مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

غلامعلی سلیمانی مدیر عامل شرکت کاله کیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بیوگرافی غلامعلی سلیمانی مدیر عامل شرکت کاله


متولد شهر آمل هستم و در سال ۱۳۲۵ به دنیا آمده ام. دوران کودکی و نوجوانی را در شهر آمل سپردی کردم تا این که به تهران آمدم و سرگرم درس خواندن برای قبولی در دانشگاه شدم.


البته مدت دو سال نتوانستم حد نصاب را کسب کنم و پشت دروازه های کنکور ماندم. بالأخره در رشته ریاضی در دانشگاه پذیرفته شدم.


از همان دوران دانشجویی دوست داشتم مستقل باشم. پس از مدتی هم کار می کردم و هم درس می خواندم و شهریه دانشگاه را هم خودم می پرداختم. البته پدرم با این کار مخالف بود و حتی مدتی مرا تحویل نمی گرفت.


نپرداختن شهریه دانشگاه به خاطر بی پولی


مورد عجیبی که در مورد من اتفاق افتاده بود این بود که به خاطر این که پول نداشتم شهریه پرداخت نمی کردم. یادم می آید پروفسور پویان از من علت را پرسید و در جواب گفتم : ما این همه نفت داریم ، شهریه دادن یا ندادن من چه فرقی می کند، چون نفع یا زیانی نمی رساند.


سپس گفتند : تا الآن چه کار می کردی که می توانستی شهریه را پرداخت کنی ؟


گفتم از بانک وام می گرفتم. گفتند چرا الآن وام نمی گیری ؟


جواب دادم : صلاح نمی بینم. چه کنم همچنان درس بخوانم یا از دانشگاه بروم ؟


به من گفتند نه بمان. سپس گفتم شنیده ام مبلغی را به عنوان کمک هزینه دانشجویی به دانشجویان پرداخت می کنید، من هم می توانم استفاده کنم ؟


ایشان گفت : عجب، به جای این که شهریه بدهی، می خواهی کمک هزینه هم بگیری.


اما با این حال با پرداخت مبلغ به من موافقت کردند.


دوران سربازی و تدریس خصوصی و تأسیس شرکت


تدریس خصوصی یکی از دل مشغولی های من در دوران سربازی بود. یکی روز در هفته را هم در دانش سرا به تدریس می پرداختم. یادش به خیر در آن روزها شرکتی تأسیس کرده بودیم تا “پروفورم” بفروشیم. پروفوررم در ساختمان، بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.


به سفارت ها، جهت گرفتن سفارش می رفتیم. علاوه بر این شرکت، شرکت دیگری به نام “مارکتینگ سرویس” را هم تأسیس کردم. با دو نفر خارجی که یکی آفریقایی و دیگری هندی بود همکاری داشتم.

بیشتر بخوانید  ضرب المثل "نمی خواهم که خدا همسایه ام را برای من زایش کند یا گاو"


با وقوع انقلاب، آن دو نفر از ایران رفتند و عملاً بازدهی شرکت ما پایین آمد و دیگر سودآور نبود. ناچار به تدریس خصوصی روی آوردم و هزینه کارمندان را از محل آن تأمین می کردم.


تأسیس شرکت کاله


در سال ۱۳۵۶ ، محلی را که مکان فعلی شرکت کاله است از خواهرم اجاره کردم. ایشان مکان را به هفده تومان اجاره داده بود و من مبلغ بیست هزار تومان را پیشنهاد دادم و در پاسخ به این سؤال که از چه منبعی می خواهی این اجاره را تأمین کنی، گفتم، کار می کنم و اجاره شما را می پردازم.


کارم را با توزیع سوسیس و کالباس آغاز کردم. شرکتی که در این زمینه با ما همکاری داشت شرکت کالباس سازی گیلان بود. آنها به دنبال پودر سیر می گشتند ولی به دلیل گرانی، تمایلی به خرید از بازارهای داخلی نداشتند و من هم سابقه واردات پروفورم از چین را داشتم. بالآخره آنها به صورت رسمی تقاضای ۵ تن پودر سیر کردند و ما هم به تعهدمان عمل کردیم.


بعد از آن، تا مدت ها مدیر عامل این شرکت ، جناب آقای میکائیلیان به دنبال من بود و می گفت ما باید همکاری مان را بیشتر کنیم، شما آدم سالم و توانمندی هستید. اما من خودم شرکت داشتم هرچند که وضعیت خوبی نداشتم. بالأخره با اصرار زیاد قرار شد که ما در زمینه پخش، با آن ها همکاری کنیم.


ضمناً تمام واردات و صادرات محصول، زیر نظر ما انجام گیرد و سهم هریک از سود حاصله، ۵۰ درصد باشد. بعد از مدتی آنها از این کار منصرف شدند و گفتند دیگر نمی خواهیم پخش دست شما باشد. تا بدان جا پیشرفت کرده بودیم که ظرف مدت کوتاهی، تولید کارخانه را سه برابر کرده بودیم و حالا به جای فروش یک وانت جنس در یک هفته، روزانه یک کامیون جنس، فروش داشتیم.


شریک آقای میکائیلیان، حضور من در شرکت را تاب نمی آورد و تصورش این بود که تا مدتی دیگر من جای او را خواهم گرفت.


به همین دلیل از کار بیرون آمدم و تصفیه حساب کردم. اما مدتی بعد همسر جناب میکائیلیان دوباره از من تقاضا کرد تا همکاری مان ادامه داشته باشد، البته این همکاری بدون اطلاع شریک جناب میکائیلیان بود.

بیشتر بخوانید  وسایل خانه را با صدای خود کنترل کنید


بعدها شنیدم که جناب میکائیلیان با شریکشان بر سر نصب ماشین آلات کارخانه اختلاف دارند. همسر جناب میکائیلیان از من نظر خواستند و من گفتم می توانیم به جای گیلان در آمل کارخانه را برپا کنیم. پس از آن مجوزهای لازم را اخذ کردیم و من به یکی از دوستانم پیشنهادی کاری ارائه دادم.


ایشان فردی با تجربه در این زمینه بودند و مدتها در شرکت های “یک و یک” و “پیچک” مشغول فعالیت بودند. در نهایت به دلایلی قرار شد کارخانه را در شیراز احداث کنیم. ماشین آلات را منتقل کردیم و دوستم هم در سمت مدیر تولید کارخانه مشغول به فعالیت شد.


مشکل ما اکنون سرمایه بود که برای راه اندازی دستگاه ها نیاز به خرید گوشت داشتم . این مبلغ را با قرض از هر کسی که می شناختم جورکردم. از یکی از نزدیکان مدیر عامل که در زمینه تولید سوسیس، کالباس تبحر داشت، برای همکاری بیشتر دعوت کردم.


تولید و فروش همبرگر


بعد از مدتی توانستم تولید همبرگر را هم در کارخانه راه بیندازم. دو دستگاه همبرگر زن را از یکی از دوستانم که نیازی به آن نداشت خریداری کردم. یک چرخ گوشت هم خریداری کردم.


سپس با اهل این حرفه مشورت هایی انجام دادم و شروع به کار کردیم. در روز اول توانستیم ۱۱۷ تا همبرگر بزنیم. بدین ترتیب توانستیم در شیراز به تولید انبوه همبرگر دست پیدا کنیم.


من به دلیل ارتباطات خوبی که داشتم، متناسب با ظرفیت ها و استعدادها به اشخاص، پیشنهاد همکاری می دادم. من، صنعت، بازار، ماشین آلات و نیروی انسانی را به خوبی می شناختم . من صنعت غذایی را به دلیل بازدهی و بازگشت سرمایه آن انتخاب کردم و گوشت را از بین همه مواد غذایی برگزیدم چون از همه پر سود تر بود.


مذاکره با شرکت های معتبر خارجی


الآن با شرکت های معتبر خارجی در حال مذاکره هستم تا بتوانم در هر زمینه ای از طریق آنها جذب سرمایه داشته باشم. این شرکت ها هم، کارخانه ما را به عنوان بهترین مجموعه رو به پیشرفت در ایران تشخیص داده اند و ابراز تمایل به همکاری کرده اند و این برای من افتخار است. ما حتی در زمینه توزیع از کسی تقلید نکردیم.


در واقع توزیع لبنیات در ایران، مرسوم نبود ، ولی ما موفق به انجام این کار شدیم و با استقبال گسترده مواجه شدیم.

بیشتر بخوانید  فیلم سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی در مراسم معارفه


امروزه با مدیران جوانی کار می کنم که اکثرشان مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر دارند. آنها در کاله در صف اول مدیریت قرار دارند.


در آن زمان، ما فقط با ۴ لیتر شیر کاله را راه اندازی کردیم اما الآن با حجمی در حدود ۴۰۰ تن شیر و ۱۰ تن پنیر، روز به روز در حال گسترش و پیشرفت کارمان هستیم.


ایده ماستِ خامه ای


روزی در شرکت، در حالی که مشغول خوردن ماست بودیم، خامه ای روی میز، توجهم را جلب کرد و ایده ای به ذهنم رسید. این دو را مخلوط کردم و دیدم چه خوشمزه از آب در می آید. سپس این موضوع را با مدیر تولید در میان گذاشتم و گفتم باید به سمت تولید ماست خامه ای حرکت کنیم. من نوآوری را دوست دارم.


جوایز و افتخارات غلامعلی سلیمانی


در اول مهر ۱۳۹۵ نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی به غلامعلی سلیمانی اهدا شد و همچنین مدال افتخار ملی صادرات به برند کاله که با مدیریت وی اداره می‌شود به سلیمانی تعلق گرفت.


سلیمانی در سال ۲۰۱۵ به عنوان به عنوان نخبه اقتصادی در جهان اسلام و یکی از افراد تأثیرگذار در حوزه اقتصاد از سوی مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در مالزی معرفی شد.


سلیمانی در سال ۱۳۹۶ تندیس و نشان امین الضرب را از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در تالار وحدت دریافت نمود.


  • دریافت تندیس جشنواره رهبران کارآفرین ۱۳۹۶

  • دریافت نشان و تندیس امین‌الضرب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ۱۳۹۶

  • دریافت تندیس مشتری نمونه بانک کشاورزی ۱۳۹۶

  • دریافت تندیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ۱۳۹۶

  • دریافت تندیس کارآفرین برتر چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ۱۳۹۵

  • دریافت نشان Citizen X تداکس تهران ۲۰۱۵

  • دریافت جایزه بین‌المللی MWB نخبه اقتصادی از ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام مالزی ۲۰۱۵

  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط حسن روحانی ۱۳۹۵

  • کارفرمای نمونه کشوری استان مازندران ۱۳۹۴

  • دریافت نشان عالی مدیر شایسته ملی از اجلاس مدیر شایسته ملی ۱۳۹۳


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *