مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

توضیحات پزشکی قانونی درباره سرنوشت اجساد اهدایی به دانشگاه های علوم پزشکی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اهدای اجساد برای اهداف آموزشی یکی از روش های اهدای جسد پس از مرگ است، از جمله اجسادی که به دانشگاه های علوم پزشکی می روند و در خدمت علم پزشکی قرار می گیرند. سوال اینجاست که تکلیف اجساد اهدایی به دانشگاه ها چه می شود؟ این سوال توسط رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور پاسخ داده شد.

اخیرا سعید شاه حسینی، رئیس بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در گفت وگو با ایسنا، به تشریح شرایط اهدای جسد برای مقاصد آموزشی پرداخت و گفت: اهدای جسد تصمیمی است که توسط متوفی گرفته می شود. والدین قانونی و اراده تصمیم گیری در مورد بدن او. بر اساس باورهای دینی، متوفی ممکن است از این تصمیم خانوادگی بهره معنوی نیز ببرد. البته مواردی وجود دارد که شخص قبل از مرگ وصیت می کند که بعد از مرگ در لیست اهدا کنندگان احتمالی قرار گیرد. در این صورت و برای قرار گرفتن در این لیست، داوطلب باید با واحد اهدای بدن مرکز سلول، بافت و پزشکی قانونی تماس گرفته تا پس از احراز شرایط کارت اهدا و اهدای بدن، فرم های مربوطه را تکمیل کند. البته در این شرایط پس از فوت داوطلب، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با خانواده ارتباط برقرار و سایر اقدامات قانونی انجام خواهد شد.»

وی گفت: رضایت خانواده اولین شرط برای اهدای جسد است. به همین دلیل از همان ابتدای تمایل این داوطلب برای قرار گرفتن در لیست اهداکنندگان بالقوه، با خانواده آنها در تماس بوده و برای جلب رضایت هر چه بیشتر خانواده به آنها مشاوره خواهیم داد.

بیشتر بخوانید  افراد دیابتی چه نوع نانی بخورند؟

شاه حسینی یکی از روش های اهدای جسد را اهدای جسد به دانشگاه اعلام کرد و توضیح داد: اهدای جسد سه نوع است و یکی از انواع اهدای جسد، اهدای جسد برای آموزش و پرورش است. اهداف در واقع نجات جان انسان ها در گرو آموزش پزشکان و کارکنانی است که بتوانند در مواقع اضطراری به موقع و درست واکنش نشان دهند که این امر مستلزم یادگیری عملی و آگاهی از جزئیات آناتومیکی بدن انسان است.

در این میان سوال این است که سرنوشت این اجساد پس از اهدای آنها به دانشگاه های علوم پزشکی و ارتقای علم و آموزش پزشکی به دانشجویان چگونه خواهد بود، آیا این ارگان ها برای همیشه در دانشگاه باقی خواهند ماند؟ محسن صابری رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی به این سوال پاسخ داد.

اضافه کردن وی درباره سرنوشت اجساد اهدایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما در سازمان پزشکی قانونی با دانشگاه‌های علوم پزشکی تفاهم‌نامه‌ای داریم که بر اساس آن بدنه ای برای آموزش و ارتقای علم پزشکی دریافت می‌کنند. ما به آنها تاکید کردیم که اجساد اهدایی باید با احترام به جسد دفن شوند. اینطور نیست که جنازه تمام شده باشد، بلکه باید با تمام اعضا حتی پس از انجام اقدامات تربیتی دفن شود. حتی وقتی یکی از اعضای بیمارستان را قطع می کنند و … این موارد را به بهشت ​​زهرا می فرستند و دفن می کنند.

وی می افزاید: بنابراین پس از باقی ماندن جسد در دانشکده های علوم پزشکی و انجام اقدامات آموزشی بر روی آن، باید جسد دیگری جایگزین شود. اما جسد قبلی با رعایت موازین شرعی و حرمت جنازه تشییع و به خانواده این افراد اطلاع رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  لغو پروازهای ایرلاین العراقی به دلیل رعایت نکردن مقررات -

به گفته صابری، بدن عادی هر فرد متوفی حداقل چهار ترم تحصیلی را در دانشگاه می گذراند و البته می تواند مدت بیشتری در دانشگاه بماند. پس از آن این اجساد به پزشکی قانونی تحویل داده می شود و بر تشییع جنازه متوفیان نظارت می کنیم.

وی همچنین درباره محل دفن جسد اهداکننده به ایسنا گفت: اگر متوفی در مصاحبه اهدایی یادداشتی در وصیت نامه یا خانواده خود قید نکند، معمولاً این اجساد در بهشت ​​زهرا(س) تهران دفن می شوند و در صورت وجود این اجساد به خاک سپرده می شوند. شرایط محل دفن، این شرایط برای دفن جسد لحاظ می شود و ما به خواست آن شخص عمل می کنیم.

چگونه می توان اجساد را به دانشگاه ها اهدا کرد؟

به گزارش ایسنا، واحد اهدای جسد بانک سلول، بافت و یکی از اعضای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از خرداد ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *