مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت نامگذاری شهر کوم و قداست این شهر چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا به پدرخوانده شهر مقدس می گویند؟

در فرهنگ دینی ما، مکان ها و شهرها مقدس هستند. از جمله شهرهایی که این فضایل برای آنها ذکر شده می توان به مکه، مدینه، کربلا، کوفه، کوم و… اشاره کرد. این مکان خاص و قداست به این دلیل است که خانه خدا در مکه، در مدینه وجود پیامبر (ص)، کربلا امام حسین (ع)، کوفه امام علی (ع)، کومه حضور حضرت معصومه (س) است. و مشهد حضور امام رضا در روایت می خوانیم: امام صادق (ع) فرمود: «خدا حرمی است که مکه است و رسول خدا حرمی است که مدینه است و علی (ع) حرمی است که کوفه و ما حرم است که «شهری است پدر خوانده و البته بانوی فرزندانم به نام فاطمه در آن دفن می شود و هر که او را زیارت کند آسمان بر او واجب می شود.

«از یک طرف اهل نهری وارد خانه ابی عبدالله شدند و گفتند ما از اهل نهری هستیم پس خوش آمدید. اگر پیغمبر حرام باشد او هم شهر است و اگر امیرالمؤمنین حرام باشد و ترسو باشد و اگر حرام نباشد از سرزمین کومه هم است و در کودکان فریب خورده است. به نام فاطمه، مجلسی، محمد بکیر، بحار الانوار، ج 57، ص 216، بیروت، دارالهیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403 ق. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص368، مؤسسه آل البیت (ع)، کوم، چاپ اول، 1408. ق.

دلیل نامگذاری این شهر به “کوم”

در گذشته دو رودخانه انار بار و تای سرا در هنگام طغیان بهاری به دلیل نداشتن قنوات مناسب در این مناطق جمع شده و در اطراف آن گیاهان زیادی می روییدند که مردم این دیار آن را «کبود دشت» و اعراب نامیده اند. آنها را “کوم” (یعنی محلی که آب در آن جمع می شود) نامیده است. منطقه کوم نام کومه به این شهر توسط افراد مختلف هر کدام دلیلی برای بیان مهمترین دلایل نامگذاری این شهر بوده است. و از آن نهری به نام «کبرود» جاری می شد و پس از ورود اعراب به «کمرود» شهرت یافت و کشوری که این نهر در آن جاری بود «کم» نام داشت.احمد بن محمد بن اسحاق همدانی در کتاب ال بالدان ”؛ از آنجایی که شهر قم توسط کامسار بن لهراسب ساخته شد، به نام وی نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید  گوش بره بنفش

ابوعبدالله حمزه بن حسن اصفهانی و برخی مورخان نیز معتقدند که پس از فتح کوم به دست اعراب اشعری در اطراف کوم خیمه هایی از پشم و مو بر پا کردند و پس از مدتی این خیمه ها به ویلا و خانه تبدیل شد. بنابر برخی از روایات، ساخت شهر کما را به بهرام گور نسبت می دهند و می گویند وقتی گوباد ساسانی به هیاتله رفت، وقتی به شهر کما رسید، دید که بسیار ویران شده است. علت را پرسیدند. گفتند: از حمله اسکندر ویران شد.

پس از بازگشت، گوباد دستور آبادانی محل را داد و آن را «واران آبادان کرد کواد» نامیدند، یعنی تخریب شد و قباد آن را بازسازی کرد. مشهورترین آنها طبق روایات امام (ع) 25 نام و لقب و صفت برای این شهر مقدس است که به یاد داریم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «وقتی مرا به آسمان چهارم بردند، روی گنبد، به مرواریدی نگاه کردم که چهار ستون و چهار در داشت و به نظر من از ابریشم سبز بود. گفتم: جبرئیل این چه گنبدی است که در آسمان چهارم بهتر از آن ندیده ام؟ جبرئیل گفت: این چهره شهری است به نام پدر خوانده.


سرزمین اشراف

شخصی به نام حمد گفت؛ «در محضر امام صادق (ع) با گروه بودیم که عمران بن عبدالله کمی وارد شد. امام به او سلام کرد و او را خوشحال کرد. چون برخاست و رفت، به ابی عبدالله گفتم: این با او کی بود؟ “خوب رفتار کردی؟” امام فرمود: «او از خاندان اعیان، یعنی اهل کما است.


حجت بلد

امام صادق (ع) فرمود: خداوند به شهر کوفه به خاطر شهرها و مردم آنجا غیر از ساکنان شهرها احتجاج کرد. خداوند به همه ساکنان شرق و غرب از جن و مردم گرفته تا شهر کومو و سایر شهرها از طریق ساکنان آن اعتراض کرد. خداوند قوم خود را مظلوم نمی گذارد، بلکه به آنها توفیق و رضایت می دهد. «زمانی فرا می رسد که شهر و مردم کومو بر مردم دیگر قدرت دارند و آن زمان غیبت ما تا ظهور اوست.

بیشتر بخوانید  ولادت امام حسین در سال ۹۹ چه تاریخی دارد ؟


شهر مقدس Com


معدن علم و رحمت معاونت دولت

امام صادق (ع) روزی از شهر کوفه یاد کرد و فرمود: «کوفه در آینده از مؤمنان خالی می شود و علم و دانش به آن پشت می کند، همان گونه که مار به لانه خود پشت می کند. آن گاه علم در شهری به نام کوم ظاهر می شود «و معدن علم و فضیلت خواهد بود تا در روی زمین کسى یافت نشود که از دین آگاه نباشد، در آن زمان حتى زنان زیر حجاب از آن آگاهند. چیزهای مذهبی


آرامگاه مومنان، پناهگاه فاطمیون

امام صادق (ع) فرمودند؛ هر گاه مصیبتی به تو رسید، به کوم برو که پناهگاه فرزندان فاطمه (س) و آرامگاه مؤمنان است. هیچ کس به کسی و اهلش آسیبی نمی رساند مگر اینکه خداوند آنها را خوار و ذلیل کند و از رحمت خود دور سازد. “.


جایی برای باز شدن در آسمان

صفوان بن یحیی فروشنده پارچه های شاپوری می گوید: روزی نزد امام رضا (ع) بودم که نام کما و اهالی آن و آرزوی آنها برای حضرت مهدی (عج) آمد و پس از آن امام برای او رحمت فرستاد. و فرمود: «خداوند از آنان راضی باشد، سپس فرمود: بهشت ​​هشت در دارد و یکی از آنها اهل کومه است، اهل کومه بهترین شیعیان ما در میان شهرها هستند، خداوند دوستی ما را با فطرت آنها در هم آمیخته است. “


سرزمین مقدس

امام صادق (ع) در خصوص قداست این کشور می فرماید: «سرزمین کما مقدس است و ساکنان آن از آن ما هستند و ما هم یکی از آنها هستیم و برای تغییر اوضاع و احوال آنها، خداوند در این صورت، یاغیان را حکومت می کند. آنها

بیشتر بخوانید  110 نام زیبای خداوند که بدون نقطه هستند


زهرا، بهترین شهرها، سالم ترین موقعیت ها

از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در مورد سالم ترین و بهترین شهرها و مناصب پرسیدند که چه موقع شمشیرها ظاهر شد و چه موقع طغیان شد؟ حضرت فرمود: امن ترین مکان در آن روز شهر کوم است. وقتی در خراسان ناآرامی بود و بین مردم گرگان و طبرستان جنگ شد، سیستان ویران شد. در آن زمان سالم ترین موقعیت ها شهر کوم بود. کیست شهری که «از آنجا اصحاب بهترین مردم از نظر پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و عمو و عمه برمی خیزند. آن شهر زهرا نام دارد.»


شهر انصار

امامی (ع) در مورد شکوه این شهر به عنوان شهر انصار امام صادق (ع) می فرماید: «خراسان پرچم ما و اهل کوم انصار ما هستند و کوفیان میخ و میخ ما هستند. اهل سوره از ما هستند و ما از آنها هستیم.»


حرم اهل بیت

امام صادق (ع) در این باره می فرماید: «خدا پناه دارد و آن مکه است. رسول خدا حرمی دارد و آن مدینه است، توجه داشته باشید که امیرالمؤمنین پناه دارند و آن کوفه است و حرم من و فرزندانم بعد از من پدر خوانده است.

باید بخوانید:


شهر پر برکت

با توجه به نامگذاری شهر کما به این نام، از امام صادق (ع) نقل شده است: «فرشته ای بال های خود را بر کوما برافراشت. هیچ متکبری قصد حمله به کوم را ندارد مگر اینکه خداوند او را نابود کند. در آب نابود شد.» سپس امام به عیسی بن عبدالله اشاره کرد و فرمود: «سلام بر مردم قمه! خدا زمینشون رو خوب کنه آنان وکیل و عالم و صاحب عقل و فهم و خردند و در عبادت نیکو می کنند».


کوفه کوچک

امام صادق ع ملائ کوفه: نام‌های دیگر شهر کوم ممکن است این باشد که آن را قطعه‌ای از بیت‌المقدس، دریا، معدن شیعه، تصنیف امین دانسته‌اند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *