مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با تکنیک های مدرنی که از کلامیدیا سرچشمه می گیرند، آشنا شوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کلامیدیا چیست؟ + عوارض و علائم

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید عارضه کلامیدیا آن ها ملاقات می کنند.

کلامیدیا چیست؟  + عوارض و علائم

کلامیدیا چیست؟ علائم و درمان کلامیدیا

کلامیدیا تراکوماتیس یک باکتری گرم منفی داخل سلولی اجباری است که در جنس کلامیدیا یافت می شود. اجسام گنجانده شده کلامیدیا تراکوماتیس برای اولین بار در سال 1942 توصیف شد. فیفان تانگ اولین بار در سال 1957 این باکتری را در کیسه زرده کشت داد. کلامیدیا می تواند باعث عفونت چشم، اندام های تناسلی و مقعدی مانند کلامیدیا تراکوماتیس و تراخم شود.

متأسفانه این بیماری در 25 درصد مردان و 30 درصد زنان بدون علائم آشکار وجود دارد، بنابراین توصیه می شود افرادی که شریک جنسی مشکوک دارند و یا با بیش از یک نفر رابطه داشته اند به پزشک مراجعه کنند. این باکتری باعث عفونت در ورودی رحم زن می شود و همچنین باعث بیماری چشم، مجرای ادرار و راست روده در زنان و مردان می شود.گاهی اوقات کلامیدیا در سایر قسمت های بدن مانند گلو، ریه ها و همچنین کبد را مبتلا می کند.

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

علائم و عوارض کلامیدیا مقاربتی

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

علائم معمولاً می توانند در هر زمانی ظاهر شوند، اما اغلب در عرض 1 تا 3 هفته پس از ابتلا به بیماری ظاهر می شوند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش ترشحات واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • درد در قسمت پایین شکم
  • خونریزی قاعدگی نامنظم
  • گاهی تورم و خارش دردناک چشم

مردان

علائم این بیماری در مردان به راحتی قابل تشخیص است، اگرچه همانطور که گفته شد حدود 25 درصد از آنها هیچ علامتی ندارند. این علائم بسیار شبیه به علائم سوزاک هستند که عبارتند از:

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشحاتی از آلت تناسلی که ممکن است سفید یا شیری رنگ باشد.
  • وجود درد و حساسیت در بیضه ها
بیشتر بخوانید  خطرات بیهوشی و آسیب آن

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

عوارض عدم درمان این بیماری برای مردان و زنان

این می تواند بسیار جدی باشد. در زنان، عفونت می تواند منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود که به تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ آسیب می رساند. چنین شرایطی می تواند منجر به ناباروری در زنان شود. عفونت همچنین می تواند منجر به درد مزمن لگن شود. در مردان، کلامیدیا درمان نشده می تواند منجر به بیماری هایی مانند پروستاتیت (التهاب پروستات) یا اپیدیدیمیت شود.

هم در مردان و هم در زنان، التهاب مقعد می تواند باعث درد در این ناحیه در حین رابطه جنسی شود. حتی نوزادان تازه متولد شده نیز می توانند تحت تاثیر قرار گیرند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که عفونت از مادر به نوزاد منتقل می شود. این کودکان ممکن است از ذات الریه یا عفونت چشم رنج ببرند.

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

عفونت های کلامیدیا

کلامیدیا تراکوماتیس باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها می شود. اورتریت، پروکتیت (التهاب راست روده و مقعد)، تراخم و ناباروری در مردان و زنان دیده شده است. در زنان باعث التهاب رحم، التهاب لگن و حاملگی خارج از رحم می شود. این باکتری یک پاتوژن مهم در نوزادان است. این باکتری باعث تراخم یا ذات الریه در نوزادان می شود. تراخم یکی از مهم ترین علل نابینایی در کشورهای در حال توسعه است.

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

تشخیص و معاینه کلامیدیا

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

از آنجایی که تشخیص کلامیدیا دشوار است، اکثر متخصصان غربالگری را برای افراد زیر 24 سال که از نظر جنسی فعال هستند توصیه می کنند.

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

کلامیدیا

تنها راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از رابطه جنسی کنترل نشده با افراد دیگر است. روش های زیر می توانند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کنند:

  • استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی
  • اجتناب از رابطه جنسی کنترل نشده
  • به طور منظم غربالگری کنید
بیشتر بخوانید  بهترین راه برای رفع بوی بد پا

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

درمان ها و داروهای مورد استفاده برای کلامیدیا

در صورت تجویز و استفاده صحیح داروهای مناسب کلامیدیا قابل درمان است. آنتی بیوتیک های خوراکی مانند آزیترومایسین (زیتروماکس)، داکسی سایکلین و اریترومایسین بیشتر رایج هستند. افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند نباید تا 7 روز پس از پایان یک نوبت یا دوره مشخصی که پزشک تجویز کرده است رابطه جنسی داشته باشند. این معمولاً توصیه می شود زیرا کلامیدیا معمولاً در طول درمان آنتی بیوتیکی به فرد دیگری منتقل می شود. برای جلوگیری از عفونت مجدد، شریک جنسی باید تحت درمان قرار گیرد.

 کلامیدیا چیست؟  علائم و درمان کلامیدیا

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *