مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانید مصرف شربت متادون چه عوارضی دارد؟!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اثرات خطرناک شربت متادون بر سلامت ارگانیسم

با دلگرم کننده به روز باشید عوارض مصرف متادون بیشتر بدانید.

عوارض مصرف متادون

متادون

متادون چیست؟

متادون از خانواده مواد افیونی است و بیشتر در درمان اعتیاد به مواد افیونی دیگر مانند هروئین، کدئین و مورفین استفاده می شود، متادون یک تریاک مصنوعی است یعنی از مواد شیمیایی در آزمایشگاه به دست می آید.

سایر مواد افیونی یا طبیعی هستند، مانند مورفین و کدئین، که محصولات طبیعی گیاه خشخاش هستند، یا مواد شبه افیونی نیمه مصنوعی، مانند هروئین، که یک مورفین فرآوری شده شیمیایی است. (D-استیل مورفین)

متادون در طول جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد و اولین بار برای تسکین درد استفاده شد. متادون درمانی یا درمان نگهدارنده با متادون که از علائم ترک تریاک جلوگیری می کرد و تقاضای آن را کاهش می داد یا از بین می برد، اولین بار در دهه 1960 برای درمان اعتیاد رایج شد.

دوز نگهدارنده قرص متادون یا شربت متادون به تنهایی معتاد را درمان نمی کند، بلکه به عنوان بخشی از فرآیند درمان مواد افیونی (متادون درمانی) استفاده می شود. این افراد حمایت های پزشکی و اجتماعی مورد نیاز برای تثبیت و بهبود زندگی خود را دریافت می کنند و تشویق می شوند تا زمانی که دارو برای آنها موثر است به درمان ادامه دهند.

اکثر افرادی که برای آنها قرص متادون یا شربت متادون تجویز می شود، برای اعتیاد به مواد افیونی درمان می شوند. این افراد شامل افرادی می شود که به مواد غیرقانونی مانند تریاک و هروئین و داروهای تجویزی مانند کدئین معتاد شده اند.

افرادی که به مواد افیونی کوتاه اثر مانند هروئین معتاد هستند، برای جلوگیری از علائم ترک باید به طور منظم متادون مصرف کنند. ویروس HIV یا هپاتیت C این دارو برای کمک به ادامه روند اعتیاد به این افراد و کاهش خطر انتقال عفونت با استفاده از یک سوزن آلوده مشترک تجویز می شود. استفاده از متادون گاهی اوقات برای تسکین درد در افراد مبتلا به درد مزمن شدید یا دردهای مرتبط با بیماری های صعب العلاج استفاده می شود. منجر به مرگ، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  عمل لوبکتومی ریه چگونه انجام می شود؟

عوارض مصرف متادون

عوارض دارویی مصرف متادون

  • پس از مصرف شربت متادون، بروز عوارض پوستی مانند راش، کهیر و خارش بسیار بیشتر از بیماران مصرف کننده این قرص بود.
  • وجود الکل در شربت متادون (10%) باعث شد که اثربخشی آن کمتر از قرص در دوزهای معادل باشد و این امر منجر به افزایش دوز بیمار گاهی از 10 میلی گرم به بیشتر می شد.
  • وجود الکل در شربت باعث تشدید علائم و عوارض گوارشی در افراد مبتلا به زخم های گوارشی می شود.
  • با مصرف شربت متادون، اختلالات گوارشی مختلف مانند تهوع، استفراغ، نفخ و اختلالات مدفوع (به صورت اسهال و گاهی یبوست) بلافاصله متوجه می شود که بسیار بیشتر از مواردی است که بیماران قرص مصرف می کردند.
  • اگرچه شربت متادون باعث بهبود بی خوابی در برخی از بیماران شده است، اما در بسیاری از بیماران باعث خواب آلودگی مفرط شده است و چرت زدن های چند ساعته در طول روز عملکرد روزانه آنها را به طور جدی مختل کرده و همچنین شبهه هایی را در خانواده ایجاد کرده است. که به طور جدی در بازگشت اعتماد خانواده به بیماران اختلال ایجاد کرد و روند درمان را تحت تأثیر منفی قرار داد.
  • با توجه به نامشخص بودن میزان قند شربت متادون، مصرف آن در بیماران دیابتی با نگرانی همراه است. بنابراین استفاده از شربت متادون در موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به ایجاد زخم های دهانی شده است.

عوارض مصرف متادون

مشکلات مصرف متادون

  • اثر سریعتر و کم اثرتر شربت بر بیماران، درمانگران را مجبور کرد که دارو را به جای یک بار در روز، در دو تا سه نوبت، خارج از پروتکل تجویز کنند، که نظارت مستقیم بر مصرف دارو را غیرممکن می کند.
  • حمل و مصرف شربت سخت تر از زمانی است که بیمار قرص مصرف می کند. از طرفی بیماران برای مصرف دارو باید داروها را در دوزهای منقسم به محل کار خود حمل کنند که این امر باعث بروز مشکلات زیادی می شود (از جمله حمل سرنگ، پنهان شدن از دست همکاران و خانواده، گاهی ریختن دارو به دلیل اصرار بر مخفی شدن و …). .
  • حمل سرنگ برای تعیین مقدار دارو برای بیماران تزریقی جذاب، خطر عود و احتمال لیز خوردن را افزایش داد.
  • بیماران مسن و بی سواد علیرغم توضیحات مکرر تیم پزشکی از اقدامات نادرست (از جمله یک بطری شربت) برای مصرف دارو استفاده می کنند که بارها باعث اختلال در دوز و اختلال در وضعیت بیمار شده است.
  • با وجود برچسب زدن و توصیه های اکید به خانواده ها در مورد مسمومیت با متادون، مواردی از مسمومیت های خطرناک و گاه کشنده با متادون در کودکان گزارش شده است.
  • در سنین بزرگسالی در تمامی گروه های دارویی مصرف شربت به دلایل مختلف (مشکل مصرف، طعم و مزه دارو و …) به طور کلی کمتر از قرص قابل قبول است که در مورد شربت متادون، تلخی دارو. بیشتر است زیرا.

عوارض مصرف متادون

ایجاد بی اعتمادی در بیماران

  • بسیاری از بیماران به دلیل اختلالات شخصیتی، اختلال وسواس فکری یا سایر مشکلات سلامت روان، تمایلی به تغییر دارو ندارند. .) قابل مشاهده است. در این موارد، ناباوری بیمار به شکل جدید دارو، اثربخشی روانی آن را کاهش داد.
  • با توجه به فراوانی قرص های موجود در بازار (همچنین تاول دار و بسته بندی شده)، برخی از بیماران این تصور را دارند که محدودیت توزیع قرص در منازل ناشی از کاهش تولید است. این تصور بسیاری از بیماران را نسبت به برنامه های درمانی دولت بدبین کرده است تا جایی که حتی در مواردی که عوارض جانبی زیادی از خود نشان نمی دادند، با از دست دادن حق انتخاب برای توقف مخالفت می کردند.

عوارض مصرف متادون

سم زدایی با متادون چیست؟

سم زدایی با متادون معمولاً زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود. در طول این دوره درمان، هر زمان که معتاد علائم خماری را تجربه کند، متادون داده می شود. این علائم عبارتند از: عطسه، خمیازه کشیدن، آبریزش چشم، آبریزش بینی، تعریق شدید، تب، گشاد شدن مردمک چشم، حالت تهوع، حالت تهوع، بدن درد، لرزش و تندی.
پس از چندین هفته تنظیم مقدار و مقدار مصرف و با ثبات وضعیت بیمار، مقدار متادون به تدریج کاهش می یابد. سرعت کاهش متادون به طور مستقیم به واکنش های فیزیکی فرد بستگی دارد. هدف متادون حفظ اثرات قابل تحمل درمان خماری است.

عوارض مصرف متادون

نتیجه استفاده از شربت متادون

با در نظر گرفتن موارد فوق، در ماه های اخیر شاهد لغزش، قطع درمان و عود در تعداد زیادی از بیماران بوده ایم. همچنین بسیاری از بیماران مایلند تنها بخشی از قرص را از داروهای خود دریافت کنند (با هزینه درمان کمتر) یا اصرار زیادی بر دریافت شربت باز نشده (برای رفتن به بازار آزاد و تبدیل آن به قرص) دارند که در بسیاری از موارد باعث ایجاد ناامنی و درگیری در مراکز شده است.
در مجموع به نظر می رسد در ماه های اخیر بخش بزرگی از توان درمانی که باید صرف درمان بیماران شود، چانه زنی بر سر سهمیه تجویز شده از سوی بیمار برای مصرف قرص ها و شربت ها و توجیه فراملی بودن این دستور بوده و در اکثر استان ها اعمال می شود. “

از سوی دیگر با توزیع شربت ها شاهد وفور قرص ها در بازار غیررسمی (اعم از تقلبی و یا قرص های تولیدی کارخانه های دولتی) هستیم. این امر منجر به توقف سایر فرآیندهای درمانی مانند مشاوره، روان درمانی و … شده و همچنین موارد مسمومیت های زیادی را در اثر استفاده از متادون تقلبی به دنبال داشته است.

در پایان پیشنهاد این کمیته با توجه به اهمیت موضوع و تاثیر آن در مبارزه با اعتیاد در کشور، تجویز و جایگزینی شربت به جای قرص که موضوع تحقیقات علمی و میدانی کمیسیون است، مقتضی است. آماده همکاری

عوارض مصرف متادون

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  همه چیز درباره نوموفوبیا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *