مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

8 فایده و آرامشی که سکوت در زندگی به شما می دهد

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آشنایی با فواید سکوت

سکوت امری مفید و مؤثر است که در سلامت ذهن و افکار انسان نقش مثبتی دارد و اضطراب را کاهش می دهد و تمرکز و خلاقیت را افزایش می دهد. مزایای سکوت بسیار گسترده است و در این مقاله به موارد مختلفی اشاره می کنیم.
سکوت در واقع چیزی است که اثرات مثبت زیادی دارد و برای آرامش و آرامش ذهن بسیار مفید و موثر است. سکوت اگر کاملاً به موقع و مناسب باشد قطعاً مثمر ثمر خواهد بود و از وقوع بسیاری از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می کند. در همین راستا برای اینکه شما عزیزان در این مطلب به طیف عظیم مزایای سکوت پی ببرید، این موضوع را به طور کامل توضیح داده ایم تا از آن بهره مند شوید.

سکوت مزایای زیادی دارد که باعث می شود در طول زندگی اهمیت پیدا کند. سکوت در واقع یک هدف اصلی دارد و آن بیداری آگاهی است، یعنی زندگی در لحظه و تجربه زندگی با آگاهی کامل از همه چیز. فواید سکوت برای مغز بسیار زیاد است، از جمله توانبخشی ذهنی، بازسازی سلول های مغزی، کاهش استرس و فعال سازی شبکه پیش فرض مغز.


 فواید سکوت

همچنین سکوت باعث آرامش ذهن و صبر زیاد می شود، پس اگر در طول روز برنامه ریزی خاصی برای سکوت و تنهایی داشته باشید، می توانید کارایی و فعالیت مغز خود را تا حد زیادی افزایش دهید. البته باید در نظر داشته باشید که سکوت اگر همراه با تفکر و تعقل باشد برای انسان مفید خواهد بود زیرا اگر متفاوت باشد در نهایت چیزی جز حسرت و حسرت برای فرد باقی نمی ماند. در زیر چند مورد مهم از فواید سکوت را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید  چه کسانی به کار درمانی احتیاج دارند؟

1. سطح آرامش را افزایش دهید

یکی از اصلی ترین و مهم ترین فواید سکوت این است که به شما کمک می کند آرام شوید. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که بیشتر اوقات ساکت هستند، تمایل به آرامش بیشتری دارند و در واقع این گونه افراد افکار و احساسات منفی بسیار کمی دارند و مهارت بیشتری در شناسایی عوامل موثر و غیرمؤثر دارند. بر این اساس، افرادی که برای مدت طولانی ساکت هستند، موفق تر از افراد دیگر هستند.

ویژگی های مهم سکوت

2 از انحراف فرد از مسیر درست جلوگیری کنید

گاهی افراد برای اینکه خود را در ملاء عام نشان دهند تصمیم می گیرند حتی در مورد موضوعات و موضوعاتی که به آنها مربوط نمی شود به بحث و اظهار نظر بپردازند و آن عمل باعث برانگیختن نظری می شود که گفته می شود اشتباه و خلاف اصل آن است. لذا برای اینکه در بین مردم شرمنده و رسوا نشود به خود فرصت دفاع از عقیده خود را می دهد و مردم هم نظر او را قبول می کنند چاره ای جز پذیرش نظر او ندارد.
البته ممکن است عده ای حرف او را بپذیرند و این کار آنها را تباه کند، زیرا این کار باعث می شود که مردم به راه نادرست فکر و عمل کنند. پس مردم باید در مورد مسائلی که آگاهی لازم را ندارند سکوت کنند تا برای دفاع از سخنان خود مجبور به آزار دیگران نشوند.


 فواید سکوت

3. درک بهتر احساسات

سکوت یکی از راه هایی است که می توانید احساسات خود را بهتر و بیشتر درک کنید. این در واقع به شما کمک می کند تا در خلوت با خودتان صحبت کنید و این گفتگو با خودتان منجر به درک بهتر و عمیق تری از احساساتتان می شود. که در نهایت منجر به عزت نفس بالا می شود. اعتماد به نفس در واقع در نتیجه باور به خود از طریق تفکر شخصی شکل می گیرد و بنابراین سکوت می تواند بینش و درک شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید  پدر شدن،آیا نگران پدر شدن خود هستید؟این مطلب را بخوانید

4. خلاقیت را ارتقا دهید

بسیاری از منابع و مطالعات نشان داده اند که وقتی انسان ساکت است، با ذهن و افکار خود درگیری بیشتری دارد. در چنین مواقعی فرد بیشتر با خود در حال گفتگو است و در ذهن خود به سوالات پاسخ می دهد و در نهایت به این ترتیب خلاقیت خود را پرورش می دهد و از کارایی مغز خود تا حد بیشتری استفاده می کند. معمولاً کسانی که زمان بیشتری را به تنهایی می گذرانند، علاقه زیادی به موضوع خلاقیت و کار خلاقانه دارند، از این رو اکثر دانشمندان در خلال تنهایی از قوه تخیل و خلاقیت خود استفاده کرده و تقویت کرده و در نتیجه به اهداف مورد نظر خود می رسند.

فواید سکوت برای مغز


5. افکار منفی و سمی را از ذهن دور کنید:

سکوت راهی برای رهایی از تمام افکار و انرژی منفی است. از آنجایی که دنیای امروز پر از حواس‌پرتی و اثرات منفی و مضر است، بهتر است با تمرین گهگاهی برای سم‌زدایی ذهن و افکار خود سکوت کنید. به همین دلیل است که مدیتیشن یا تسلط بر ذهن امروزه در بین مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده و روشی موثر برای تمرین سکوت و رهایی از بیماری های روانی است.


6. بهبود آگاهی:

وقتی سکوت می کنید، آگاهی شما از درستی یا نادرستی بسیاری از اعمالتان افزایش می یابد. وقتی از اتفاقاتی که در اطرافتان می گذرد آگاه باشید، می توانید کار خود را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید و خیلی راحت و سریع به اهدافی که تعیین کرده اید برسید. در این دنیا سروصداها و حواس پرتی ها زیاد است که برای تحقق و تحقق افکار درونی خود باید ساکت و آرام باشید.

بیشتر بخوانید  70 جمله بسیار زیبا و نکات آموزنده زندگی


سکوت و آرامش در زندگی

ویژگی های مهم مختلف سکوت


7-تقویت اراده:

اراده در واقع عامل مهمی است که میزان موفقیت در زندگی را تعیین می کند. کسانی که اراده ندارند به راحتی تسلیم می شوند و از انجام تکالیف خودداری می کنند. این افراد نظم و انضباط بسیار کمی دارند و تمرکز کمتری دارند، اما در عوض آنهایی که اراده بیشتری دارند نظم بالایی دارند و کمتر تسلیم می شوند. به همین دلیل است که سکوت موجب توسعه و پیشرفت و نیز رشد اراده در افراد می شود.


8. تولید سلول های مغزی:

یکی دیگر از مزایای بزرگ سکوت، رشد ذهن است. طبق یک سری مطالعات تحقیقاتی، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دو ساعت سکوت باعث تشکیل سلول های جدید در هیپوکامپ مغز می شود. بخشی از مغز که با عواملی مانند حافظه، احساس و یادگیری مرتبط است. اگرچه این مطالعات کاملاً مقدماتی و ابتدایی هستند، اما بر اساس این نتایج می توان گفت که عاملی خاموش در بیماری هایی مانند آلزایمر و افسردگی است که به نوعی باعث کاهش تعداد سلول های مغز می شود. موثر بوده و اثرات درمانی مفیدی خواهد داشت.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *