نمرات توسط دانش‌آموزان، کردستان رتبه ۱۴ و استان البرز در رتبه ۱۶ کشوری قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *