مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آمار نگران کننده سرطانی شدن جوانان/ شایع ترین سرطان ها در ایران کدامند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، علیرغم اینکه سرطان معمولاً این بیماری را بیماری افراد میانسال و مسن می‌دانند، اما در سال‌های اخیر در دنیا از جمله ایران افزایش یافته است. انواع سرطان ما جزو جوانان هستیم. سرطان هایی که اخیراً در بین جوانان نسبتاً شایع شده اند عبارتند از: سرطان لنفوم، سرطان بیضهسرطان مغز، تومورهای مغزی، سرطان روده بزرگوی به سرطان معده و سرطان ریه اشاره کرد.

وراثت یکی از مهم ترین عوامل ابتلای جوانان به سرطان است، اما بدون شک ماشینی شدن سبک زندگی افراد، کم تحرکی، استعمال دخانیات، استفاده از مواد غذایی ناسالم، کار با مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو، اشعه های سرطان زا و غیره است. برای افزایش تعداد جوانان مبتلا به سرطان در نظر گرفته شده است. البته رشد عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان عامل اصلی زگیل ناحیه تناسلی همچنین آمار برخی سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم در میان زنان جوان افزایش یافته است.

کدام سرطان ها در بین جوانان شایع تر است؟

در این خصوص دکتر پوریا عادلی کارشناس درمان سرطان با بیان افزایش ابتلا به سرطان در بین جوانان در سال های اخیر می گوید: معمولاً شاهد شیوع انواع سرطان در افراد بالای سن هستیم. از 50. اما برخی از سرطان ها در گذشته نیز وجود داشته است.جوانان شایع است و در سال های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است. در بین مردان جوان سرطان بیضه و سرطان لنفوم و در بین زنان جوان سرطان لنفوم شایع ترین سرطان در بین جوانان است.

بیشتر بخوانید  ویدیو تماشایی از قدم زدن سنجاب روی دیوار صاف -

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوآنکولوژی ایران ادامه داد: سرطان لنفوم یکی از شایع ترین سرطان ها در بین جوانان است که با برجسته شدن توده های لنفاوی در نقاط مختلف بدن، خارش، کاهش وزن و عرق کردن از مهمترین علائم است. علاوه بر این، سرطان های مربوط به دستگاه گوارش و سرطان ریه که در گذشته بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شد، در سال های اخیر تا حدودی در بین جوانان شایع شده است.

وی افزود: سرطان سینه در بین خانم ها شایع است اما این سرطان در خانم های جوان کمتر اتفاق می افتد. بنابراین در اروپا بیشترین شیوع سرطان سینه مربوط به سنین 50 تا 60 سال و در ایران بیشترین شیوع این سرطان در زنان 40 تا 50 سال است. البته اخیراً موارد ابتلا به سرطان سینه در سنین پایین‌تر افزایش یافته است، اما اساساً این سرطان در زنان جوان سرطان شایعی محسوب نمی‌شود.

دلایل افزایش سرطان در بین جوانان چیست؟

ادل درباره مهم ترین دلایل افزایش ابتلا به سرطان در بین جوانان توضیح داد: پیش از این گفته می شد که وراثت مهم ترین عامل سرطان در کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است. اما در سال های اخیر ثابت شده است که علاوه بر عوامل ژنتیکی، برخی از عوامل محیطی نیز بر رشد تأثیر می گذارند، مانند استفاده از فست فود، سیگار کشیدن، کار با مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو و اشعه های خطرناک. میزان سرطان در جوانان

این متخصص سرطان ادامه داد: علاوه بر عوامل محیطی، برخی عفونت های ویروسی نیز بر تعداد جوانان مبتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سر و گردن، سرطان حنجره و سرطان دهانه رحم تأثیر گذاشته است. در این میان باید به سرطان دهانه رحم که روابط جنسی متعدد نقش مهمی در بروز آن دارد توجه ویژه ای شود و متأسفانه میزان ابتلا به این سرطان در کشور ما رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید  خبر بد برای جهان / سمت جاده خطرناک تر از تاج

وی در ادامه تاکید کرد: تاثیر فزاینده عوامل محیطی سرطان بر روی جوانان به همراه گسترش عفونت های ویروسی که باعث ایجاد برخی از انواع سرطان می شود، در سال های اخیر نسبت به گذشته باعث افزایش چشمگیر موارد سرطان در بین جوانان در سراسر جهان شده است. ایران. البته سرطان همچنان بیماری دوران سالمندی و میانسالی محسوب می شود و آمار افراد بالای 50 سال مبتلا به سرطان بسیار بیشتر از افراد جوان است.

لزوم افزایش آگاهی و غربالگری سرطان در جوانان

ادل درباره مهم ترین وظایف نظام سلامت کشور در پیشگیری از شیوع سرطان در بین جوانان گفت: گسترش استفاده از روش های غربالگری سرطان در بین جوانان مهم ترین راه پیشگیری از افزایش تعداد جوانان مبتلا به سرطان است. . سرطان های مختلف و پیشرفت بیماری در بدن جوانان رنج آنها را نوعی سرطان می دانند. مثلاً زنان را از نظر سرطان سینه و مردان را از نظر سرطان بیضه قبل از میانسالی غربالگری کنیم.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن علمی رادیوآنکولوژی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه در سال های اخیر شاهد افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم بوده ایم، وزارت بهداشت باید شرایط را برای انجام تست پاپ ارزان قیمت ایجاد کند. انجام آزمایشات به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این سرطان به عنوان مهمترین روش غربالگری سرطان دهانه رحم. بهترین زمان برای زنان برای انجام تست پاپ سه سال پس از اولین رابطه جنسی است. البته لازم به ذکر است که واکسیناسیون عمومی HPV می تواند حتی بیشتر از آزمایش پاپ اسمیر گسترده از شیوع سرطان دهانه رحم جلوگیری کند، بنابراین گنجاندن واکسن HPV در برنامه ملی واکسیناسیون کشور می تواند کمک زیادی به کاهش ابتلا به این بیماری در نسل های آینده کند. . .

بیشتر بخوانید  چه کسانی برای کوروش کمپانی تبلیغ کردند | کوروش کمپانی نی نی سایت

وی در پایان تصریح کرد: غربالگری سرطان های شایع در بین جوانان در کنار اطلاع رسانی گسترده علل و علائم سرطان در جوانان از سوی وزارت بهداشت، دو اقدام مهمی است که این وزارتخانه باید برای کاهش تعداد جوانان انجام دهد. مردم. افراد مبتلا به انواع سرطان و جلوگیری از پیشرفت بیماری در بدن جوانانی که به سرطان های مختلف مبتلا شده اند. با توجه به اینکه جوانان مهمترین و مستعدترین نیروهای کشور محسوب می شوند، متولیان نظام سلامت کشور باید برنامه های ویژه ای را برای کاهش ابتلا به سرطان در بین جوانان اجرا کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *