مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی دو گونه عقاب خالدار به نام عقاب خالدار بزرگ و کوچک + تصاویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



شناسایی عقاب خالدار بزرگ و کوچک :


عقابهای خالدار کوچک و بزرگ بسیار شبیه به یکدیگر هستند ولی تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند که آنها را از یک دیگر متمایز می سازد


  1. نوار هایی به رنگ روشن در پشت گردن عقاب خالدار کوچک نابالغ دیده میشود ، درحالی که عقاب خالدار بزرگ این علامت را ندارد.

  2. در عقاب خالدار کوچک رنگ عنبیه ی چشم ، قهوه ایی متمایل به زرد است ولی در عقاب خالدار بزرگ این علامت وجود ندارد.

  3. عقاب خالدار کوچک ، همان گونه که از نامش پیداست ، از لحاظ جثه کوچکتر است.

  4. بعضی مواقع بین عقاب خالدار بزرگ و کوچک جفت گیری صورت می گیرد که هنوز معلوم نیست که آیا این کار طبیعی است یا عدم وجود جفت برای جفت گیری


معرفی دو گونه عقاب خالدار برزگ و کوچک :


مشخصات عقاب خالدار بزرگ :


این پرنده، 66 تا 74 سانتیمتر طول دارد. اندکی بزرگتر از عقاب خالدار کوچک و تیره تر از آن است. روتنه و پرهای پوششی آن تیره، اما جبه تیره تر و فاقد لکه ی روی شاهپرهای اولیه است.


سفیدی روی قاعده ی دمش بسیار کمرنگ است. زیر تنه قهوه ای تیره، پرهای برواز تیره و زیر بال هایش مایل به قهوه ای است، با بال های کمرنگ تر و روتنه ی قهوه ای مایل به سیاه است که 1تا 3 نوار سفید رنگ روی بال هایش دیده می شود .


و در قاعده ی دمش سفیدی ای به شکل «|O» به چشم می خورد. این پرنده بال های دراز و بلندی دارد و در هنگام بالبازروی، بال ها را از ناحیه خم بال روبه پایین کج می کند. دمش نسبتا کوتاه و تا حدودی گرد است. پروازی شبیه عقاب خالدار کوچک دارد.


صدای پرنده عقاب تالابی :


صدای این پرنده شبیه عقاب خالدار کوچک، به صورت «کیاک- کیاک- کیاک» شنیده می شود.


مشخصات عقاب خالدار کوچک :


این پرنده، 60 تا 66 سانتیمتر طول دارد. پرو بالش قهوه ای تیره و شبیه عقاب خالدار بزرگ اما اندکی کوچکتر است. رنگ جبه تیره تر از پوشش روی بالها، که به رنگ قهوه ای طلایی است.


دیده می شود. لکه ی کمرنگی در قاعده ی روی شاهپرها وجود دارد و بر پوشپرها ی روی دم، لکه کرم زرد رنگ و کوچکی دیده می شود. پرنده ی نابالغ معمولا لکه ی بزرگ اخرایی رنگی در پس گردن و لکه های سفیدی در روتنه دارد که این لکه کوچکتر از لکه ی سطح پشتی عقاب خالدار بزرگ نابالغ است.


در پرواز، به واسطه قاعده ی باریک دم مستطیل شکلش د رانتها و همچنین، در هنگام بالبازروی به واسطه ی بال های باریک منحنی مانندش که سر بال ها رو به پایین است، شناخته می شود.


صدای عقاب جنگلی :


صدای این پرنده تکرار حدودا ده بار«کی ییپ- کی ییپ- کی ییپ» است .


نامهای عقابهای خالدار :










دسته ( خانواده ) :

پرنده ، شاهین سانان ، عقاب

نام فارسی :

عقاب خالدار بزرگ ، عقاب تالابی

عقاب خالدار کوچک ، عقاب جنگلی

نام انگلیسی :

Greater Spotted Eagle

Lesser Spotted Eagle

نام فرانسوی :

Aigle criard

Aigle pomarin

نام علمی :

Aquila Clanga

Aquila Pomarina


تغذیه عقابهای خالدار


غورباقه ها غذای اصلی این جوجه ها و کلا این پرندگان را تشکیل می دهد. این پرندگان در صورت پیدا کردن لاشه ، لاشخوری هم می کنند


تولید مثل و زاد ولد عقاب تالابی و جنگلی :


این عقاب ها پرندگان بسیار محتاطی هستند که در کشور های باز یا کمی پوشیده از درخت زندگی میکنند. این پرندگان تخم های سفید _ زرد نخودی میگذارند به تعداد 1 تا 3 عدد.


ماده ها زمانی روی تخم می نشینند که اولین تخم گذاشته شود و معمولا” زمانی که نخستین جوجه به دنیا آمد جوجه های دیگر را که سن کمتری دارند خواهد کشت و دیر یا زود آن ها را می خورد.


زیستگاه عقاب خالدار بزرگ و کوچک :


این پرنده در مناطق جنگلی در حاشیه ی مناطق ابی، در یاچه ها، رودخانه ها و باتلاق های پردرخت به سر برده همانجا آشیانه می سازد، اما، هر دو جنس، در هنگام مهاجرت، در مناطق باز دیده می شوند. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است و به تعداد اندک تولید مثل می کند و نیز به تعداد اندک د ربلوچستان دیده شده است.


عقاب های جنگلی اغلب نزدیک آب زندگی می کند ( ولی نه به اندازه عقاب تالابی ) بیشتر در مناطق پردرخت و دور افتاده با فضاهای باز دیده می شود . عقاب جنگلی آشیانه خود را روی درخت می سازد .!


عقاب جنگلی از جمله پرندگانی‌ست که تابستان‌ها در ناحیه دریای خزر نسبتا فراوان بوده است ، اغلب به صورت مهاجر عبوری در شمال غرب ایران دیده می شود و اما در حال حاضر عقاب جنگلی از جمله شکاری‌های کمیاب ایران محسوب می شود .!


عقاب تالابی از پرندگان بومی ایران و در گذشته در فصل زمستان‌ نسبتا فراوان بوده است ، البته به تعداد کم در ایران زادوولد می کند اما این پرنده از جمله پرندگان کمیاب ایرانی‌ست که به‌طور اتفاقی در بلوچستان دیده شده است .


عقاب خالدار بزرگ درخت‌ دوست و معمولا نزدیک دریاچه‌ها ، رودخانه‌ها و مرداب ها دیده می شود . روی درخت‌ها یا بوته‌های جنگل آشیانه می سازد .!


حفاظت :


عقابهای خالدار در زمره ی پرندگان حفاظت شده است، بنابراین، باید برای حفاظتش، خصوصا از مناطق تولید مثل این پرنده، اقدامات جدی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


معرفی گونه از عقاب به نام عقاب مار خور و دو ویدیو جالب و دیدنی


دال سیاه بخاطر شباهت زیاد با کرکس ، کرکس سیاه معروف شد + عکس


معرفی کرکس گریفون لاشخوری با پروازی متفاوت + عکس


کاربر گرامی چنانچه درمورد “ عقابهای خالدار ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز جهانی مهاجرت در تقویم ۹۸ چه روزی است ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *