به گزارش مجله خبری نگار، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به استان کردستان ابتدا با نماینده، ولی فقیه دیدار و سپس در نشست با نخبگان و مسئولان آموزش و پرورش حضور یافته تا مسائل و مشکلات این حوزه را بررسی و پیگیری کنند.
«علیرضا منادی» رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تابعه استان که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اجرای طرح جهش تولید دانش بنیان را یکی از برنامههای این کمیسیون در سال دوم فعالیت مجلس عنوان کرد و اظهار داشت: طرح جهش تولید دانش بنیان شاهکار این کمیسیون بوده که بتواند در موضوع ثروتآفرینی و کسب و کار رشد مراکز خلاق و فناور کمک کند.
وی با اشاره به اینکه شعار سال مربوط به دانش بنیان هاست و مقام معظم رهبری به تحقق این موضوع تأکید دارند، افزود: باید این امر مهم در اولویت کاری همه مسئولان قرار گیرد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی “مهارتآموزی و حرفهآموزی” را از دیگر برنامههای اجرایی این کمیسیون خواند و تصریح کرد: متأسفانه فرد دانشآموز پس از فارغالتحصیلی و اخذ مدرک چندان مهارت و حرفهای را نیاموخته و باید در مدارس هر دانشآموز بتواند یک حرفه و مهارتی را پس از اتمام دوران تحصیل خود بیاموزد.
منادی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش است، گفت: خوشبختانه این کمیسیون طرح ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کرده و در دستور کار قرار دارد و در هفتههای آینده این طرح هم مورد بحث قرار خواهد گرفت و نیرویی که وارد آموزش و پرورش میشود، باید نیرویی زبده و کارآزموده باشد.
مشکلات حوزه تعلیم و تربیت کردستان احصا شود
شیوا قاسمیپور، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هدف از حضور اعضای کمیسیون مجلس در کردستان را رصد مسائل و پیگیری و رفع چالشهای آموزش و پرورش استان عنوان کرد و اظهار داشت: انتظار میرود اهم مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در کردستان احصا و توسط مدیران آموزشوپرورش منعکس شود.
وی با بیان اینکه این کمیسیون هر ساله یک برنامه اولویتدار دارد، گفت: در مجلس یازدهم کمیسیونها به صورت تخصصی کار خود را دنبال مرده و در کمیسیون آموزش مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی به صورت ویژه پیگیری میشود.
نماینده مردم شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس اجرای طرح رتبهبندی معلمان را یکی از برنامههای مهم و قابل تقدیر مجلس دانست و یادآور شد: تمام فعالیتهای مربوط به کودکان از بدو تولد تا شش سالگی باید به آموزش و پرورش واگذار شود چراکه در گذشته، کودکان تا ۷ سالگی توسط سازمان بهزیستی مدیریت میشدند، اما با تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، کل فرایند آموزش از صفر تا صد به آموزش و پرورش واگذار شده و این طرح بسیاری ارزشمند است.
۱۸ هزار و ۳۹۰ فرهنگی کردستانی مشمول قانون رتبهبندی معلمان شدند
هاشم ناظمیجلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نشانگر و شاخصهای عملکردی اظهار کرد: در سالتحصیلی جاری، ۲۳ هزار و ۷۱۱ نیروی انسانی به ۳۲۷ هزار دانشآموز در ۴ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه و ۱۵ هزار و ۵۹۸ کلاس در استان، خدمات آموزشی و پرورشی ارائه میدهند.
وی وجود دانشآموزان نخبه و با استعداد را یکی از نقاط قوت استان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان کردستانی از لحاظ تحصیلات مستعد و در چند سال گذشته به صورت متوالی رتبههای برتر در کنکور سراسری، مسابقات و المپیادهای نانو را کسب کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه فرهنگیان کردستانی دلسوز، تلاشگر و دارای تحصیلات عالیه و به بهترین شیوه در خدمت دانشآموزان هستند، کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات پیشروی این حوزه عنوان کرد و افزود: با توجه به خروجی نیرو و بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان و نابرابری آن با نیروهای ورودی، در این رابطه با چالش مواجهایم.
وی کمبود فضاهای آموزشی را یکی دیگر از چالشهای استان عنوان کرد و اذعان داشت: حدود ۳۰ درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.
ناظمیجلال با اذعان به اینکه در حال حاضر ۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح استان وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد، ۹۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ نفر دانشآموز و ۷۰ مورد آن نیز کمتر از ۱۰ دانشآموز دارد.
وی با بیان اینکه مقرر شده که امسال و سال آینده تمام مدارس سنگی و کانکسی استان برداشته شود، عنوان کرد: قطعاً در این زمینه آموزش و پرورش استان نیاز به یک بودجه جهشی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه ۲۵۳ هزار و ۴۳۳ دانش آموز شهری و ۷۴ هزار و ۸۱۶ دانش آموز روستای در مدارس استان در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: ۲۸۳ هزار و ۲۸۴ نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و ۴۳ هزار نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ دانشجو شامل هزار و ۲۸۰ دانشجوی پسر و ۷۳۰ دانشجوی دختر در ۹ رشته کارشناسی پسران و ۷ رشته کارشناسی دختران در دانشگاه فرهنگیان استان مشغول به تحصیل هستند.
ناظمیجلال گفت: امسال ۱۸ هزار و ۳۹۰ نفر از فرهنگیان تلاشگر استان کردستان مشمول قانون رتبهبندی معلمان شدند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سرانه ورزشی هر دانشآموز در استان ۲۰ سانتیمتر و پایینتر از میانگین کشوری است، افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با اجرای طرح شهید سلیمانی ۳۵ فضای ورزشی درون مدرسهای شامل چمن مصنوعی و ۷ سالن ورزشی به مجموعه فضاهای ورزشی مدارس استان اضافه خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نبود تجهیزات کافی آموزشی، کارگاهی و هنرستانی را یکی دیگر از چالشهای آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در بخش هنرستانها اکثر تجهیزات قدیمی است.
وی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواست که موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا به بهترین شیوه بتوانیم شاهد خدمترسانی به دانشآموزان استان باشیم.
ناظمیجلال وجود قانون بومیگزینی را یکی دیگر از چالشهای پیشروی آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد و یادآور شد: براساس آمار سال گذشته، استان کردستان از نظر تعداد پذیرفتهشدگان کنکور، رتبه ۲۲ و پایینتر از میانگین کشوری بوده و استان البرز رتبه ۴ کشور را داشته، اما در رتبهبندی استانها بر اساس میانگین نمرات توسط دانشآموزان، کردستان رتبه ۱۴ و استان البرز در رتبه ۱۶ کشوری قرار دارد.