مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا به روستای پاده آرادان سفر کرده اید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، روستای پاده در منطقه ای کویری و در میان دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و دشت کویری در غرب استان سمنان در آرادان با خانه های قدیمی، امامزاده، حمام عمومی قرار دارد. آب انبار، یخچال آجری، گل گودال مالی و کوره آجرپزی، زمانی نماد رونق جاده ابریشم در مسیر مشهد به مشهد بود و امروز میزبان همه علاقمندان به فرهنگ و تاریخ ایران است.

روستای پاده در شهرستان آرادانا با جاذبه های گردشگری فراوان تصویری باشکوه از سرزمین باستانی کومسا را ​​به نمایش می گذارد که یادآور تاریخ کهن گرمسار و آرادان است. «پده» یادآور تاریخ کهن و باشکوه در دل کویر است، تاریخی که از رونق و اعتبار این روستا در دوران باستان می گوید. پاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم، آثار تاریخی و سفرنامه های مختلف با شکوه و عظمت بسیاری همراه است تا جایی که ناصرالدین شاه قاجار، هرتا شیندلر (سفیر پروس) و صنیع الدوله از جمله این آثار هستند. مردم در سفرنامه یا خودشان اطلاعات مهمی در مورد ایالت پاده در یک قرن پیش ارائه کردند. بافت تاریخی روستا بیش از یک قرن قدمت دارد و شواهد نشان می دهد که حدود 120 تا 150 نفر در قلعه زندگی می کردند و سپس بیرون آمده و روستا را ساختند. روستای پاده از نظر کشاورزی، دامداری و باغداری رونق زیادی داشت و این رونق بسیاری از رهگذران این روستا را به خود جذب کرد. آنچه مشخص است مهاجران این روستا عمدتاً در اوج رونق اقتصادی پاده یعنی دوره قاجار به این روستا مهاجرت کردند و پس از تغییر مسیر و جابجایی جاده خراسان و اتفاقات دیگر، پاده به تدریج رونق خود را از دست داد و الف. بخش قابل توجهی از این جمعیت روستا را ترک کردند. یخچال ها، آب انبارها و برکه های روستای پاده، آثار تاریخی و نمونه های کاملی از معماری کهن ایران است که تداعی کننده زندگی گذشتگان این منطقه است و در واقع بافت تاریخی این روستا نشان از معماری بیش از یک قرن پیش دارد.

بیشتر بخوانید  خبر خوش در مورد حقوق بازنشستگان

معماری روستا

مصالح به کار رفته در ساخت خانه های قدیمی کاه، تیرهای چوبی و خشت است که با سقف های گنبدی پوشیده شده است. فضای داخلی خانه ها به گونه ای است که به تمام قسمت های کناری آن دسترسی دارند. امروزه خانه های شهری از سیمان، آجر، آهن و گچ ساخته می شوند.

نام نام

دلایل مختلفی برای انتخاب این نام وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنیع الدوله نوشته است: نام اصلی این عشر کمتر از دهم است، زیرا از سمت غرب این عشر می گذرد، خاک می خورد. اما دهکده نیست جز ده نمک گروه دیوانی نیست. در ضمن نو هستش به همین دلیل بهش داون تان میگن.
  • نظریه دیگری که برای انتصاب وی ذکر شده این است که پاده در گذشته از دو قسمت تشکیل شده است، یکی حصار بالا و دیگری حصار پایینی که مرکز روستا و حمام، آسیاب، مسجد و سایر بناهای مهم بوده است. در این قسمت یافت می شود با توجه به اینکه مرکز اصلی جمعیت و آبادی در حصار پایینی قرار داشت، نام روستا به تدریج به ده و سپس به پاده تقلیل یافت.
  • برخی بر این باورند که چون زمین روستا بسیار حاصلخیز بوده و برای مردم بسیار سودآور بوده، به دلیل علاقه شهرت داشته و به مرور زمان برای تلفظ آسان به پاده تغییر یافته است.

اقلیم

روستای پاده در منطقه ای کویری واقع شده و دارای آب و هوای نیمه بیابانی است. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است.

زبان و فرهنگ

مردم روستای پاده به گویش الیکا پاده صحبت می کنند. آشکن یکی از رایج ترین غذاهای محلی روستای پاده است. تا حدود 150 سال پیش تمامی اهالی روستا در داخل قلعه زندگی می کردند اما به تدریج قلعه را ترک کردند و شروع به ساخت و ساز در اطراف آن کردند.

بیشتر بخوانید  پس از ۸ سال حکم نهائی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه صادر شد

قلعه

قلعه قدیمی که ساکنان روستای پاده در آن زندگی می کردند به شکل گرد بوده و به وسعت یک هکتار از خشت و گل بر روی سطح آبرفتی وسیع و مرتفعی ساخته شده و امروزه یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی این روستا است. زمان ساخت قلعه باستانی پاده مربوط به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی است اما در طول سالیان متمادی بازسازی شده و در این قلعه باستانی می توان آثار معماری اسلامی مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری را مشاهده کرد. این قلعه به جای مانده از تاریخ در روستای پاده از لحاظ ساخت استراتژیک معماری خاصی دارد به طوری که دیوارهای شمالی آن بسیار مرتفع و غیرقابل دسترس است. قلعه در ابتدا برای محافظت از مردم و بنا در هنگام حمله دشمن توسط خندقی محاصره شده بود، اما در اواسط دهه 1350 با زمین های اطراف یکسان شد و اثری از آن باقی نماند. قرار گرفتن قلعه پاده در مرتفع ترین نقطه این روستای توریستی باعث شد تا نگهبانان آن به راحتی تمام مناطق اطراف را تعقیب کنند و چیزی را از دست ندهند. محمدحسن صنیع الدوله از نویسندگان دوره قاجار نیز در کتاب مرآت البلدان به قلعه پاده اشاره کرده و آن را بنایی عظیم با اتاق های کوچک بر روی آن دانسته است. قلعه پاده در شناخت معماری باستانی ایران به قدری عظیم و مهم است که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۸۱۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سایر جاذبه های گردشگری پاده ها

  • در گذشته سه آب انبار در روستا وجود داشت، آب انبار شیخ علی در سال 1320، آب انبار خون در سال 1310 و آب انبار حمل و نقل در دوره قاجاریه. این روستا دارای سه حمام و یک خانه قدیمی است که در سال 1362 تاسیس شده است.
  • امامزاده ابوسعید (ع) از دیگر آثار تاریخی روستای پاده است که نشان از تاریخ اسلام و مذهب تشیع در این کشور کهن دارد. این بنای تاریخی در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۸۶ به شماره ثبت ۲۰۱۶۶۵ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.
  • حمام پاده از دیگر جاذبه های تاریخی روستای پاده است که به سبک حمام های ایرانی در دوره کیار ساخته شده و دارای فضاهای مجزا شامل ورودی، جاکفشی، راهرو دسترسی، محوطه اصلی و خزانه است که یکی از آثار ثبت ملی کشور
  • آنچه سفر به روستای پاده را از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه متمایز می کند وجود تونل های نمک بزرگ در این منطقه است. حدود ده سال است که از معدن روستای پاده نمک استخراج می شود. این معدن مکانی است که در آن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک برآمده است. یکی از این معادن به شکل کوه است و نحوه استخراج از آن به شکل گیری غاری دست ساز منجر شده است. تونل های جاده ای معمولاً بر اساس یک فرمت خاص الگوبرداری می شوند که استحکام، دوام و ایمنی تونل را تضمین می کند. اما برای حفر دهانه و تشکیل این غار نمکی فقط فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شد یعنی ارتفاع تقریباً دو برابر عرض و به شکل مستطیل است. در نظر داشته باشید که ورود به معدن نیاز به مجوز دارد و امکان سقوط همیشه وجود دارد، بنابراین از ایستادن در دهانه خودداری کنید.
بیشتر بخوانید  ادامه رفتار نژادپرستانه در آلمان؛ حمله به یک خانواده ترک

محل

روستای پاده در 2 کیلومتری شرق روستای اسلام آباد (قلعه مخروبه)، در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر آرادانا و 16 کیلومتری گرمسار قرار دارد.

مسیر دسترسی

از تهران به بزرگراه خاوران بروید و با عبور از پاکدشت به سمت ایوانکی و گرمسار ادامه دهید. پس از عبور از گرمسار و رسیدن به مسافتی حدود 20 کیلومتری به آرادان رسید. حدود یک کیلومتر بعد از خروجی آرادان، سمت راست خروجی است که به سمت علی آباد پایین می آید. وارد خروجی شده و به سمت روستای پاده ادامه دهید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *