مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت و درمان فرورفتگی ناخن در گوشت پا

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت – علائم و پیشگیری از ناخن پا

فرورفتگی ناخن رشد در گوشت یکی از شایع ترین مشکلات ناخن است. دلیل آن این است که گوشه ناخن تغییر شکل داده و در گوشت فرو می رود. فرورفتگی ناخن در گوشت بیشتر روی ناخن های بزرگ پا دیده می شود و ظاهر انگشتان پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

در صورت فرورفتگی ناخن در گوشت، علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و گاهی عفونت، ایجاد شد. شما می توانید به خوبی از ناخن های خود مراقبت کنید و در چنین شرایطی، حتی زمانی که درد شدید دارید، می توانید مسکن درد برای سایر عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر فردی مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری باشد که در جریان خون در پاها و انگشتان پا اختلال ایجاد کند، این فرد در معرض خطر بالاتری برای عوارض ناشی از گیرکردن ناخن ها در گوشت قرار دارد.

نشانه های شل شدن ناخن ها در بدن

  • درد و حساسیت در یک یا هر دو طرف ناخن
  • قرمزی اطراف ناخن
  • تورم انگشتان در ناحیه آسیب دیده

عفونت بافت های اطراف انگشت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ زمانی که احساس ناراحتی و درد شدید در انگشتان پا دارید یا دیابت یا بیماری دیگری دارید که باعث جریان خون ضعیف در پا و در نتیجه عفونت پا می شود.

دلایل ایجاد ناخن های گوشتی

علل ناخوشایند فرورفتگی ناخن در گوشت عبارتند از:

  • کفش هایی که به انگشتان پا فشار می آورند و مناسب نیستند.
  • کوتاه کردن بیش از حد ناخن.
  • آسیب انگشت.
  • ناخن های حساس یا غیرعادی داشته باشید.

عوارض ناخن های گوشتی

  • هنگامی که ناخن ها به داخل گوشت نفوذ می کنند، می تواند به استخوان های آن ناحیه فشار وارد کند که گاهی منجر به عفونت حاد استخوان می شود.
  • عوارض جویدن ناخن در بدن می تواند به شدت با دیابت مرتبط باشد. دیابت می تواند باعث جریان خون ضعیف و آسیب عصبی به پاها شود.
  • بنابراین، آسیب جزئی، بریدگی یا هر نوع خراشیدگی می تواند منجر به عوارض اضافی شود.
  • ممکن است برای جلوگیری از زوال بافت و مرگ هنگام ایجاد زخم باز (درد زخم پا) به جراحی نیاز باشد. مرگ بافت به دلیل قطع جریان خون در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود.
بیشتر بخوانید  تعداد تخت های مراقبت های ویژه 4 برابر کمتر از استاندارد است

برای جلوگیری از این مشکل ناخن موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هنگام کوتاه کردن ناخن ها، ناخن های خود را صاف و یکدست کنید و ناخن های خود را کج و منحرف نکنید.

درمان ناخن فرورفته در گوشت پا

  • اگر برای زیباسازی ناخن هایتان به آرایشگاه می روید، دقت کنید که ناخن هایتان به طور یکنواخت کوتاه شود.
  • اگر شرایطی دارید که جریان خون به پاهای شما را دشوار می کند و نمی توانید ناخن های خود را کوتاه کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • ناخن های خود را تا حد مشخصی کوتاه کنید و از کفش های مناسب استفاده کنید تا ناخن هایتان فشرده نشود.
  • فشار دادن کفش روی انگشتان پا می تواند ناخن را به داخل بافت فشار دهد و ناخن شما در گوشت فرو رود.
  • اگر روی انگشتان پا آسیب عصبی دارید و نمی توانید به درستی راه بروید، از کفش های مخصوص برای رفع مشکل استفاده کنید.
  • اگر دیابت دارید، هر روز پاها و انگشتان خود را برای علائم غش یا سایر مشکلات پا چک کنید.

تشخیص فرورفتگی ناخن در گوشت

  • پزشک شما می تواند مشکل زمینه ای را بر اساس علائم و نشانه های ناحیه آسیب دیده، معاینه فیزیکی ناخن و پوست اطراف آن تشخیص دهد و سپس درمان را پیشنهاد دهد.
  • پزشک می تواند لبه ناخن در حال رشد را بلند کند و با قرار دادن یک پنبه مخصوص زیر آن، رشد ناخن را به شکل طبیعی خود هدایت کند. او همچنین می تواند از روش های شیمیایی، لیزر یا روش های دیگر استفاده کند.
  • پزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی را تجویز کند، به خصوص اگر انگشت پای شما عفونی شده باشد یا در خطر عفونت باشد.
  • علاوه بر درمان های دارویی و دارویی، می توانید از درمان های خانگی در منزل برای بهبود و بهبود آسیب های انگشت استفاده کنید. اگر درمان های خانگی مشکل شما را حل نکرد، می توانید از پزشک کمک بگیرید.

درمان ناخن فرورفته در گوشت پا

درمان فرورفتگی ناخن روی گوشت

نشانه های درمان فرورفتگی ناخن درد شدید یا عفونت است. اونیکو آنفلوآنزا (تغییر شکل یا انحنای ناخن)؛ یا پارونیشیا (التهاب ناخن) موارد منع مصرف مزمن و مکرر برای درمان جراحی شامل حساسیت به بی حس کننده های موضعی است (مثلا لیدوکائین [زایلوکایین]بوپیواکائین [مارکایین]) حساسیت به خونریزی یا بارداری شناخته شده (اگر فنول مصرف می کنید). چندین گزینه برای درمان و جراحی محافظه کارانه وجود دارد که باید به بیمار پیشنهاد شود و خطرات، فواید، درمان های جایگزین و خواسته های بیمار در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  عوارض فشار خون و توصیه هایی برای جلوگیری از خطرات احتمالی

درمان محافظه کارانه

اگرچه هیچ کارآزمایی بالینی وجود ندارد که ارزش این درمان را اثبات کند، درمان محافظه کارانه در بیماران مبتلا به بیماری خفیف تا متوسط ​​که درد شدید، قرمزی قابل توجه یا ترشحات چرکی در اطراف لبه ناخن ندارند، موجه است. درمان محافظه کارانه مقرون به صرفه است و از جراحی های جزئی و همچنین درد و ناتوانی کوتاه مدت بعدی جلوگیری می کند.

درمان محافظه کارانه عبارت است از فرو بردن انگشت و انگشت آسیب دیده در آب گرم همراه با صابون به مدت 10-20 دقیقه. متخصصان پس از هر بار غوطه وری، پماد آنتی بیوتیک موضعی را توصیه می کنند (مانند پلی میکسین / نئومایسین) یا کرم یا پماد استروئیدی با شدت متوسط ​​تا زیاد، چند بار در روز به مدت چند روز روی نواحی آسیب دیده بمالید تا بهبودی حاصل شود.

همچنین می توان یک سواب پنبه ای زیر لبه ناخن با رگ بلند کننده یا کوچک قرار داد و در صورت افتادن ناخن می توان این روش را تکرار کرد.از این نوارهای پنبه ای 79 بهبود علائم در 24 هفته حاصل شده است. . پیگیری بیمار

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کاشت یک نوار پنبه ای در زیر لبه ناخن فرو رفته با خطر ورود باکتری یا افزایش بالقوه خطر عفونت همراه باشد وجود ندارد. تمیز کردن زیر گوشه ناخن فرورفته با یک بریده بریده در موارد خفیف تا متوسط ​​نیز مؤثر است، با درد خفیف (یا بدون درد) و بدون عفونت ثانویه همراه است و تقریباً فوری درد را تسکین می دهد و توانایی بازگشت به فعالیت های روزانه را فراهم می کند. .

یکی دیگر از رویکردهای محافظه کارانه استفاده از آتل با شیار است (به عنوان مثال، یک لوله استریل که برای انفوزیون داخل وریدی استفاده می شود از بالا به پایین بریده می شود و یک انتها برای تسهیل ورود آن زاویه دار می شود). که می تواند کمک کند نوار چسب با رزین اکریلیک قابل تغییر شکل مانند سیانواکریلات به لبه ناخن بچسبانید.

بیشتر بخوانید  کابردهای درمانی کپسول بالسالازید

همچنین می توان از ناخن های مصنوعی اکریلیک با طراحی خاص در بیمارانی که دارای فرورفتگی ناخن هایی هستند که بافت گرانوله ندارند، استفاده کرد.

یک میخ پلاستیکی صاف زیر ناخن بیمار قرار می گیرد و با چسب بسته می شود. سپس اکریلیک قابل تغییر شکل روی ناخن قرار می گیرد و در نهایت به شکل ناخن در می آید تا قسمتی یا تمام سطح ناخن را بپوشاند. دوره درمان معادل زمانی است که طول می کشد تا ناخن طبیعی رشد کند تا نوک انگشت را بپوشاند که حدود دو هفته تا سه ماه طول می کشد.

درمان جراحی

پزشک خانواده می تواند پس از آموزش مناسب، فرورفتگی ناخن بدون ارجاع به متخصص پا درمان کنید. رایج ترین درمان برای التهاب و ناخن های عفونی برداشتن ناقص قسمتی از لبه جانبی ناخن و به دنبال آن برداشتن شیمیایی ماتریکس (ماتریکسکتومی) با استفاده از فنول 88-80 (فنولیز) است.

آنتی بیوتیک های کمکی

عفونت های جانبی ناخن عمدتاً توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود و در گونه های گرم منفی (مانند سودوموناس) و استرپتوکوک کمتر شایع است. اگرچه آنتی بیوتیک های خوراکی به طور گسترده قبل و بعد از فنولیز استفاده می شوند، استفاده از آنها فقط بر اساس تجربه است و هیچ مدرکی از آزمایشات بالینی وجود ندارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که با برداشتن ناخن پا و انجام ماتریکتومی، عفونت موضعی بدون نیاز به درمان آنتی بیوتیکی از بین می رود. یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده شامل 54 بیمار در گروه درمان ترکیبی نشان داده شد آنتی بیوتیک ها و فنولیز، تفاوت معنی داری در زمان بهبودی تنها با گروه تحت درمان با فنولیز (در عرض دو تا سه هفته) وجود نداشت.

درمان اولیه با آنتی بیوتیک های خوراکی قبل از جراحی زمان بهبودی را کاهش نمی دهد و در موارد متوسط ​​تا شدید ممکن است ماتریکسکتومی را به تاخیر بیاندازد که به نوبه خود ممکن است زمان بهبودی بالینی را طولانی کند. اگر درمان محافظه کارانه در نظر گرفته نشود، پزشک باید از درمان آنتی بیوتیکی خودداری کند و ماتریکسکتومی را سریعتر انجام دهد.

همچنین بخوانید:

علت سیاه شدن ناخن های پا چیست؟

علت قوس ناخن

راه حل های مفید برای درمان خون مرده زیر ناخن

دلیل زرد شدن ناخن ها


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *