مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در دو هفته آینده / علائم کرونا در بیماران مبتلا به BA4 و BA5 چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا با اشاره به آخرین وضعیت موج هفتم این بیماری در کشور، درباره سویه تازه شناسایی شده گفت: علیرغم اینکه میزان آلودگی سویه هندی BA2.75 حدود 1، 5 یا 2 است. بیشتر از BA4 و BA5 است، اما مرگ و میر این محصول فرعی با سایر محصولات فرعی تفاوتی ندارد. بر این اساس، BA2.75 هنوز یک سویه نگران کننده در نظر گرفته نمی شود.

دکتر مجید مختاری با اشاره به اینکه سویه غالب کرونا در ایران همچنان BA4 و BA5 است، گفت: خوشبختانه سویه هندی BA2.75 هنوز در ایران مشاهده نشده است. البته روند ابتلا صعودی است اما روندی مشابه آنچه در گذشته داشتیم هنوز رخ نداده و تعداد مبتلایان به بیش از 10 هزار نفر در روز نرسیده است.

احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا؛ 2 هفته دیگر

وی افزود: البته از سوی دیگر تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا نسبت به چند هفته قبل افزایش یافته است و با افزایش آلودگی‌های روزانه، ممکن است پس از دو هفته تعداد فوت‌ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر کلی سویه های BA4 و BA5 بسیار کمتر از دلتا بود، گفت: خوشبختانه با وجود آلودگی بالای این سویه جدید، با افزایش قابل توجهی در مرگ و میر مواجه نبودیم و وضعیت تحت کنترل بود. امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از تردد غیرضروری شاهد کاهش تعداد مبتلایان باشیم.

جزئیات سویه جدید کرونا در هند

وی درباره سویه BA2.75 توضیح داد: این سویه کرونا از هند منشاء گرفت و به سرعت پس از ایالت های مختلف هند به چندین ایالت آمریکا و بخشی از اروپا سرایت کرد. هنوز مطالعات گسترده ای در مورد سویه BA2.75 هندی انجام نشده است، اما بر اساس گزارش های کشورهایی که درگیر این سویه بوده اند، مشخص شده است که علیرغم اینکه میزان آلودگی سویه BA2.75 هندی حدود 1.5 یا 1.5 است. 2 برابر BA4 و BA5 بود، اما مرگ و میر این زیرگونه با زیرگونه های دیگر تفاوتی نداشت. بر اساس این BA2.75 هنوز به عنوان یک گونه نگران کننده در نظر گرفته نمی شود و توسط سازمان بهداشت جهانی نظارت می شود. بنابراین فعلاً نباید چنین ترس و ارعابی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید  ترافیک سنگین و محدودیت ترافیکی در جاده کرج

کی به اوج موج هفتم می رسیم؟

یکی از اعضای کمیته علمی کرونا درباره روند موج هفتم کرونا در کشور و زمان رسیدن به اوج این موج اظهار کرد: پیش‌بینی این پیک‌ها دشوار است و احتمال خطا در پیش‌بینی وجود دارد. زیرا یک متغیر مهم مانند رفتار اجتماعی وجود دارد. با آزادسازی تردد، مسافرت، مراسم مختلف، کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و… میزان ابتلا افزایش می یابد اما در صورت رعایت احترام اجتماعی می توان تا حدودی شرایط را کنترل کرد. در مورد زمان قرار گرفتن در اوج این موج، می توانیم در دو سه هفته آینده که از چند فرصت مهم عبور کنیم، بهتر صحبت کنیم.

آمار پایین واکسیناسیون اولیه برای گروه سنی زیر 18 سال

وی در خصوص تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا در گروه سنی تا 18 سال نیز گفت: در حال حاضر تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته نشده است اما در گروه سنی زیر 18 سال حتی برای دوره اولیه نیز عقب هستیم. واکسیناسیون (دو دوز از واکسن). دوز تقویت کننده برای این گروه سنی ضروری است، به ویژه دوز چهارم در گروه افراد زیر 18 سال که بیماری های زمینه ای جدی یا نقص سیستم ایمنی دارند.

نرخ بالای جهانی مرگ و میر در سالمندان واکسینه نشده

مختاری برای اکثر افراد مبتلا به دو زیرسویه BA4 و BA5 گفت: این سویه بیشتر به سمت جوانان گرایش دارد. سالمندانی که جذب می شوند در معرض خطر بستری شدن به ویژه در بخش های ویژه هستند، اما افرادی از این گروه که واکسینه شده اند، به ویژه آنهایی که دوز سوم و چهارم را دریافت کرده اند، تعداد عفونت کمتری دارند، در حالی که میزان مرگ و میر نیز افزایش یافته است. رخ داده است برای کاهش این گروه از افراد است. باید به یاد داشته باشیم که ۸۰ درصد مرگ و میرهای کرونا در جهان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است که واکسینه نشده اند.

بیشتر بخوانید  خرید اقساط فوری 130 میلیون تومان + مشخصات

قرنطینه بیماران جدید چند روزه است؟

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت پس از ابتلا به ویروس کرونا، افراد دیگر ناقل این بیماری نیستند و می‌توانند از قرنطینه خارج شوند، گفت: بیشتر علائم سویه جدید در سه روز اول ظاهر می‌شود و شدت علائم آن نیز بیشتر است. از روز چهارم شروع می شود و به غیبت از محیط کار ختم می شود و قرنطینه منوط به از بین رفتن علائم بدون مصرف دارو است. به طور کلی تا 5 روز قرنطینه توصیه می شود.

علائم کرونا در بیماران مبتلا به BA4 و BA5

وی افزود: علائم اصلی زیرگروه های BA4 و BA5 شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد، سرفه خشک، سفتی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس، درگیری دستگاه گوارش و اسهال و استفراغ، تب (که عبارت است از خیلی واضح نیست). ) خستگی مفرط و درد عضلانی. بر خلاف سویه های دیگر، هنگام آلوده شدن به این زیرسویه، درگیری و از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز از همه گیری کرونا خارج نشده ایم، گفت: همه تعاریف همه گیری (اپیدمی جهانی) وجود دارد و تلاش برای عادی سازی آن بسیار خطرناک است. بسیاری از کشورها هنوز آمار بالایی دارند و سفر نیز انجام می شود. از مردم می‌خواهم که همه آداب را رعایت کنند، استفاده از ماسک همچنان در اتاق‌های دربسته و بدون تهویه ضروری است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *