مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری جزیره پنانگ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی جاهای دیدنی پنانگ مالزی




پنانگ نام جزیره ایست که درشمال غربی مالزی واقع شده است. پایتخت این جزیره جرج تاون نام دارد که در آن ترکیبی از چینی ‏ها ، مالزیایی ها و هندی ها زندگی می کنند و همانطور که از نامش پیداست زمانی مستعمره انگلستان بوده است. در گذشته ، ‏پنانگ یکی از بنادر تجاری مهم بوده است و امروزه یکی از مقاصد مهم گردشگری در جنوب شرق آسیا بحساب می آید ، ‏مقصدی که فرهنگ ها و ادیان مختلفی را در خود جای داده و بسیاری از اماکن تاریخی و مهم این منطقه نیز در آن قرار دارند. ‏امروزه ، پنانگ شهری مدرن است که در بیشتر نقاط آن می توان آسمان خراش ها و مراکز خرید مدرن و شیک را دید ، با این ‏حال قلب جرج تاون ، جاییست که هنوز می توان بسیاری از جاذبه های ثبت شده در یونسکو را در آن دید.


یکی از غنی و متنوع‌ترین فرهنگ‌های مالزی در پنانگ قرار دارد. پنانگ یکی از جزایر مالزی است. مرکز این جزیره، شهر Georgetown، ترکیبی از فرهنگ‌های چینی، مالزیایی و هندی است که عناصری از فرهنگ انگلیسی هم در آن یافت می‌شود. به خاطر اهمیت بالایی که این شهر در گذشته به عنوان یک بندر تجاری داشته، پنانگ تبدیل به یکی از مراکز دینی و فرهنگی هم شده بود و بناهای زیادی در این منطقه قرار گرفته اند. امروزه پنانگ شهری مدرن هم هست که آسمان‌خراش‌ها و فروشگاه‌های بزرگی در این احداث شده‌ است.


آب و هوای پنانگ


آب و هوای پنانگ کاملا جزیره ای است. جنگل های بارانی گرمسیری در این منطقه هماهنگی زیبایی با بادها و باران های موسمی ایجاد کرده اند. در هر صورت خود را برای حضور در یک منطقه آفتابی و گرم آماده کنید.


شهر


ارتفاعات پنانگ


ارتفاعات پنانگ، که نام رسمی آن Flagstaff Hill است، ۸۲۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و طبعاً‌ مناظر و آب و هوای متفاوتی از نقاط پایین دست خواهد داشت. این منطقه در واقع یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری پنانگ است و هیچ گردشگری نباید تجربه ی بازدید از آن را از دست بدهد، چراکه مناظری که از این ارتفاعات می توانید از کل جزیره مشاهده کنید کم نظیر هستند. بهترین راه دسترسی به اینجا استفاده از قطارهای شهری است که در کمتر از نیم ساعت شما را به این ارتفاعات می رسانند. البته وقتی به بالای این تپه ها رسیدید، تنها جاذبه‌ ای که انتظار شما را می کشد منظره نخواهد بود. بلکه کلیسا، مسجد و حتی نمایش‌های مار هم در اینجا خواهید


تپه پنانگ ‏‏‎




بالاترین نقطه از تپه پنانگ در ارتفاع 821 متری از سطح دریاست که در این مسیر مهمان خوانه ها و رستوران های زیادی قرار ‏دارد. بسیاری از افراد این مسیر را پیاده طی می کنند و برای آنهایی که می خواهند سریع تر به قله برسند یک ماشین کابلی سریع ‏السیر وجود دارد که افراد را از پایین تپه سوار کرده و به بالاترین نقطه می برد. این مسیر 30 دقیقه طول می کشد. در بالاترین ‏نقطه می توانید چشم اندازی زیبا و خارق العاده از پنانگ ببینید.‏‏‏‏ ‏ ‏ ‏

بیشتر بخوانید  آشنایی با مناطق تفریحی و تاریخی سرپل ذهاب


موزه پراناکان ‏پنانگ


این موزه یک خانه قرن 19 است که برای یک بازرگان ثروتمند بوده است و امروزه جایی برای نمایش فرهنگ و سنت پراناکان ‏ها است.( پراناکان ها اقوام چینی هستند که به مالزی مهاجرت کردند ) در این موزه آیتم های مختلفی قرار دارد از مبلمان گرفته تا ‏تختخواب و حتی قاشق چنگال های قدیمی. اگر می خواهید بیشتر با تاریخ پنانگ آشنا شوید می توانید چند ساعت از وقتتان را در ‏این خانه بگذرانید.


پنانگ


معبد برمه دارمیکاراما ‏‏‏‏‏‏‏‏‎پنانگ


این معبد یکی از بزرگترین معابد بودایی منطقه است که دقیقا پشت یکی از معابد بودایی تایلندی در این شهر واقع شده است.این ‏معبد متعلق به جمعیت برمه ای پنانگ است که تنها معبد از این نوع است که خارج از میانمار قرار دارد.‏


موزه دوربین پنانگ


شاید این دو را بتوان تنها موزه از این نوع در کل مالزی دانست ( اگر در جهان باز هم موزه ای اینچنینی وجود داشته باشد ) ، اما ‏این موزه های دوربین جایی هستند که حتما علاقه مندان به عکاسی از آن لذت خواهند برد. جایی که بیش از 2000 دوربین ‏مختلف وجود دارد و بازدیدکنندگان می توانند با آنها کار کنند و حتی آموزش ببینند چطور با هر یک از این دوربین های مختلف ‏می توانند عکاسی کنند. چه حرفه ای باشید چه آماتور ، اگر به عکاسی علاقه مندید این موزه می تواند برای شما لذتبخش باشد. ‏ ‏ ‏ ‏‏


دژ کورنوالیس ‏پنانگ


این دژ یادآور حکمرانی بریتانیا در این منطقه است.اگر چه این ساختار امروزه محدوده کمتری را در بر می گیرد که در آن یک ‏باغ و چند ساختمان از جمله یک کلیسا ، یک زندان و چند خانه قرار دارد اما همچنان برای بازدیدکنندگان جذاب است و به آنها ‏نشان می دهد بریتانیایی ها چطور از این منطقه محافظت می کردند و آن را تحت کنترل خود داشتند. این دژ و برج ساعت که در ‏مرکز پنانپ قرار دارد دو آیکون اصلی هستند که از زمان حکمرانی بریتانیا باقی مانده است.‏ ‏‏‏ ‏‏‏


باغ گیاهشناسی پنانگ ‏ ‏ ‏‎


علاقه مندان به طبیعت می توانند به این باغ که در نزدیکی تپه پنانپ واقع شده است بروند. در حقیقت علاقه مندان به طبیعت می ‏توانند برای رسیدن به بالای تپه پنانگ از این باغ گل بگذرند به جای اینکه از ماشین های کابلی استفاده کنند.‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏


معبد


موزه جنگ پنانگ


این موزه در قرن بیستم توسط ارتش بریتانیا ساخته شد. اهمیت اصلی موزه جنگ پنانگ به تاریخ آن است. در طی جنگ جهانی دوم این موزه به عنوان مقر نیروهای ژاپنی استفاده می‌شده است. نقاشی‌هایی از زندانیانی که برای کسب اطلاعات شکنجه می‌شدند بر روی دیوارهای این زندان نقاشی شده‌اند. وقتی این مکان تبدیل به موزه شد، طی عملیات بازسازی و عمرانی، شبکه تونل‌های زیرزمینی آن همچنان حفظ و بازسازی شدند، و اکنون امکان بازدید از آن‌ها هم وجود دارد که خود یکی از جاذبه‌های این موزه هستند.


موزه تعاملی پنانگ


موزه‌ی تعاملی پنانگ واقعاً‌ باعث می‌شود که تصورات قبلی و کسل‌کننده‌ای که از موزه‌های قدیمی و از تاریخ گذشته دارید را فراموش کنید. چراکه این موزه تجربه‌ای جالب و هیجان‌انگیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. تصور کنید که بخش های مختلف یک موزه را به صورت سه بعدی می‌بینید. بخش‌های این موزه هم شامل تصاویر تاریخی مانند جنگ‌های قدیمی می‌شوند، و هم آسانسورهایی که شخصیت‌های ترسناک در آن‌ها قرار دارند. به هرحال، بازدید از این موزه خیلی هیجان انگیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید  دریاچه گهر یا نگین زاگرس + عکس


سرزمین ماجراجویی پنانگ


گذراندن تنها چند ساعت ماجراجویی در سرزمین ماجراجویی پنانگ تبدیل به یکی از هیجان انگیزترین و احساسی‌ترین لحظات شما خواهد شد. به هرحال، ماجراجویی در هوای آزاد و در ارتفاع خاطره‌ای به یاد ماندنی است. این پارک مخصوص زیپ‌لاین است. البته سایر فعالیت‌های تفریحی هم در این مکان وجود دارند، مانند سقوط آزاد از ارتفاع ۲۰ متری.


معابد


عمارت Cheong Fatt Tze پنانگ


اینجا در دهه ۱۸۹۰ خانه‌ی یک صنعتگر چینی بوده است و یکی از بهترین نمونه‌های معماری قرن ۱۸ و ۱۹م چینی است. این عمارت کاملاً‌ بر اساس سبک فنگ شویی و توسط گروهی از استادکارهای چینی ساخته شده است. ناگفته نماند که ساخت آن بیش از ۸ سال زمان گرفت. عمارت Cheong Fatt Tze شامل ۵ حیاط گرانیتی، ۳۸ اتاق، ۷ راه‌پله و ۲۲ پنجره است. افراد بومی نام آن را عمارت آبی گذاشته اند. این عمارت یکی از تنها ۳ عمارت چینی است که در خارج این کشور قرار دارند. در سال ۱۹۸۹ مقداری بازسازی روی آن انجام شد و تبدیل به یک بوتیک هتل ۱۶ اتاقه شد.


معبد چایا مانگ کالارام پنانگ


یکی از بزرگترین معابد تایلند که در پنانگ وجود دارد، معبد چایا مانگ کالارام می باشد. محبوبیت این معبد به خاطر مجسمه ی طلایی بزرگ بودا است،که طرز قرار گرفتن آن نشانه صلح و آزادی مطلق از دنیا در جهت روشن فکری می باشد. این مجسمه در سال 1958 به مناسبت 2500 سالگی تولد بودا ساخته شد. برای وارد شدن به این معبد فراموش نکنید که باید حتما لباس مناسب پوشیده و کفش و کلاهتان را نیز باید دربیاورید!


باتو فرینگی پنانگ


باتو فرینگی مشهورترین ساحل پنانگ می‌باشد. یکی از ویژگی های خوب این ساحل وجود هتل های زیادی در نزدیکی خود است. باتو فرینگی برای ورزش های آبی چون: غواصی، اسکی روی آب و… بسیار مناسب است. کافه های ساحلی نیز آب میوه های استوایی خوش طعمی می فروشند که رنگ و مزه ای آن ها وسوسه کننده است.یکی دیگر از تفریحات این ساحل اسب سواری در کنار ساحل می باشد.


پارک


پارک ملی پنانگ


در طرف شمال غربی پنانگ،پارک تامان ناگرو پائولوپینانگ قرار گرفته است. این طبیعت بکر و زیبا ۱.۲۶۶هکتار از تپه های کنار ساحل را در بر گرفته است. گونه های طبیعی که در این پارک دیده می شوند، در دیگر نقاط مالزی دیده نمی شوند. زیبایی های این پارک آن را در فهرست آثار طبیعی مالزی به ثبت رسانده است. در این پارک بیش از ۱۵۰ گونه پرنده، حیوانات مختلف، خرچنگ ها، سنجاب ها، گل های ارکیده زیبا، درختان نخل و… وجود دارد.


مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ


مسجد کاپیتان کلینگ از مشهورترین و زیباترین مساجد پنانگ است. قبل از ساخته شدن مسجد ایالتی پنانگ، یکی دیگر از مساجد زیبای پنانگ، این مسجد را مسجد ایالتی پنانگ می نامیدند. علت نام گذاری این مسجد به همین نام به خاطر رهبر انجمن مسلمانان هند می باشد که وی،یعنی کاپیتان کلینگ، اولین روحانی این مسجد بوده است. کاپیتان تمام مصالح مورد نیاز ساخت این مسجد را از هند وارد کرده است. ساختمان اصلی مسجد، بنایی مستطیلی شکل و یک طبقه با سقفی شیروانی شکل می باشد و معماری این مسجد بسیار خیره کننده است. دورتا دور مسجد را نیز صندلی های سنگی و مغازه های خانگی فرا گرفته است.

بیشتر بخوانید  سفری رویایی و هیجان انگیز به میبد یزد


قلعه کرن والیس پنانگ


هنگامی که کاپیتان فرانسیس لایت در سال ۱۷۸۶ به این منطقه آمد و این جزیره را از سلطان کداح گرفت و برآن تسلط یافت، قلعه ای چوبی را بنا نهاد، تا در مقابل حملات در طول جنگ های ناپلئون محافظت کند. این قلعه در سال ۱۸۰۸ با بکارگیری مجرمان هندی بازسازی شد. این قلعه بزرگترین قلعه در کل مالزی به حساب می آید. امروزه آمفی تئاتر سرباز و مرکز فروش یادگاریها و صنایع دستی نیز در این قلعه برگزار می شود. در داخل قلعه نیز دو توپ وجود دارد که هلندی ها، پس از آنکه مورد غارت پرتقالیها قرار گرفته بودند به سلطان کداح هدیه داده بودند.


دریاچه


پنانگ خو خُنگسی


خو خُنگسی یک خانه قبیله چینی برای افرادی با نام خانوادگی خو است. این خانه قبیله ای به عنوان یک نماینده از تعهدات اجتماعی و معنوی یک خانواده خاص ، رابطه ای بین اجداد و جامعه خارج ایجاد می کند. همچنین به عنوان تالار اژدهای کوهستان شناخته شده می باشد که موفقیت و رفاه را به همراه سنگ حکاکی شده ای که زینت بخش ورودی تالار است نشان می دهد. نقاشی های دیواری ، جشن های تولد ، ازدواج ، مراسم خاطره انگیز و 36 نگهبان الهی را به تصویر کشیده اند. لامپ های کاغذی بزرگ این خانه قبیله ای را به شکل نوری نارنجی در می آورند و مجسمه های سرامیکی بسیار زیبا ، ماهی ها و اژدها در سراسر پشت بام می رقصند.


معبد کِک لوک سی پنانگ


معبد کِک لوک سی در میان بزرگترین مجتمع معبد بودایی در جنوب شرق آسیا می باشد، که در بالای یک تپه در شهر کوچک ایرایتام ((Ayar Itam) قرار دارد. این مجتمع بیش از یکصد سال پیش بنا نهاده شد، و پر از باغ های زیبا و معابد مقدس است. بتکده محکم هفت ردیفی بنام بتکده 1000 بودا که ترکیبی از سبک تایلندی ، چینی ، برمه ای در یک ساختار می باشد ، دارای مجموعه خیره کننده ای از مجسمه های بودا ساخته شده از مواد گرانبها است. همچنین در مجموعه معبد، مجسمه چهار پادشاه آسمانی ، محافظ چهار نقطه ی شمال ، جنوب ، شرق و غرب و همچنین مجسمه بودای خندان در وسط وجود دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


از هزینه های سفر به ونزوئلا و جاذبه های گردشگری آن بیشتر بدانید


هزینه های سفر به فیلیپین و جاذبه های طبیعی فوق العاده این کشور


سفر به شهر زیبای تفلیس و هزینه های این سفر


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *