مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین راه برای رفع بوی بد پا

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان بوی بد پا آن ها ملاقات می کنند.

بوی بد پا چه علائمی دارد و درمان آن چیست؟

بوی بد دهان گاهی آنقدر آزاردهنده است که احساس آلودگی محیطی می کند و گاهی حتی منجر به ازدواج ناموفق می شود. اما با همه شرایط بدش، بوی پا مهم نیست و فقط نشانه فعالیت بیش از حد غدد عرق است. بوی بد پا در واقع یک مشکل خسته کننده است. مخصوصاً برای کسانی که زیاد راه می روند و برای مدت طولانی از کفش استفاده می کنند. خوشبختانه بوی پا را می توان با اقدامات ساده از بین برد.

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

علت و منشا بوی بد پا

آثار باکتریایی اغلب روی پاهای کثیف و عفونی دیده می شود. محیط گرم و مرطوب داخل کفش به خصوص کفش کتانی باعث رشد باکتری در پا می شود. دو منبع و علت بسیار رایج بوی بد پا باکتری ها یا میکروکوکس ها هستند. درمان موفقیت آمیز بوی بد پا به از بین بردن این موجودات بستگی دارد. این بدان معنی است که داروهای بوی بد پا مانند زغال فعال در کفش یا پودرهای پا نمی توانند به طور اساسی با این مشکل مقابله کنند.

تعریق زیاد پاها محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند. بسیاری از باکتری ها و قارچ ها نیز باعث بوی بد پا می شوند. مشخص نیست که چرا برخی افراد غدد عرق بیشتری نسبت به حالت عادی دارند. و بیشتر این عرق با عفونت های باکتریایی یا قارچی مرتبط است.

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

برای از بین بردن بوی بد پا و کفش، نکات زیر را رعایت کنید:

1- کفش ها را از داخل و خارج با مواد شوینده بشویید.
2- شب قبل کمی جوش شیرین داخل کفش هایتان بریزید. فردا قبل از پوشیدن کفش، آن را تکان دهید تا پودر آن پاک شود. سپس کفش های خود را بپوشید.
3- کمی جوش شیرین داخل کفش هایتان بریزید. سپس کفش ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در فریزر قرار دهید. جوش شیرین بوی کفش را از بین می برد و سرما باکتری های مولد بو را از بین می برد.
4- دو جوراب کهنه را با جوش شیرین پر کنید و سر آنها را ببندید. یکی از این جوراب ها را در هر کفش قرار دهید تا بوی آن از بین برود. این کار نسبت به پاشیدن جوش شیرین روی زمین کثیف‌تر است و بوی کفش را برای مدت طولانی‌تری از بین می‌برد.
هر روز مواد ضدعفونی کننده یا دئودورانت ها را به کفش خود اسپری کنید، به خصوص آنهایی که برای بوی پا مضر هستند.
6- کمی الکل ضدعفونی کننده را در یک شیشه خالی عطر بریزید و روی سطح داخلی کفش های معطر اسپری کنید. سپس کفش را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. کمی جوش شیرین داخل کفش بریزید تا بوی باقیمانده از بین برود.
7- از پودرهای مخصوص برای رفع بوی پا که در داروخانه های پا و کفش به فروش می رسد استفاده کنید.
8- از کفی های دئودورانت در کفش استفاده کنید. این کفی ها پاهای شما را خشک نگه می دارند و از رشد باکتری های مولد بو جلوگیری می کنند.
9- پاهای خود را با صابون بشویید. هنگام شستن، مطمئن شوید که انگشتان پا به خوبی تمیز شده باشند. سپس پاهای خود را با پارچه یا حوله به خوبی خشک کنید
10- اگر پاهایتان زیاد عرق می کند از ضد تعریق ها استفاده کنید تا رطوبت پاهایتان کاهش یابد. از ضد تعریق ها برای پا استفاده کنید نه زیر بغل
11- هر وقت کفش می پوشید حتما جوراب بپوشید. جوراب هایی بپوشید که مانند جوراب های نخی عرق پا را جذب کنند. جوراب های پلاستیکی یا نایلونی نپوشید، زیرا به خوبی عرق را جذب نمی کنند. اگر پاهای شما زیاد عرق می کند، روزی یک یا دو بار جوراب خود را عوض کنید.
12- کفشی بپوشید که قابلیت تبادل هوا را داشته باشد. مانند صندل یا کفش سوراخ دار. برای کاهش باکتری های مولد بو، باید پاهای خود را از کفش خود بردارید تا به آنها اجازه تنفس بدهید.
13- دو روز پشت سر هم کفش نپوشید تا حداقل 24 ساعت نفس بکشید.
14- پس از فعالیت زیاد و تعریق زیاد پاها، کف کفش های خود را درآورده و به مدت 24 ساعت در فضای باز قرار دهید. همچنین اگر داخل کفش شما خیس بود، باید زیره آن را بردارید تا خشک شود.
15. همیشه پاها و کفش های خود را خشک نگه دارید. اگر پاهایتان خیس هستند، حتما قبل از پوشیدن آن ها را خشک کنید. همچنین می توانید تالک یا نشاسته ذرت را در کفش خود بریزید تا رطوبت اضافی را جذب کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف شربت هربال میکسچر

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

پاهای خود را با یکی از مواد مختلف زیر بشویید:

چای:

تانن موجود در چای یک عامل خشک کننده است. در نتیجه سه تا چهار کیسه چای را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید سپس کمی آب سرد به آن اضافه کنید تا مایع ولرم به دست آید. حالا پاهای خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه در این مایع قرار دهید و سپس خشک کنید و در آخر از پودر تالک برای محافظت در برابر پودر استفاده کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا مشکل قارچ یا تعریق بد پا برطرف شود. پس از رفع این مشکل هفته ای دو بار این کار را انجام دهید.

سرکه ب:

یک محلول اسیدی نیز می تواند در کاهش بوی پا موثر باشد. برای این منظور یک فنجان سرکه را با یک لیتر آب بریزید و هفته ای دو بار به مدت 15 دقیقه پاهای خود را روی پا بگذارید.

ج- پرمنگنات پتاسیم:

روزی چند دقیقه پاهای خود را در محلول پرمنگنات پتاسیم خیس کنید. این محلول برای از بین بردن بوی نامطبوع عرق پا در کفش های ورزشی و همچنین برای درمان اگزمای عفونی بسیار مفید است. لازم به ذکر است که این محلول رنگی است و ممکن است پای شما قهوه ای شود که موقتی است.

D-سدیم بی کربنات:

این ماده سطح پوست شما را بیشتر قلیان می کند و در نتیجه میزان تعریق را کاهش می دهد. برای این منظور یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب بریزید و دو بار در هفته به مدت 15 دقیقه پاهای خود را در این محلول قرار دهید. راه دیگر این است که جوش شیرین را در کفش خود بپاشید.

بیشتر بخوانید  معرفی غذای ضد بی حالی در فصل سرما

الف- حمام با آب سرد و گرم:

یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای درمان بوی بد پا، قرار دادن پاها در آب گرم و سپس در آب سرد است. برای کاهش جریان خون در پاها و کاهش تعریق این کار را سه بار انجام دهید. سپس بعد از اینکه برای سومین بار پاها را در آب گرم قرار دادید، مقداری یخ و آبلیمو را در یک لگن آب سرد بریزید و پاها را در این محلول قرار دهید. در نهایت کمی الکل روی پاهایتان بمالید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند.

توجه: برای افراد دیابتی و کسانی که گردش خونشان خوب کار نمی کند از این روش استفاده نکنید.

مراقب رژیم غذایی خود باشید: بوی عرق در بدن شما تحت تأثیر نوع غذایی است که می خورید، بنابراین کمتر از غذاهای تند و تند استفاده کنید.

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

آرام باش

استرس ناشی از تعریق را افزایش می دهد. در نتیجه باعث افزایش فعالیت باکتری ها و همچنین بوی بد عرق در بدن شما می شود. بوی بد پا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر به هیچ یک از راه های بالا بوی پاهای شما از بین نمی رود، آخرین راه حل استفاده از اسپری فرمالدئید 10 است. این یک اسپری ضد تعریق است که حاوی فرمالدئید و نعناع است و برای از بین بردن بوی شدید پا ساخته شده است. این دارو فقط برای موارد شدید است و حتما از پزشک خود برای استفاده از آن اجازه بگیرید.

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

برای از بین بردن بوی پا از داخل کفش

بیشتر بخوانید  آب آوردن زانو / علائم و درمان آب آوردن (ورم زانو) چیست ؟

برای از بین بردن بوی پا از کفش، کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل هر کفش بریزید و بگذارید یک شب بماند. به این ترتیب، صبح که جوش شیرین می‌ریزید، متوجه می‌شوید که کفش‌ها بوی تندی ندارند.

چگونه بوی بد کفش و پا را از بین ببریم

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *