مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۲ راهکار جادویی برای بامزه و شوخ طبع بودن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چگونه بامزه و شوخ طبع باشیم ؟


با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راهکارهایی برای بامزه و شوخ طبع بودن آشنا شوید


شوخ طبعی با مسخره کردن، دست انداختن و بی احترامی کردن فرق می کند. شوخ طبعی در واقع نوعی توانایی هوشمندانه و هنرمندانه است، که دیگران را وادار می کند بی اختیار بخندند. داشتن حس شوخ طبعی مزایای بسیاری دارد. به شما کمک می کند که نیمه روشن تر زندگی را ببینید و با هاله ای از انرژی مثبت که لبخند و شادمانی را به دنیای پیرامون می تاباند، باعث موفقیت باورنکردنی شما در تمامی جنبه های زندگی (کاری، احساسی و اجتماعی) می شود. حس شوخ طبعی سلاحی است که همیشه و در هر شرایطی باید به همراه داشته باشید؛ اما چگونه؟ شوخ طبع بودن چندان هم آسان نیست. برای بدل شدن به فردی شوخ طبع، بامزه و دوست داشتنی ادامه مطلب را از دست ندهید


divider


چگونه شوخ طبع باشیم؟


1. مواردی که باعث خنده می شود


مواردی که باعث خنده شما می شود را پیدا کنید. این موارد احتمالا باعث خنده دیگران نیز خواهد شد. به هر حال باید به خاطر داشته که ممکن است همه نتوانند طنز موجود در کلام یا رفتار شما را درک کنند و این کاملا طبیعی است. تمامی موارد بامزه و خنده دار موجود در کتاب ها، فیلم ها، سریال ها، شعر ها، تکه کلام ها، شایعات، برنامه های طنز و غیره را، در ذهن یا روی برگ کاغذی یادداشت کنید.


3 چیز، بیش از همه ما را به خنده وا می دارد:


1. احساس برتری نسبت به شخصی که رفتاری احمقانه دارد.


2. تفاوت بین انتظارات ما از چیزی و نتیجه حقیقی و غیر منتظره آن.


3. واکنش عصبی و تسکینی در برابر اضطراب و تشویش ذهنی.


دلایل “اول” و “سوم” در واقع توضیحی هستند برای این مطلب که خندیدن باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا کنیم، درحالی که دلیل “دوم” برای خندیدن، راهی است برای درک بهتر و راحت تر دنیای پیرامون. به هر حال هر سه عامل بسیار مهم و حیاتی هستند.


2. کارهای با مزه و خنده دار انجام دهید


کارهای با مزه و خنده دار انجام دهید و از چیزهایی که شما را به خنده وا می دارد لذت ببرید. مجلات فکاهی بخوانید، جوک های خود را برای کودکان تعریف کنید و دنیای پیرامون خود را با فعالیت های خنده دار و شادی آور پر کنید. ایجاد حس شوخ طبعی، به معنای خندیدن هرچه بیشتر به چیز هایی است که دیگران را نیز به همان اندازه می خنداند.


3. ذهن ها را منحرف کنید


به طور خلاصه، شوخ طبع بودن وابستگی شدیدی به زمانبندی مناسب برای کسب بیشترین نتیجه از یک مفهوم بخصوص دارد. زمانبندی، یک عامل ضروری برای غافلگیر کردن است و آن مفهوم بخصوص نیز ساختار کلی جوک یا شوخی شما را شکل می دهد. منحرف کردن ذهن، تکنیکی است که به آمادگی ذهن برای غافلگیر شدن کمک میکند. این همان جایی است که شما بین انتظار فرد و نتیجه حاصله، تفاوت ایجاد می کنید. درست همان کاری که افراد تردست و شعبده باز با منحرف کردن ذهن و توجه افراد انجام می دهند.

بیشتر بخوانید  روش رفع ترس از آسانسور،فوبیای آسانسور را چگونه درمان کنیم؟


چگونه بامزه باشیم؟


4. زمانبندی مناسب


زمانبندی مناسب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر شما بیش از اندازه به مغز فرصت بدهید تا روی موقعیت یا شوخی شما کار کند، لحظه خنده دار ماجرا نادیده گرفته خواهد شد. احتمالا این همان دلیلی است که باعث می شود مردم به جوک های تکراری نخندند؛ چراکه، این آمادگی ذهنی پیشین، حس طنز داستان را کاهش می دهد. باید خیلی سریع قبل از آنکه دیر شود، واکنش به موقع نشان دهید و جوک یا شوخی خود را عملی کنید.


5. حاضرجوابی های طنزآلود


حاضرجوابی های طنزآلود البته همیشه خنده های بلند و قهقهه به دنبال ندارند. در بسیاری از این تکه اندازی ها و کنایه ها، شنونده بعد از گذشت چند لحظه متوجه منظور اصلی می شود و لبخندی البته تاثیر گذار برلبانش نقش خواهد بست. گزارشگر از گاندی می پرسد: شما در مورد تمدن غرب چی فکر می کنید؟ گاندی: میتونه “ایده” جالبی باشه.


6. بازی با کلمات


بسیاری از اوقات موضوعات خنده دار در قالب اشتباهات زبانی یا بازی با کلمات شکل می گیرند. بازی با کلمات کنایه آمیز به صورت عمدی انجام می شود تا با استفاده از شیطنت موجود در کلام افراد را بخنداند. این نوع بازی با کلمات در انواع جوک ها و عبارات دوپهلو استفاده می شود که بازگو کردن اکثر آنها در این مقاله مناسب عموم خوانندگان نخواهد بود. اما یک مثال مناسب می تواند این باشد:


7. تغییر هویت


یکی از ابزاری که بار دیگر از عنصر غافلگیری استفاده می کند تغییر هویت است. برای مثال می توانید خودتان را به عنوان گارسون رستوران جا بزنید یا خودتان را به عنوان رئیس جدید شرکت به منشی معرفی کنید و نظر اورا در مورد اداره صحیح شرکت بپرسید. اگر به تازگی با شخصی ددوست شده اید می توانید به تمام سوالات او در مورد خودتان پاسخ غلط بدهید و هر چه دوستی شما جلوتر می رود و حقیقت آشکار می شود، شیطنت شما کارساز می شود و با خود خنده را به جمع دوستانه شما می آورد.


چگونه شوخ طبع و بامزه باشیم؟


8. شناخت شنونده


قبل از هرچیز باید شخصیت فرد یا افراد مقابل را بشناسید و ببینید چه چیزی باعث خنده آنها می شود و در عین حال زیاده روی نیز محسوب نمی شود. هنگامی که در جمع افرادی هستید که نمی شناسید، ابتدا ببینید موضوع بحث آنها چیست و به چه چیز هایی می خندند. آیا از آنهایی هستند که با دست انداختن و تکه پرانی یکدیگر می خندند؟ یا با شوخی های نمایشی یا کمدی های فیزیکی می خندند؟ هرچه طرف مقابل خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید آنها را بخندانید.

بیشتر بخوانید  شوک درمانی (ECT) چیست و برای درمان کدام بیماریها استفاده میشود ؟


9. برنامه های طنز تلوزیونی تماشا کنید


برنامه های طنز تلوزیونی تماشا کنید. نویسندگان متعدد و کمدین های مستعد بسیاری در یک مجموعه گرد هم جمع می شوند تا خنده دار ترین لحظات ممکن را برای شما خلق کنند. هرچند که تکرار دوباره همان شوخی ها برای افرادی که از پیش مانند شما برنامه را دیده اند ممکن است چندان جالب نباشد، اما می توانید از آنها تنها به عنوان ایده برای جوک ها و شوخی های مخصوص به خودتان استفاده کنید.


10. خیلی خودتان را جدی نگیرید


خیلی خودتان را جدی نگیرید. تمامی آن لحظاتی که در زندگی به نوعی خرابکاری کرده اید و شرمنده شده اید را به خاطر بیاورید. هیچ کس کامل نیست و هرچه بیشتر به خودتان سخت بگیرید، شرایط و جو اطراف را برای خود و دیگران آزار دهنده تر می کنید. در این شرایط، اشتباهی هرچند کوچک نیز از جانب شما باعث تمسخر می شود. هرچند در هر دو حالت دیگران را به خنده وا می دارید اما در حالتی که با خودتان و دیگران احساس راحتی می کنید این خنده از سر صمیمیت و دوستی بیشتر شکل می گیرد و در حالت دوم شاید حتی از سر تنفر.


11. بدانید که چه وقت نباید شوخی کنید


هر چیزی را می توان با شوخ طبعی در هم آمیخت و با آن شوخی کرد، مثل مذهب، سرطان، مرگ، زورگویی، کشته شدن انسان ها و غیره. اما قویا متذکر می شود که اینگونه شوخی ها به لحاظ اجتماعی توجیه پذیر و قابل قبول نیست. در هنگام شوخی کردن باید توازن را رعایت کنید و زیاده روی نکنید. شوخ طبعی ابزاری است برای خنداندن، شاد کردن، انتقاد کردن و گاها به چالش کشیدن دیگران اما اگر از این ابزار برای رنجش خاطر دیگران استفاده شود، در واقع سؤ استفاده محسوب می شود. به حس درونی خود و نگاه غضب آلود مخالفان، به عنوان یک زنگ هشدار عبور از مرز های تعریف نشده تکیه کنید.


12. بهره گیری از عنصر غافلگیری


خوب است بدانید هرچه جو جدی تر باشد، راحت تر می توان از عنصر غافلگیری برای شوخی کردن استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از عنصر غافلگیری، در بسیاری از فیلم ها قسمت های خنده دار فیلم در جدی ترین صحنه ها جا داده می شود که مخاطب انتظارش را ندارد. به همین میزان، خنداندن افرادی که به تماشای فیلم ها یا برنامه های کمدی می روند، سخت می شود.


divider


شوخ طبع ها چه ویژگی هایی دارند؟


شوخ طبعی و بذله گویی یک ویژگی روانی است. بنابراین نمی توانیم بگوییم هر شخصی که شوخ طبع و بذله گو است الزاماً مشکلی دارد و برای پنهان کردن غم ها و مشکلاتش این گونه رفتار می کند. گاهی هم هستند افرادی که در زندگی شخصی و بیرونی خود زیاد موفق به نظر نمی رسند. ولی شادمانشان ناشی از خلق ویژه و دنیای درون آنهاست و وقتی با این افراد بیشتر معاشرت داشته باشیم متوجه می شویم این آدم ها زیاد هم زندگی را سخت نمی گیرند. برداشت های ذهنی این افراد نسبت به پدیده ها با خیلی از ما متفاوت است و زیاد حساسیت به خرج نمی دهند. این افراد برداشت های منفی ندارند. یعنی نقاط منفی کمتر به چشمشان می آید و زودرنج نیستند. چنین افرادی وقتی با ناکامی و شکستی در زندگی شان مواجه می شوند، دنیا برایشان به آخر نمی رسد.

بیشتر بخوانید  8 فایده و آرامشی که سکوت در زندگی به شما می دهد


تفاوت شوخ طبع ها و معمولی ها


در حالی که ذهن افراد حساس و زودرنج مدام درگیر پردازش است و معمولاً رفتارها را به شکل منفی تحلیل می کنند، اگر یک فرد آسان گیر را یک روز مانده به یک مهمانی دعوت کنیم سریع لباسی از میان لباس هایش پیدا می کند و به مهمانی می رود چون هدفش این است که به مهمانی برود و چندان اهمیت نمی دهد که از 2 هفته قبل دعوت شده یا همان روز، اما افراد سخت گیر معمولاً انتظار دارند از 1 هفته قبل به آنها اطلاع داده شود تا لباس مناسب پیدا کنند یا حتی بخرند.


شوخ طبع ها در تعاملات بین فردی


در تعاملات بین فردی هم اگر افراد شوخ طبع حرف نابجا یا زخم زبانی بشنوند خیلی پریشان خاطر و ناراحت نمی شوند. خیلی هم زود آن را به فراموشی می سپارند. اما یک فرد زودرنج ممکن است با یک حرف مدت ها درگیر باشد. این رفتارها و واکنش ها از ویژگی های رفتاری اشخاص بر می آید و اینکه چگونه به دنیا نگاه می کنند.


چرا بعضی ها شوخ طبع می شوند؟


یکی از عللی که باعث این تفاوت ها می شود ذهن و مغز انسان هاست؛ اینکه مغز یک انسان چگونه هر کنشی را تحلیل می کند و بعد متناسب به همان تحلیل واکنش نشان می دهد معمولاً واکنش افراد آسان گیر و شوخ طبع یک واکنش خنده رویانه است از دید دیگری این واکنش ها با ویژگی شخصیتی افراد ارتباط دارد. مثلاً ما می بینیم برخی از آدم هایی که یک مقدار چاق هستند که ما به آنها تیپ های پیک نیکی می گوییم، اغلب افرا خوش مشرب یا بی تفاوتی هستند. در عوض می بینیم برخی ز افراد لاغر به شدت جوشی هستند. زود مضطرب می شوند، حساس اند و غصه می خورند مخصوصاً این چاق و لاغری ناشی از ویژگی های شخصی بیشتر در صورت افراد نمایان می شود.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *