مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پل ورسای و سه خط طلایی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پل ورسک به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، یکی از مهم ترین پل های راه آهن سراسری ایران است که در سال 1315 بازگشایی شد و راه آهن سراسری تهران – شمال را به هم متصل می کند. نام پل مذهبی در قسمت پل های بیش از 61 متر در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده و حتی پس از هشتاد سال قطارهای مسافربری تهران – ساری و تهران – گرگان از آن عبور می کنند. یکی از شگفتی های ساخت این پل این است که در ساخت آن از سازه های فلزی استفاده نشده است. پل ورسک یکی از مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران به شمار می رود و در مهرماه ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۳۴ به ثبت ملی رسید.

قسمتی از راه آهن این مسیر به دلیل شیب تند و سنگینی مسیر به صورت سه پله ساخته شد که به سه خط طلایی معروف است.

پل معروف مذهبی به زودی وارد هشتاد و یکمین سالگرد خود می شود، اما ممکن است بسیاری در تعطیلات نوروزی بی تفاوت از کنار آن عبور کرده باشند. این پل که در ارتفاعات روستای ورسک از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد، یکی از قدیمی ترین و در واقع بزرگترین پل های ریلی ایران است که در ارتفاعی ساخته شده است. 110 متر. این پل تاریخی در دوره پهلوی اول و در سال 1315 هجری شمسی به طور تشریفاتی افتتاح شد. پل ورسک این یکی از شاهکارهای مهندسی زمان خود است.

ورسک یکی از پل های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با 70 سال گارانتی ساخته شده است. امروزه پل ورسای علاوه بر اهمیت ویژه ای که در صنعت حمل و نقل دارد، یکی از جاذبه های گردشگری این کشور نیز می باشد. بیش از هشتاد سال است که قطارهای مسافربری تهران – ساری و تهران – گرگان چهار بار در روز از آن عبور می کنند. قطارهای باری و سوخت نیز از آن عبور می کنند. یکی از شگفتی های ساخت این پل این است که در ساخت آن از سازه های فلزی استفاده نشده است. برای ساخت این پل ابتدا دو پی بتنی در دو طرف کوه ساخته و به هم پیوسته و سپس دال قوسی روی آن و سپس نمای آجری بر روی آن ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  15 هزار تراکتور کشاورزی در کردستان پلاک ندارد/ممنوعیت فروش تراکتور بی‌پلاک

اصطلاح سه خط طلایی راه آهن شمال نیز به دره سه کیلومتر بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرقی جاده تهران – شمال اطلاق می شود. در زمان رضاشاه و اول اردیبهشت 1312، زمانی که شرکت دانمارکی کامپساک قرارداد ساخت راه آهن شمال به جنوب ایران را امضا کرد، برخی از شرکت های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی موفق به ساخت راه آهن از طریق رشته کوه های البرز نشدند. . پس از این تاریخ بهترین مهندسان اروپایی به ایران آمدند و پس از فیلمبرداری هوایی از کوه های البرز متوجه شدند که راه آهن باید از روستای عباس آباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) بگذرد و قطار باید از روستای عباس آباد عبور کند. عباس آباد. روستای ورسک پس از طی مسافت ده کیلومتر و 600 متر از کوه عبور کرده و به سمت تونل گدوک حرکت کنید که حرکت قطار در چنین شیب تندی را غیر ممکن می کرد. بنابراین تصمیم گرفتند مسیر را به صورت سه پله در دامنه کوهی طی کنند که به سه خط طلایی معروف شد. طراحی این مسیرها با هدف کاهش شیب و افزایش ضریب قدرت لکوموتیوها بوده و برای ایرانیان ارزش آن به مراتب از طلا بیشتر است. بنابراین به این سه خط ریلی که روی هم قرار گرفته اند، سه خط طلایی می گویند.

با توجه به احتمال طغیان رودخانه ورسک، مهندسان تصمیم گرفتند با ساخت تونلی در زیر رودخانه ورسک، قطارها را از سیل در امان نگه دارند و سپس با چرخش مسیر و صعود به ارتفاع 100 متر، قطار روی پل راه آهن ورسک قرار گیرد. .

بیشتر بخوانید  تیم ملی ایران در اردن به مصاف سوریه می رود

برای دیدن پل ورسای و سه خط طلایی، باید در کنار جاده پارک کنید و از ماشین و فرزندان خود مراقبت کنید. بهترین مکان برای دیدن و عکاسی از پل ورسک و سه خط طلایی جاده فیروزکوه است. باید ماشین خود را در جای مناسب پارک کنید و زیبایی و عظمت این قسمت زیبا را مشاهده کنید.
زیر این پل رودخانه ای است که به آبشاری منتهی می شود. همچنین می توانید از آن دیدن کنید و روز خود را در این منطقه سپری کنید.

روستای ورسک در منطقه ای کوهستانی و در ارتفاع 2140 متری از سطح دریا واقع شده است. آب و هوای این روستا تحت تأثیر آب و هوای کوهستانی، زمستانی سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. در نزدیکی آبادی دو رودخانه ورسک و گتو وجود دارد.

مسیر دسترسی

پل ورسک و سه خط طلایی در دره ورسک در روستای ورسک واقع در 45 کیلومتری جنوب شهر زیرآب و 85 کیلومتری جنوب شهرستان قائم شهر در محور فیروزکوه و در امتداد راه آهن شمال.
مسیرهای مختلفی وجود دارد که می توان به دین رسید و پل مذهبی باشکوه را دید که بسته به موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود. برای رفتن به مازندران می توانید سه محور کندوان، فیروزکوه و هراز را انتخاب کنید. اگر گردشگران از تهران به مازندران می روند، بهتر است از محور فیروزکوه به این منطقه سفر کنند. ابتدا وارد تقاطع بزرگراه شهید بابایی و جاده دماوند شوید و پس از طی حدود 9 کیلومتر به جاجرود برسید، سپس وارد بومهن و رودهن شوید و وارد دماوند شوید. برای رسیدن به دماوندا حدود 40 کیلومتر مسافت دارید. «گیلاوند» نام اصلی دماوند است و برای ورود به آن باید وارد جاده فرعی شد. پس از رسیدن به گیلاوندا، جاده شمالی را ادامه دهید و پس از طی مسافتی حدود 40 کیلومتر در میان کویر خشک درخت نارونی را می بینید که 36 کیلومتر بعد از این یک درخت وارد شهر فیروزکوه می شود و با فاصله ای حدودا 17 کیلومتر تا استان مازندران سرسبز.
در این قسمت از جاده با گذر از فاصله حدود 17 کیلومتری میدان شهر فیروزکوه وارد جاده ای فرعی می شوید که تا یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری به نام «چشمه آب گدوک» ادامه می یابد. حدود 3 کیلومتر بعد از چشمه گدوک به مسیری شیب دار به نام «گذر گدوک» می رسید و در مسیر درست «شورابسکی ودوپاد» یکی دیگر از منظره های زیبا و استثنایی شمال کشور را می بینید. درست در بالای این آبشار، روی ریل راه آهن و در سمت دیگر ریل ها، روستای شوراب را می بینید. بعد از منطقه شوراب و در مسیر گردنه گدوک، در قسمت پایین مسیر، راست و چپ، کوه های بزرگ و صخره ای قرار دارند که بسیار زیبا و دیدنی هستند.
در دل کوه ها و در سمت راست آنها سه ریل موازی با یکدیگر و در فاصله 100 متری قرار گرفته اند. این سه ریل موازی، سه خط طلایی معروف این منطقه هستند که برای دیدن آن ها این راه را طی کرده اید. پس از سه خط طلایی و عبور از تونل به ورسکا می رسید. مسافران برای مشاهده پل باید از ماشین پیاده شوند. بهتر است هنگام تیراندازی به خود و فرزندانتان مراقب باشید.

بیشتر بخوانید  افزایش 5 یا 6 برابری جریمه‌های رانندگی در راه است + فیلم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *