مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت تغییر شکل و مخروطی سر نوزاد چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا شکل مخروطی سر جای نگرانی دارد؟

شکل عجیب سر کودک شما جای نگرانی ندارد.
اما به نظر می رسد موضوع زیبایی است، به خصوص وقتی کودک بزرگ می شود. این به عنوان قالب گیری موضعی شناخته می شود و زمانی که از کنار یا از بالا مشاهده می شود قابل توجه است. خوشبختانه سر صاف هیچ نوع آسیب مغزی ایجاد نمی کند و هیچ تغییری در رشد جسمی و ذهنی نوزاد ایجاد نمی کند.
شما والدین باید حواس تان باشد اما اصلا نگران نباشید زیرا این نگرانی لذت و هیجان فرزند پروری را از بین می برد. با رشد کودک، کنترل سر و گردن او بهبود می یابد و می تواند فشار را به طور مساوی در سراسر جمجمه توزیع کند.

دلیل سر مخروطی نوزاد

شکل نوک تیز یا مخروطی سر نوزاد در عرض چند روز تا چند هفته پس از تولد از بین می رود.
سر نوزاد مخروطی می شود زیرا باید فشرده شود تا در کانال باریک زایمان قرار گیرد. این فشرده سازی امکان پذیر است زیرا استخوان های نابالغ جمجمه هنوز به یکدیگر متصل نشده اند. حتی گاهی اوقات نوزاد نواحی متورم کوچکی روی استخوان‌های سرش دارد که دوباره به دلیل فرآیند زایمان ایجاد می‌شود که ممکن است چند هفته طول بکشد تا ناپدید شوند.


شکل مخروطی سر

چه عواملی می تواند باعث مخروطی شدن سر نوزاد شود؟

سر نوزاد بین 2 روز تا چند هفته پس از تولد به شکل گرد خوب باز می گردد. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر شکل سر کودک شما تأثیر بگذارد. پسندیدن:

بیشتر بخوانید  جلوگیری از انحرافات جنسی کودکان

خوابیدن در یک وضعیت
فشار بر پشت جمجمه
عدم تغییر وضعیت سر کودک هنگام خوابیدن به پشت
بدشکلی های ناشی از ضربه یا ناهنجاری های ژنتیکی


 شکل سر مخروطی کودک

آیا می توان شکل سر مخروطی نوزاد را اصلاح کرد؟

اگر شکل مخروطی سر فرزندتان بیش از حد ادامه داشت، می توانید کاری برای اصلاح آن انجام دهید. اما در ضمن ازش عکس بگیر و قبول کن که سر مخروط خیلی شوره.
نوزاد نباید برای مدت طولانی به پشت و سر بخوابد زیرا می تواند باعث پلاژیوسفالی، یعنی صافی پشت سر شود.
کودک را در طول روز در موقعیت های مختلف قرار دهید و با حرکت دادن تلفن همراه یا اسباب بازی های دیگر او را تشویق به تغییر موقعیت کنید.


اندازه سر نوزاد

به همین ترتیب معمولا می توانید نوزاد را در کریر بگذارید تا فشاری به پشت سر وارد نشود. از تاب های کودک و صندلی های بلند برای تغییر وضعیت او در هنگام بیداری استفاده کنید. او را در موقعیت های مختلف پرستاری بخوابانید.

باید بخوانید:

علت صافی پشت در نوزادان

علت صافی پشت در نوزادان

سر پهن نوزاد (علل و پیشگیری) با این قسمت از دلگر همراه باشید تا با علت و درمان سر پهن نوزاد آشنا شوید. مقدمه ای بر پهنی و صافی پشت گردن…

کودک را برای مدت طولانی روی شکم بخوابانید. این نوع خواب به تقویت عضلات گردن و پشت کمک می کند. به این ترتیب کودک کنترل بیشتری روی سر دارد و فشار سر را به طور یکنواخت تقسیم می کند.
اگر همچنان نگران هستید، به پزشک اطفال خود مراجعه کنید. پزشک روش های مختلفی مانند فیزیوتراپی یا کلاه مخصوص را برای تغییر شکل سر پیشنهاد می کند.

بیشتر بخوانید  آیا هایپرلکسیا یا خواندن زودهنگام در کودکان نشان دهنده اوتیسم است؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *