مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خطرات بیهوشی و آسیب آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با دلگرم کننده به روز باشید آسیب داروی بیهوشی خبر داشتن.

آسیب به داروی بیهوشی

بیهوشی و عوارض آن

عوارض بیهوشی چیست؟

عوارض و پیامدهای بیهوشی بسته به نوع و وضعیت جسمانی فرد متفاوت است. برخی از این عوارض به سرعت و در پایان عمل ظاهر می شوند و برخی در دراز مدت ظاهر می شوند.

بیهوشی جراحی

عمل دردناک است و این درد باید به نوعی برطرف شود. بیهوشی با کاهش درد بیماران در حین عمل کمک زیادی به پیشرفت علم پزشکی کرده و انجام عمل را برای ما آسان کرده است. با این حال، بیهوشی ممکن است با مشکلاتی برای بیمار همراه باشد.

این عوارض جانبی می تواند ساعت ها یا روزها پس از بیهوشی ادامه داشته باشد و در اکثریت قریب به اتفاق بیماران تحت مراقبت پزشکی ناپدید شود.

در بیشتر موارد، افراد بر این باورند که بسیاری از عوارض بعد از جراحی مربوط به بیهوشی و داروهای آن است، در حالی که آگاهی دقیق از مشکلات واقعی و غیر واقعی مربوط به بیهوشی به درمان این مشکلات کمک می کند.

از جمله مشکلات بعد از جراحی که افراد فکر می کنند مربوط به بیهوشی است می توان به از دست دادن حافظه، مشکلات پوستی، ریزش مو و … اشاره کرد اما در واقع اینها مشکلاتی هستند که به بیهوشی مربوط نمی شوند که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

داروهای بیهوشی نمی توانند آکنه ایجاد کنند، اما استرس جراحی می تواند مانند هر استرس دیگری باعث آکنه شود. گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از جراحی نیز می تواند باعث آکنه شود.

ارتباط بیهوشی با حافظه

بی حسی با گاز استنشاقی می تواند باعث فراموشی موقت تا 2 ساعت بعد از بیهوشی شود، اما گاهی اوقات برخی از افراد پس از جراحی دچار اختلال عملکرد شناختی (POCD) بعد از عمل می شوند که طبق تحقیقات به دلیل کمبود اکسیژن یا کاهش آن دلیل خون رسانی به مغز نیست. . بدن برای تحریک پاسخ التهابی به استرس جراحی.

POCD (اختلال شناختی بعد از عمل) به طور یکنواخت پس از بیهوشی عمومی یا منطقه ای رخ می دهد و اغلب پس از جراحی قلب و همچنین پس از جراحی های بزرگ غیر قلبی رخ می دهد.

بیشتر بخوانید  عوارض جانبی رنگ کردن موها را جدی بگیرید!

سن، مدت طولانی جراحی و بیهوشی، جراحی بزرگ و عوارض بعد از عمل، عفونت بعد از عمل با بروز بیشتر POCD (اختلال شناختی بعد از عمل) مرتبط است. همچنین، افراد مبتلا به بیماری‌های همراه کنترل‌نشده مانند دیابت و فشار خون بالا که به طور منظم تحت درمان قرار نمی‌گیرند، افراد مسن‌تر با عملکرد ذهنی ضعیف، سابقه قبلی سکته مغزی و سطح تحصیلات پایین‌تر، بیشتر در معرض ابتلا به POCD (اختلال شناختی بعد از عمل) هستند.

مصرف داروهای ضد التهابی قبل از جراحی، کنترل دمای بدن در حین جراحی، کنترل بهینه درد در حین و بعد از عمل، کنترل و پیشگیری از عفونت بعد از جراحی، راه های کنترل و پیشگیری از POCD (اختلال شناختی بعد از عمل) است.

همچنین بروز اختلالات خواب و ناتوانی در خواب راحت در افراد بستری می تواند یادگیری و حافظه را مختل کند.

رابطه بین بیهوشی و ریزش مو

جراحی های بزرگ همیشه با بیهوشی انجام می شود و اکثر افراد ریزش موی خود را به بیهوشی نسبت می دهند، در حالی که هیچ مدرکی دال بر ارتباط داروهای بیهوشی با ریزش مو وجود ندارد و بیشتر استرس های جراحی و مراحل بهبودی باعث آن می شود.

ریزش موی بیمار می تواند در نتیجه عفونت حاد، صدمات و تصادفات شدید، جراحی بزرگ، بیماری های مزمن مزمن مانند سرطان، بیماری های کبدی و کلیوی، تغییرات هورمونی (بارداری، بیماری تیروئید)، تغییر رژیم غذایی به دلیل بیماری یا جراحی های بعدی و مصرف باشد. داروهای مختلف بعد از جراحی

ارتباط بیهوشی با آکنه پوست

داروهای بیهوشی نمی توانند آکنه ایجاد کنند، اما استرس جراحی می تواند مانند هر استرس دیگری باعث آکنه شود. گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از جراحی نیز می تواند باعث آکنه شود.

بستری شدن در بیمارستان همچنین می تواند باعث آکنه بعد از جراحی شود، زیرا به شما اجازه می دهد که صورت خود را به طور کلی یا کمتر بشویید.

آسیب به داروی بیهوشی

اما برخی از عوارض بعد از جراحی نیز مربوط به بیهوشی است که برخی از آنها شایع ترین هستند:

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ بعد از جراحی معمولاً در 24 ساعت اول در 20 تا 30 درصد بیمارانی که عوامل خطر آنها عبارتند از:

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص آتروپین (آنتی کولینرژیک)

1- جنسیت مؤنث

سابقه بیماری حرکت (تهوع و استفراغ هنگام رانندگی با ماشین یا هواپیما)

3- سابقه تهوع و استفراغ در عمل های قبلی

استفاده از مسکن های مخدر یا گاز N2O در هنگام بیهوشی

5. برخی از جراحی ها با تهوع و استفراغ بیشتر پس از جراحی همراه است، مانند جراحی گوش، جراحی روده، جراحی لاپاراسکوپی، جراحی انحراف چشم.

آسیب به داروی بیهوشی

روش های زیر در پیشگیری یا کاهش شدت تهوع و استفراغ بعد از عمل موثر است:

1) در صورت امکان به جای بیهوشی عمومی از بی حسی منطقه ای استفاده کنید

2) استفاده از مسکن های غیر مخدر

3) استفاده از داروهای ضد استفراغ قبل و بعد از عمل

گلو درد

گلودرد و گرفتگی صدا در بیش از 40 درصد بیماران در ساعات اول تا روزهای اول پس از بیهوشی رخ می دهد. عوامل خطر برای وقوع آن:

1- جنسیت مؤنث

2- سن زیر 50 سال

3- جراحی و طبیعتاً بیهوشی بیش از 3 ساعت طول بکشد.

آسیب به داروی بیهوشی

راه های پیشگیری یا کاهش شدت گلودرد عبارتند از:

1) در صورت امکان به جای بیهوشی عمومی از بی حسی منطقه ای استفاده کنید

2) از لوله تراشه کوچکتر استفاده کنید

3) استفاده از مسکن های ضد التهاب همراه با قرص های گلو مانند استرپسیل یا دهان شویه دیفن هیدرامین

سردرد

اگر بعد از به هوش آمدن آب بنوشید، می تواند وارد ریه های شما شود و سپس خفه شوید و بمیرید.

آره؛ این باور درست است. پس از به هوش آمدن، چون دستگاه تنفسی هنوز به درستی کار نمی کند، مایعی که نوشیده می شود می تواند وارد ریه ها شده و عوارض ریوی ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود تا چند ساعت پس از به هوش آمدن از مصرف مایعات یا مواد غذایی دیگر خودداری کنید. اما احتمال خفگی و مرگ به عوامل تشدید کننده ای مانند میزان و نوع مصرف و شدت ضعف تنفسی و … بستگی دارد.

برای اینکه ریه هایمان باز شود دکتر به ما می گوید سرفه کنیم و در این فاصله باید خلط خارج شود. در غیر این صورت دچار حالت تهوع و استفراغ شدید خواهیم شد.

بیشتر بخوانید  آیا این عارضه قابل درمان است؟

نه؛ این باور اشتباه است. یکی از اقداماتی که پس از به هوش آمدن می توان انجام داد، سرفه و تنفس عمیق است، اما حالت تهوع و استفراغ به عوامل دیگری در حین عمل جراحی و بیهوشی از جمله خون در شکم، ناشتا نبودن کافی قبل از عمل و مواردی از این دست مربوط می شود. از طرفی وجود استرس هایی مانند جراحی و بیهوشی باعث کند شدن تخلیه معده و تخلیه روده می شود.

آسیب به داروی بیهوشی

بیهوشی در هنگام زایمان به جریان خون جنین آسیب می رساند و به مغز نوزاد آسیب می رساند.

آره؛ این باور درست است. یکی از نکات مهم در حین سزارین به حداقل رساندن زمان شروع عمل و بیهوشی تا خروج جنین است. این زمان بسیار بحرانی است و باید تا حد امکان کاهش یابد. داروهایی که امروزه برای بیهوشی زنان باردار استفاده می شوند، عموماً سالم هستند و در صورت مصرف به مقدار مناسب، خطری برای جنین ایجاد نمی کنند.

اما بی حسی موضعی و بی حسی نخاعی و اپیدورال در این موارد می تواند جایگزین بسیار خوبی برای بیهوشی عمومی باشد، زیرا داروهایی که در این روش استفاده می شود روی مغز مادر تاثیری ندارد و فقط باعث بیهوشی در ناحیه شکم می شود و در نتیجه درد کمتری برای مادران ایجاد می شود. به جنین می رسد.

آسیب به داروی بیهوشی

سردرد پس از بیهوشی می تواند نتیجه بیهوشی، جراحی، کم آبی بدن و اضطراب باشد که اغلب در عرض چند ساعت فروکش می کند و به داروهای مسکن پاسخ می دهد.

گاهی اوقات پس از بیهوشی در ناحیه کمر، سردرد شدیدی بروز می کند که عوامل زیر در آن بیشتر دخیل هستند:

1- استفاده از سوزن های بزرگ برای بی حسی نخاعی

2- جنسیت مؤنث

3- بارداری

4- سنین پایین تر

سابقه سردرد تحت بی حسی منطقه ای قبلی

امیدواریم با مطالعه این مقاله برخی باورهای غلط در مورد بیهوشی اصلاح شود و عوارض واقعی مرتبط با بیهوشی به درستی درمان شود.

آسیب به داروی بیهوشی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *