مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا برای ثبت نام کلاس اول مدرک پیش دبستان نیاز است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا پیش دبستانی اجباری است ؟


یکی از سوالات والدین این است که آیا پیش دبستانی لازم هست؟ آیا کودکم برای ثبت نام کلاس اول حتما باید پیش دبستانی رفته باشد ؟

از نگاه آموزش و پرورش اجباری برای فرستادن بچه‌ها به پیش دبستانی وجود ندارد و پیش دبستانی مطابق قانون رسمی و غیر اجباری است.


البته رسمی بودن آن به این معنی است که نوع محتواهای ارائه شده در این مقطع زیر نظر آموزش و پرورش بوده و این دوره غیر اجباری است. حالا این سوال پیش می‌آید که چه کنیم، بچه‌ها را به پیش دبستانی بفرستیم یا نه؟


سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش :


براساس سند تحول بنیادین، پیش دبستانی جزو آموزش رسمی است که این دوره برای رشد تحصیل دانش آموزان ضروری است ما توصیه جدی داریم که دوره گذرانده شود و هر چه این مقطع جدی تر گرفته شود به افزایش کیفیت آموزش کمک می‌کند، اما گذراندن این دوره اجبار نیست، ولی باید خانواده‌ها را تشویق کنیم تا کودکان خود را در این مقطع ثبت نام کنند؛ مبالغی هم که گرفته می‌شود حتماً باید براساس قوانین باشد.


پیش دبستانی و مهدکودک چه تفاوتی با هم دارند ؟


مهدکودک یا آمادگی محیطی هست که بیشتر مادر و پدرهایی که به دلایلی از جمله شاغل بودن یا دلیل دیگه‌ای در طول روز نمی‌توانند با کودک وقت بگذرانند و کودک را به مهدکودک می‌سپارند تا در کنار نگه‌داری بازی و آموزش هم داشته باشند.این مراکز در تمام طول سال بصورت نیمه وقت یا تمام وقت کودکان نوپا و خردسال را می‌پذیرند.


پیش دبستانی نزدیکترین دوره زمانی بصورت جدی برای شرکت کودکان در کلاس‌های آموزشی قبل از ورود به مدرسه هست.زمان کلاسهای پیش دبستانی مانند مدارس از مهرماه تا بهار سال آینده هست. کودکان پیش دبستانی مفاهیم زیادی را فرا می گیرند. کودکان با اعداد، اشکال هندسی و حروف درگیر می‌شوند و از همه مهمتر مهارتهای اجتماعی را فرا می‌گیرند.کنار آمدن با بقیه بچه‌ها، همکاری و همدلی کردن و اشتراک گذاشتن وسایل را یاد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  درس چهاردهم فارسی کلاس یازدهم


قبل از شروع مدرسه هر کودکی باید تجربه شرکت در فعالیتهای گروهی را داشته باشد.


شاید کلاسهای ورزشی، ژیمناستیک، موسیقی، نقاشی، چنین تجربه کار گروهی را برای کودک ایجاد کند ولی دانش آموز بودن یک چیز دیگری هست که در پیش دبستانی خصوصا پیش دبستانی‌هایی که در مدارس تشکیل می‌شود، محقق می‌شود.


در پیش دبستانی کودک یاد می‌گیرد که برای صحبت کردن دستش را بالا ببرد، نوبت را رعایت کند، به صحبت‌های معلم توجه کند و از همه مهمتر یاد می‌گیرد چطور برای ساعات طولانی از مادرش جدا شود. مربی پیش دبستانی به شما خواهند گفت که آیا کودک شما در ورود به مدرسه آمادگی انجام رفتارهای اجتماعی مناسب و مدیریت مهارت‌های اجتماعی را دارد یا نه؟


آیا پیش دبستانی اجباری است ؟


در پیش دبستانی کودک چه یاد می‌گیرد؟


علاوه بر مهارتهای اجتماعی چگونگی سازش کردن، احترام به دیگران، قدرت حل مسئله را کودک در پیش دبستانی فرا می‌گیرد. پیش دبستانی مکانی هست تا کودک بهتر خودش را بشناسد، محیط را کشف کند و با همسالان خودش کارهایش را انجام دهد.از آب خوردن از آبخوری حیاط مدرسه تا مرتب کردن وسایل داخل کشو و میز کارش و انجام تصمیم‌ گیریهای بزرگتر از جمله اینکه چطور وقت آزادش را پر کند و خیلی تجربه‌های دیگر را بدست می‌آورد.


با مفاهیم علوم آشنا می‌شوند، اینکه بعد از باران آب کجا می‌رود؟ آیا پرندگان بازی می‌کنند؟


در پیش دبستانی فکر کردن را یاد می‌گیرند و اینکه چطور دنبال جواب سوالها باید بروند.


مفاهیم ریاضی از جمله سورتینگ، الگویابی و کار در دفتر شطرنجی دارند که همگی برای ورود به مدرسه و آموزش خواندن و نوشتن لازم هستند.

بیشتر بخوانید  بهترین روش برای نگهداری از شیر مادر


بازیهای ریتمیک دارند که برای تقویت مهارت شنیدن، وآشنایی با آوا صدای حروف آشنا می‌شوند که در کلاس اول توانستن در هجی کردن کلمات خیلی مهم هست. تقویت دست ورزی که لازمه توانایی کودک در صحیح دست گرفتن مداد هست را باید داشته باشند تا بعدا در طول تحصیل مشکلات بدخطی و ناخوانا نویسی نداشته باشند.


مدارک لازم برای ثبت نام کلاس اول ابتدایی


مدارک جهت ثبت نام در پایه اول ابتدایی سال 99 شامل موارد زیر است، والدین به همراه دانش آموز و با در دست داشتن مدارک زیر می توانند برای انجام ثبت نام فرزند خود در پایه اول دبستان اقدام نمایند.


  1. ارائه اصل و کپی شناسنامه دانش آموز

  2. کپی شناسنامه و کارت ملی مادر

  3. کپی شناسنامه و کارت ملی پدر

  4. فرم مشخصات شامل اطلاعات لازم برای ثبت نام دانش آموز در سامانه سنجش پایه اول

  5. کپی مدرک تحصیلی والدین

  6. اصل و کپی کارت واکسن

  7. تعداد 2 قطعه عکس ، ترجیحا عکس اسکن شده که در سی دی تحویل داده شود.

  8. کپی مدرک محل سکونت (قبض تلفن – سند یا اجاره نامه منزل و…)

  9. اگر دانش آموز پایه اول، فرزند همکار فرهنگی باشد باید کپی حکم همکار در پرونده دانش آموز گذاشته شود. به این دلیل که اگر به خاطر نزدیکی مدرسه به محل کار کارمندان دیگر باشد مدرک مورد نیاز تحویل داده شود.

  10. برای دانش آموزانی که از اتباع خارجی می باشند، لازم است فرم تعهد اتباع بیگانه هم تحویل داده شود.

  11. تحویل فرم تطبیق برای پایه اول ابتدایی الزامیست.

  12. حضور دانش آموز به همراه یکی از والدین هنگام ثبت نام در پایه اول الزامی می باشد.

  13. تکمیل و ارائه فرم سنجش

  14. تحویل برگه حضانت اگر با مادر زندگی می کند.


آیا پیش دبستانی اجباری است ؟


نکات مهم در ثبت نام کلاس اول ابتدایی


والدین عزیز توجه داشته باشند که در ثبت نام کلاس اول ابتدایی ، مطابقت دادن کپی با اصل شناسنامه نمی تواند جایگزین فرم تطبیق شود. زیرا در این صورت شما صرفا کپی را با اصل مطابقت داده اید و تایید کرده اید. ولی با فرم تطبیق هم عمل مطابقت را انجام می دهید و هم تایید کرده اید که از نظر سنی منعی برای ثبت نام دانش آموز وجود ندارد. لازم به ذکر است که تطبیق دادن شناسنامه و تایید شرط سنی بر عهده مدیر مدرسه است.


کارت واکسن باید دارای مهر ( واکسیناسیون تکمیل است) باشد.


بعد از مطابقت دادن شناسنامه با اصل ، نوبت به نوشتن جمله “کپی باربر اصل” می باشد. برای انجام این کار لازم است به دفترخانه های رسمی مراجعه کنید. و با امضا و مهر کپی برابر اصل و تاریخ ، نام و نام خانوادگی مطابقت دهنده درج شود و هم روی کپی شنامه درج شود و به مدرسه تحویل داده شود.


برای ارائه مدرک محل سکونت می توانید کپی یکی از قبوض آب ، برق، تلفن و قولنامه و … که حاوی آدرس منزل محل سکونتان است، را تحویل دهید.


نتیجه :


برای ورود به کلاس اول دبستان داشتن مدرک پیش دبستانی اجبار نیست، ولیکن برای راحتی کار دانش آموز، کنار آمدن و قرارگیری راحت تر با فضای آموزشی بهتر اینست که والدین کودک را در فضای پیش دبستانی قرار دهند .


بیشتر بخوانید  چرا درخت نقاشی‌های کودکان آبی است!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *