مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با کاشت و تکثیر لاله های واژگون

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ما یک لاله واژگون را ارائه می دهیم

لاله قوزی را سرنگون کرد یا لاله واژگون سر مار یکی از گونه های لاله واژگون است که از تیره سوسنیان است. این گل هر جا که دیده شود بیننده را خیره می کند. هیچ گونه لاله وارونه ای به زیبایی این گونه نیست.

منشا این گل اروپا و غرب آسیاست. رنگ عجیب این گیاه بسیار زیباست و ظاهر گل بر زیبایی آن افزوده است. گلبرگ های گل لاله قوزی را سرنگون کرد طرح چهارخانه دارند و بنفش و سفید هستند. ارتفاع لاله واژگون 15 تا 45 سانتی متر است. لاله وارونه گل رسمی سوئد است و به طور گسترده در کونگسن رشد می کند.

زیستگاه طبیعی گل ها لاله قوزی را سرنگون کرد جنگل مرطوبی است پس محل کاشت این گل باید محلی باشد که خاک آن محل در تابستان مرطوب بماند تا گل بتواند تولید مثل کند. لاله وارونه بسیار بادوام است. زمانی که این گل در فضای سبز یا باغ کاشته می شود همیشه جلب توجه می کند و منظره بسیار زیبایی را به ارمغان می آورد.

گیاه شناسی لاله های واژگون

لالا وارونه شد Fritillaria gibbosa گونه ای از لاله های وارونه است. ارتفاع آن حدود 8 تا 20 سانتی متر و قطر گل های معکوس آن 2 و نیم تا 3 سانتی متر است. که نسبت به اندازه گیاه نسبتاً بزرگ هستند و یکی از شگفت انگیزترین گیاهان پیاز ایران به شمار می روند. این گل در مرکز ایران یافت می شود، اما نمونه هایی که در شمال شرقی یافت می شوند، گل های رنگارنگ کمتر و کمتری دارند. در استپ های خشک در ارتفاع حدود 1100 تا 1800 متری می روید و از گیاهان گلدار اوایل بهار است که در اکثر نقاط پراکنده است و گاهی در مکان های مناسب به وفور دیده می شود. زمان گلدهی در اسفند و فروردین است.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف بردسکن خراسان رضوی

فریتلاریا

نیازهای اکولوژیکی لاله های واژگون

این گل به طور کلی گیاهی مقاوم است اما باید توجه داشت که برای رشد به بستری مرطوب و تابستانی نیاز دارد به عبارتی جنگل های مرطوب بهترین محیط برای رشد این گیاه است. البته باید توجه داشت که زهکشی مناسب خاک را نیز نباید فراموش کرد. در لاله واژگون خاک غنی از هوموس، اسیدیته 7.8، با زهکشی خوب، تابستان های تقریبا سرد و مرطوب به خوبی رشد می کند. بهترین دما برای رشد این گل حدود 20 درجه سانتیگراد است.

راه های کاشت و تکثیر لاله های وارونه


کاشت لاله های واژگون با بذر

بذرها باید از اواسط پاییز تا اواسط زمستان یا از اواخر زمستان تا اواخر تابستان کاشته شوند. بذرها برای جوانه زدن نیاز به یک دوره سرد دارند.

کاشت بذر در اواخر زمستان تا اواخر تابستان

جوانه زنی بذر را با طبقه بندی افزایش دهید. بذرها را در سینی کمپوست بکارید و روی آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و به مدت 2 تا 3 هفته در یخچال بگذارید و مطمئن شوید که در قسمت فریزر نباشد. بعد از این مدت ظرف کشت را از یخچال خارج کرده و در جای سایه قرار دهید و سپس روی آن را با پلاستیک شفاف بپوشانید.

برخی از دانه ها در بهار و برخی دیگر در تابستان جوانه می زنند. جوانه ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که در گلدان نگهداری شوند تا بتوان آنها را نگه داشت. هر دانه ای که بلافاصله جوانه زد را به گلدان 8 سانتی متری منتقل کنید. جوانه زدن بذرها ممکن است نادرست باشد و همه بذرها همزمان جوانه نزنند.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک بافق استان یزد

لاله

کاشت بذر لاله واژگون از اواسط پاییز تا اواسط زمستان

بذرها را در سینی نهال با کمپوست بکارید و روی آن را با یک لایه نازک کمپوست بپوشانید و سپس بذرها را آبیاری کنید. پس از آبیاری گلدان نهال را در کنار دیوار شمالی قرار دهید و از مصون بودن آن از شر موش ها مطمئن شوید و سپس آنها را تا بهار تنها بگذارید. دانه ها را باید مرطوب نگه داشت، اما نه همیشه مرطوب. اگر ظرف کاشت را بیرون از خانه قرار دهید، باید مکانی باشد که از باد و باران بیش از حد محافظت شود.

در بهار گلدان کاشت را به خانه یا گلخانه خود بیاورید و در مکانی روشن قرار دهید اما گلدان کاشت نباید در کنار پنجره آفتابی باشد، از مرطوب ماندن خاک مطمئن شوید. اگر بهار جوانه نزند، بذرها را در تابستان در مکانی خنک و مرطوب نگهداری کنید.

زمانی که بذر جوانه زد و به اندازه ای بزرگ شد که بتوان آن را نگه داشت، آن را به گلدان 8 سانتی متری منتقل کنید. در بهار آنها را به زمین منتقل کنید و در خاکی با زهکشی مناسب بکارید. قبل از کاشت در زمین، گلدان ها را به مدت 10 تا 15 روز هر روز چند ساعت در فضای باز بگذارید تا گیاه به آب و هوای بیرون عادت کند.

کاشت نهال لاله های وارونه در فضای باز

نهال لاله واژگون آنها به خوبی در خاک های غنی از هوموس با زهکشی خوب، ترجیحا در تابستان های سرد و مرطوب رشد می کنند. فاصله بین نهال ها باید 15 تا 20 سانتی متر باشد. خاک باید در تابستان مرطوب باشد. نهال ها باید در مکانی سایه کاشته شوند.

بیشتر بخوانید  چطور می توانیم مغرور باشیم؟

خاک باید غنی و دارای زهکشی مناسب باشد. هر از چند گاهی به نهال ها کود مایع بدهید، این کار از کمبود مواد مغذی گیاه جلوگیری می کند. دمای مطلوب برای رشد لاله واژگون 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. PH مناسب برای رشد این گل 8.7 است.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

نحوه کاشت گل آونیوم

راهنمای کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

راه های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *