مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بازار خرما با سلطه کامل تجار / کشاورزان تعیین نمی شود! خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خبرگزاری مهر – گروه استان: سالها گذشت درختان خرما در تابستان و قبل از فصل چیدن ، آنها نگران این هستند که آیا تاریخ آنها مشتری خوبی پیدا می کند یا دوباره می توانند وسایل خود را رایگان دریافت کنند.

کشاورزی که در تمام طول سال عرق می کند ، می کارد ، از آن محافظت می کند ، آبیاری می کند ، تغذیه می کند ، آلو خشک می کند ، گرده ها را گرده می زند ، حالا باید به فکر بازار باشد.

بازاری که سالهاست به جای بازار چرخ دارد درختان خرما به نظر می رسد برای کسانی که حتی تا زمان جمع آوری خرما پا به باغ نمی گذارند و اکنون در مرحله تحویل خرما از باغبان به بازار ، می توانند چند برابر شوند نهالدر بدست آوردن.

سال گذشته و پس از شیوع آن ویروس کرونا، بسیاری از محدودیت های تاریخ و نهالدر بسته و بسیار محصول است درختان خرما او در سردخانه ماند تا میوه سال به درد آنها نرسد و آنها فقط پشیمان شوند.

خرما موضوع تصمیم کارگزاران ، واسطه ها و خریداران است و برای قطع ارتباط کشاورزان از تعیین قیمت محصولاتشان ، عرضه و تقاضا بی معنی می شود.

علیرغم تلاش فراوان ، تنها بخشی از خرما تولید شده توسط کشاورزان استان بوشهر به بازارهای خارجی ارسال شده و هنوز بخشی از خرما در انبارها و سردخانه ها باقی مانده است.

امروزه ما در آستانه فصل جدید برداشت خرما هستیم و در روزهایی که به عنوان خرما شناخته می شویم ، برداشت نخل هارک چرخشی شده و در آستانه تبدیل شدن به خرما است و پس از آن باید برداشت شود.

خرید و فروش خرما در استان بوشهر خصوصاً در شهر دشتستان که بیشتر خرما استان را تولید می کند شرایط ویژه ای دارد. در سال های اخیر ، واسطه ها و شرکت های بسته بندی تغییر کرده اند نهالدرآنها خرما جمع می کنند.

ماشین های جمع آوری تخصصی خرما در دست این واسطه ها و شرکت های بسته بندی است و مردم هیچ کارگری برای برداشت ندارند و جایی برای ذخیره خرما ندارند و به ناچار یا خواسته قبل از برداشت خرما را می فروشند.

در این شرایط ، قیمت خرما به تصمیم دلالان ، واسطه ها و شرکت های خریدار بستگی دارد و عرضه و تقاضا بی معنی می شود ، به طوری که کشاورزان تعیین قیمت محصول خود را متوقف می کنند.

بازار خرما با سلطه کامل تجار / کشاورزان تعیین نمی شود!

کشاورزان نگران بازار هستند

یکی از باغبانان دشتستان به گزارشگر بیشتر وی گفت: “هر ساله در این فصل تجارت شروع به تعیین قیمت خرما و فروش آنها می کند و ما همیشه باید طبق معمول خرما را به یکی از آن افراد بفروشیم.”

بیشتر بخوانید  آیا علائم اومیکرون با دیگر انواع کرونا فرق دارد؟

محمدعلی صمصامی افزود: ما سال گذشته خرما را با قیمت اندکی به فروش رساندیم. شش هزار و 500 تن در هر کیلوگرم ، در حالی که سال گذشته قیمت خرما 10 هزار تن بود. با ضرب قیمت تمام کالاها ، قیمت خرما نصف شد.

وی افزود: ما هنوز نگران هستیم ، نگرانیم که نتوانیم امسال خرما را با قیمتی که یک سال هزینه زندگی ما را تأمین کند ، بفروشیم. متأسفانه باغبان در تعیین قیمت خرما نقشی ندارد و بازار منوط به تصمیم کارگزاران و واسطه ها است.

یکی دیگر از نخل کاران استان بوشهر در گفتگو با گزارشگر بیشتر وی گفت: ما سالهاست که قیمت خرما را تعیین نکرده ایم و آنها هر قیمتی را از دلالان برای خرما تعیین می کنند.

ما قیمت را برای خرما تعیین نمی کنیم و کارگزاران تعیین می کنند که آنها چه قیمتی را برای خرما می خواهند.

حسین امیری افزود: سال گذشته خرما با قیمت کمتر از هفت هزار تن توسط ما خریداری شد اما گزارش شد که خرما در برخی روزها در شهرهای بزرگ از جمله تهران به 70 هزار تن در هر کیلوگرم رسیده است.

وی تاکید کرد: از سختی خرما رنج می بریم اما سود ما به ازای هر کیلوگرم خرما کمتر از سه یا چهار هزار تن است و دلالانی که ضربان قلب را در بازار کنترل می کنند 10 برابر بیشتر از ما درآمد دارند.

بازار خرما با سلطه کامل تجار / کشاورزان تعیین نمی شود!

بازار خوبی برای خرما ایجاد کنید

یکی از نخلستانهای کنار گزارشگر بیشتر وی گفت: “فقط کافی است بگوییم که بازار خرما فعلی دردی از نخلداران ما دوا نمی کند و باید بازارهای صادراتی مناسبی برای برداشت ما پیدا شود.”

امیر دشتی پور افزود: سال گذشته به دلیل مشکلات موجود ، خرمای ما صادر نشد و بسیاری از مرزها به روی محصولات کشاورزی بسته شد که همین امر باعث رکود بازار خرما شد.

وی ادامه داد: ستاد اقتصادی وزارت امور خارجه باید با تاجران خرما همکاری کرده و بازارهای مناسب خرما ایجاد کنند تا زمینه صادرات و رونق بازار برای این محصول فراهم شود.

نیاز به توجه به صنایع فرآوری و فرآوری

یکی از راهکارهای مهم برای تحریک بازار خرما ، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما است ، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه در استان بوشهر انجام شده است و این فعالیت ها باید همچنان ادامه داشته باشند.

یکی از عمده ترین مشکلات در زمینه خرما در استان بوشهر فروش مواد اولیه این محصول است که ارزش افزوده زیادی برای آن فراهم نمی کند و توسعه صنایع تبدیلی این نقص را جبران می کند.

بیشتر بخوانید  با نخوابیدن و شب زنده داری صد قدم به ریسک سکته قلبی نزدیک می‌شوید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در این باره گفت: در زمینه توسعه انبارهای یخچال دار و صنایع مربوط به خرما در استان اقدامات عمده ای انجام شده است و ما از سرمایه گذاران این بخش حمایت می کنیم.

مصطفی گلی پور ظرفیت سردخانه خرمای استان را 65 هزار و 500 تن عنوان کرد و ادامه داد: در استان بوشهر نیز 87 واحد بسته بندی و فرآوری خرما با ظرفیت 87 هزار تن وجود دارد.

وی دشتستان و تنگستان را مراکز تولید خرما در استان بوشهر عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته کمبود سردخانه در استان وجود داشت اما اکنون سردخانه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و چند برابر شده است.

بازار خرما با سلطه کامل تجار / کشاورزان تعیین نمی شود!

پشتیبانی ویژه از صنایع وابسته به خرما

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: حمایت خوبی از صنایع وابسته به خرما خواهیم داشت و پرداخت تجهیزات کشاورزی کم بهره زمینه توسعه این صنایع را فراهم می کند.

گلی پور گفت: با توجه به تولید سالانه بیش از 160 هزار تن خرما در استان ، نیاز به توسعه سردخانه ها وجود دارد و راه اندازی واحدهای بسته بندی خرما برای حفظ کیفیت محصولات سردخانه خوب است.

وی به نقش مهم سردخانه ها در کاهش افت خرما اشاره کرد و ادامه داد: ذخیره خرما در سردخانه ها باعث حفظ کیفیت محصول ، کاهش ضایعات و رساندن محصول به نیاز بازار می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی بوشهر به دارندگان این واحدها توصیه کرد: از تولید خرما و بسته بندی جدید و اصلاح شده برای تولید نظر خود در بازار خرما تمرکز کنند.

وی بر لزوم تأکید کرد نام تجاری در منطقه خرما ، وی افزود: انتظار می رود درختان خرما استان بوشهر باید توجه ویژه ای به موضوع مارک ها داشته باشد تا بتوانند محصولات خود را در فروشگاه های زنجیره ای عرضه کنند.

عزم جدی برای بهبود بازار خرما در دشتستان

نماینده مردم دشتن در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی قبلی گفت: “از زمان عضویت در مجلس تلاش جدی برای بهبود وضعیت خرما و حمایت از پرورش دهندگان نخل و رسیدگی به نیازها و مشکلات آنها به عنوان اولویت خود انجام داده ام. “

ابراهیم رضایی با تأکید بر تلاش برای بهبود وضعیت فعالان دوستیابی از زمان کاشت و برداشت محصول تا بازاریابی ، بسته بندی و صادرات گفت: سال گذشته سعی کردیم با مشورت مداوم با دستگاه های مختلف ذیربط بازار صادرات خرما را تقویت کنیم.

او به این اشاره کرد ویروس کرونا وی مرزهای محصولات کشاورزی را بست ، وی افزود: “ما از طریق وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت امور خارجه ، بانک مرکزی ، سازمان توسعه تجارت و 2 سعی در تقویت شده و اقدامات انجام شده است ، اما کافی نیست. “

بیشتر بخوانید  بازار متروکه محصولات گوشتی و پروتئینی در قزوین؛ چهارشنبه 14 ژوئیه + جدول - اخبار قزوین - اخبار استانهای تسنیم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای فروش خرما به کشاورزان کشور همچنین با موسساتی مانند نیروهای مسلح و … رایزنی هایی برای خرید خرما کشاورزان در این کشور داشتیم. دشتستان.

وی تأکید کرد: اقدام دیگری که برای فروش محصول نخل دشتستان انجام دادیم تهیه بازارهایی در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ برای فروش مستقیم و تحویل خرما از دشتستان بود.

بازار خرما با سلطه کامل تجار / کشاورزان تعیین نمی شود!

راه حل عالی ملی برای بهبود وضعیت خرما

رضایی با اشاره به اینکه با وجود همه این تلاش ها ، برخی از خرما مردم راهی به بازار پیدا نکرده اند ، افزود: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و از تمام توان و انرژی خود برای بهبود بازار خرما به عنوان مهمترین محصول استفاده می کنیم. کشاورزان دشتستان. “

وی از تمایل خود برای یافتن مشتری های جدید خرما از طریق دستگاه سیاست خارجی خبر داد و گفت: شاید در کوتاه مدت نتوانیم همه مشکلات موجود در زمینه نخل و خرما را برطرف کنیم اما خوش بین هستیم و امیدواریم این کار را انجام دهیم به تدریج ببینید چگونه اوضاع بهبود می یابد. “

نماینده مردم دشتستان از تلاش برای تشکیل یک جدول با خرما در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ما به طور جدی در تلاشیم که یک جدول با خرما به همراه تعدادی از نمایندگان استان های نهلخیز تشکیل دهیم ، بنابراین یک جدی و برای برون رفت از این وضعیت در سطح ملی می توان تصمیم بزرگی گرفت. “

رضایی گفت: جدول خرما با حضور رهبران ارشد وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، صنعت ، معدن و تجارت ، امور خارجه و همچنین بانک مرکزی و مسئولان سازمان توسعه تجارت تهیه می شود.

کشاورزان استان بوشهر هیچ سرپناهی ندارند و انتظار دارند که مسئولان به آنها کمک کنند تا خرما با قیمت پیش بینی شده خریداری شود و این چرخ زندگی آنها را خواهد چرخاند.

ایجاد بازارهای صادراتی جدید برای خرما و همچنین افزایش مصرف خرما در کشور یکی از مهمترین راهکارها برای بهبود وضعیت بازار خرما است.

البته کشاورزان باید ضمن بسته بندی و فرآوری خرما ، ضمن تولید کیفیت به گونه ای که خرما آنها تولید شود ، توجه ویژه ای داشته باشند راحت تر برای مشتریان و بازارهای بهتری را برای خود به دست آورند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *