مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معنی و ریشه ضرب المثل نه کور می کند و نه شفا می بخشد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل نه کور می کند و نه شفا می دهد


ضرب المثل نه کور می کند و نه شفا می دهد: این ضرب المثل برای نشان دادن ناکارآمدی کار یا رفتار به کار می رود.

داستان ضرب المثل نه کور می کند و نه شفا می دهد

او یک قصاب چشم قرمز اما چشم قرمز بود. برای معالجه چشم نزد حکیم باشی رفت، حکیم باشی برای قصاب دارویی درست کرد و گفت: صبح و عصر دو قطره از این دارو را در چشمت بریز تا شفا یابد.

قصاب این کار را کرد، او انتظار داشت بعد از سه روز از مصرف دارو چشمانش کاملاً بیفتد، اما این اتفاق نیفتاد. داروی حکیم باشی از درد چشمش کم کرد اما نتوانست از قرمزی و گزگز چشمش کم کند. بعد از چند روز دوباره قصاب نزد حکیم باشی رفت و گفت: درد چشمم کم شد، اما خوب نشد. حکیم جان به من دارویی بده که خوب باشم و بتوانم به کار و زندگی برسم. حکیم باشی این بار کتاب هایش را ورق زد و این بار از روی کتاب ها برای قصاب دارو درست کرد.

قصاب دارو را به خانه برد و نزد حکیم باشی برد. چند روز گذشت: اما دارو زیاد اثر نکرد و درد سوزش چشم قصاب خوب نشد… قصاب نمی دانست باید چه کند. به درخواست یکی از مشتریانش به نقطه دیگری از شهر رفت. حکیم باشی دیگری بود و بیماران زیادی دور هم نشسته بودند.

قصاب در صف ایستاد تا نوبتش شود، کسار به حکیم باشی گفت: من اهل منطقه شما نیستم، اما حکیم باشی منطقه ما نتوانست مرا معالجه کند، آمدم پیش شما. حکیم چشمان قصاب را به دقت معاینه کرد و دارویی را که بر چشمش افتاد دید و سپس رو به او کرد و گفت: دارویی که حکیم به محله تو داد، داروی خوبی است. فکر نکنم بهداشت رو رعایت کنی و خاک بدی. ruke میمالی.

بیشتر بخوانید  عکس لو رفته فریبا نادری در لباس فروشی!

قصاب گفت: مرد عاقل چه کنم؟ وقتی چشمانم می سوزد و خارش می کند نمی توانم چشمانم را لمس کنم. حکیم باشی گفت: دستت همیشه کثیف است. آلوده به پشم، چغندر و گوشت گوسفند. اگر بخواهید با این دست های آلوده چشم هایتان را تبخیر کنید، مشکل حل نمی شود.

هر دارویی که مصرف کنی این شما را کور یا شفا نمی دهد. بهتر است چند روز سر کار نروید و با یک حوله تمیز که با دستتان تماس نداشته باشد چشمانتان را ببندید.قصاب مجبور شد چند روز در خانه بماند. چشمانش را بست تا دستش به چشمانش نرسد. کم کم بهبود یافت و سوزن سوزن شدن و درد و قرمزی چشمانش قطع شد.

قصاب مستقیم رفت پیش حکیم باشی، آخرشان. حکیم باشی از دیدن قصاب خوشحال شد و گفت: الحمدلله گویا چشمت با داروی من کاملا شفا یافت. قصاب گفت: نه عاقل داروی تو نه کور می کند و نه شفا می دهد.

من باید مطمئن می شدم که چشمانم عفونت نمی کند تا داروی شما اثر کند. این چیزی است که شما به من گفتید.

از آن به بعد وقتی می خواهند درباره بی اثر بودن چیزی صحبت کنند این ضرب المثل را می گویند.


جداکننده خط

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

ضرب المثل هاله از کجا آمده است؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *