مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا از کلیسای سرخ آباد سوادکوه چیزی می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، کلیسای سرخ آباد مازندران مربوط به دوره پهلوی اول و در روستای سرخ آباد شهرستان سوادکوه قرار دارد. این مکان که در 7 مرداد 1382 با شماره ثبت 9271 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، در اوایل دوره پهلوی توسط مهندسان مسیحی ایتالیایی که برای احداث راه آهن برای انجام مناسک مذهبی به سوادکوه آمده بودند، ساخته شد. کتیبه ای به زبان ایتالیایی که در ورودی این کلیسا حک شده است.

درست قبل از پل ورسک در میانه مسیر پل سفید به روستای سرخ آباد می رسید. در اینجا می توانید کلیسایی را پیدا کنید که در محلی به عنوان کلیسای کاتولیک یا کلیسای آلمانی شناخته می شود. این یک افسانه مشهور است که مهندسان ایتالیایی و سازندگان پل و راه آهن در منطقه این کلیسا را ​​ساخته اند تا بتوانند دعا کنند. کلیسای سرخ در آباد احتمالا کوچکترین کلیسای جهان است. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با بستن درب کلیسا از ورود گردشگران به کلیسا جلوگیری کرد. اما دیدن کلیسا در میانه راه خالی از لطف نیست.

طول و عرض این کلیسا سه در سه با یک در ورودی و دو پنجره یکی در شرق و دیگری در ضلع شمالی بنا است. برای ساخت این کلیسا از آجر و گچ استفاده شده و کف بنا کاهگلی است و سقف آن گالوانیزه است و زیر بنا سیمان است و دیوارها با سیمان سفید پوشیده شده است. کلیسای سرخ آباد زمانی تخریب شد اما با تلاش اهالی از ویرانی نجات یافت و همچنان در آستانه تخریب است. کلیسای سرخاباد سال ها پیش به مکانی برای اصطبل حیوانات تبدیل شد تا اینکه در 6 مرداد 1382 به ثبت ملی رسید و با حمایت میراث فرهنگی مرمت شد. متأسفانه کتیبه کلیسا حذف شده و کلید ورودی آن طور که گفته شد موجود نیست.

بیشتر بخوانید  حقایق تاریکی از انیمه دفترچه مرگ (Death Note) که حق شماست بدانید!

محل

کلیسای سرخه آباد در ضلع شرقی جاده سوادکوه در نود کیلومتری جنوب قائم شهر در سرخاباد قرار دارد. این کلیسا در مقابل ایستگاه راه آهن سرخ آباد در جاده اصلی، در دو کیلومتری ورسکا، روی تونل راه آهن ساخته شده است. درست در وسط جاده ورسک به پل سفید به روستای سرخ آباد می رسید. در بالای سرخه آبادا در کنار باربیکیوی کوچک کلیسا قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *