مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق تفریحی و تاریخی سرپل ذهاب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی مناطق دیدنی سرپل ذهاب




سرپل ذهاب یکی از شهر های کوچک استان کرمانشاه هست که پس از زلزله بسیار آسیب دید. شهرستان سرپل ذهاب باوجود آثار زیبای تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان، به عنوان مثال طاق گرا و آبشار پیران از جمله مناطقی هست که همواره پذیرای گردشگران به مخصوصاً در ایام نوروز بوده هست . شهرستان سرپل‌ذهاب که در مسیر راه اصلی عتبات عالیات و راه زمینی تهران – بغداد قرار گرفته یکی از شهرستان‌های دیدنی استان کرمانشاه هست.




موقعیت جغرافیایی سرپل ذهاب




این شهرستان در غرب استان کرمانشاه واقع شده و از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام‌آباد و از جنوب به شهرستان گیلان‌غرب محدود شده هست.


این شهرستان در ناحیه‌ای جلگه‌ای و کوهستانی قرار گرفته که ارتفاع پست ‌ترین نقطه آن کمتر از ۶۰۰ متر از سطح دریا هست و کوه‌های برز، قراویز، بزنیان و دالاهو از جمله مهم ترین کوه‌های این شهرستان هست.


تپه


تاریخچه سرپل ذهاب


همان‌طور که گفتیم سرپل ذهاب شهری تاریخی با قدمتی کهن است. یکی از آثار مهم این شهر که در مطالعات تاریخی هم ارزش زیادی دارد، کتیبه و سنگ نوشته آنوبانیبی، پادشاه لولوبی‌ها است که قدمت آن به ۴۸۰۰ سال می‌رسد. این سنگ نوشته در شمال شرق رشته کوه زاگرس قرار داد. تمام این آثار تاریخی دلیلی بر آن شده است که این شهر از شهرهای باستانی دنیا و بر اساس کتاب مشهور راولینسون، هشتمین شهر باستانی در جهان محسوب شود.




سرپل ذهاب در طول تاریخ نام‌های متعددی داشته است. فلسفه نام فعلی این شهر به نام پلی برمی‌گردد که بر روی رودخانه حلوان یا همان الوند ساخته شده بوده، اما در سال ۱۳۴۵ تخریب شده است. از جمله نام‌های دیگر سرپل ذهاب می‌توان به پاتیر اشاره کرد که به دوران لولوبی‌ها و مادها برمی‌گردد.




پاتیر در ابتدا نام کوهی در داخل این شهر بوده که بعدها به نام این شهر معروف شده است. طبق گفته دیاکونوف در «تاریخ ماد» پاتیر قدیمی‌ترین نام سرپل ذهاب است که نام یکی از نیاکان زرتشت هم بوده است. «حلوان» نیز از دیگر نام‌های معروف این شهر است که گفته می‌شود از نام رود الوند که از این شهر می‌گذرد، گرفته شده است. آشوری‌ها سرپل ذهاب را با نام کالمانو می‌شناختند. این شهر در زمان ساسانیان نیز به نام خسروشاد فیروز معروف بوده است.


آبشار


طاق گرا سرپل ذهاب




بنای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است . به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است . از نظر معماری ، بنای تاقگرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  طبیعت گردی،نکاتی برای طبیعت گردی که حتما دانستن آنها لازم است




این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوار ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.




دیوار های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است . همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است . بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی افریز دوم قرار دارد . همچنین در بالا ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است . همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می باشد . دیوار های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .


دکان داوود


روستای جوباغان سرپل ذهاب




دیار سرزمین مقاومت و دلیری سرزمین مردمان گیلانغرب ، سرزمین دومین شهر مقاوم ایران اسلامی می باشد. اسم محلی و کردی روستای شهرک جوباغان دیره شیه ریْگ (شیرگ) می باشد .می گویند علت نام گذاری ریشه در کلمه شر دارد و شاید زمانی در این دیار شر و فتنه ای اتفاق افتاده باشد .فاصله تا شهر سرپل ذهاب ۱۷ کیلومتر و تا گیلانغرب ۳۰ کیلومتر است .ابتدای ورودی روستای شهرک جوباغان دیره تصویری از یکی خوشنویسان بزرگ ایرانی بنام میرزارضاکلهر که چوباغان دیره زادگاهش بود .


مردم این روستا بیشتر به دامداری کشاورزی زنبورداری و صنایع دستی مثل فرش بافی مشغولند .محل های تفریحی فراوانی در این روستا و منطقه دیره وجود دارد در این روستا دو محل زیارتی نامعتبر به اسامی قاضی وند در شمال روستا و جنوب روستا وجود دارد. رودخانه های این روستا که از رودخانه اصلی دیره سرچشمه می گیرند شامل: گلوزی . باخان . کله حیات . زرداوه . امامقلی می باشند .شغل اصلی مردم روستا دامداری و کشاورزی است .در این روستا تقزیباٌ تمام امکانات یک شهر کوچک دیده می شود شامل:مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان. درمانگاه . خانه بهداشت . بانک . مرکز خدمات کشاورزی جهاد سازندگی . دهداری . شورای حل اختلاف . پاسگاه نیروی انتظامی . پایگاه سپاه . مسجد . جاده آسفالته تلفن . آب . برق این روستا دارای خانوار ۱۱۵ عدد است .

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن خانه معلم های رشت + نحوه رزرو خانه معلم


روستا


روستای پیران سرپل ذهاب




روستای پیران، روستای آب و رود، آبشار و چشمه سار، است روستایی که صدای آب در کوچه های آن می پیچد و آرامش دلپذیری به فضا می دهد.روستای پیران در استان کرمانشاه یکی از روستاهای زیبای توریستی، تفریحی ،که در ده کیلومتری شهرستان تاریخی سرپل ذهاب ، واقع شده است که شرایط ویژه‌ای برای توسعه اکوتوریسم دارد. پیران از جمله روستاهای جلگه‌ای، کوهستانی است که با توجه به منابع آبی مناسب از شرایط بسیار خوبی در جذب گردشگر برخوردار است. باغات متعدد، آبشار پیران و بافت طبیعی و فوق العاده منطقه و نزدیکی آن به شهرستان سرپل ذهاب علاقمندان زیادی را برای تفریح به آنجا می‌کشاند. قرار گرفتن روستا در قطب گردشگری قصرشیرین امکان بازدید گردشگران روستا به سایر جاذبه‌های منطقه، نظیر مقبره احمد بن اسحاق، نقش آنوبانی نی، قلعه زیج منیژه و همچنین مجموعه ۱۴ سرابی که از معروفترین آنها سراب‌های پل ماهیت، پیران، ماران و قلعه شاهی است را میسر می‌سازد.


روستای پیران یکی از چهارده روستای هدف گردشگری در استان کرمانشاه است که در سال ۱۳۸۵ به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد. روستای پیران با این که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان معرفی شده است . روستای زیبای توریستی، پیران دارای ۱۳۵ خانوار، و حدود پانصد نفر جمعیت دارد .شغل مردم روستا، باغداری است و بیشترین محصولات گوجه سبز،انجیر و گردو است. مردم روستای پیران، مردمانی خونگرم، مهمان نواز، ساده، متعد، خوب و زحمت کش هستند .


روستای پاطاق سرپل ذهاب




روستای پاطاق از توابع دهستان بشیوه که در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است.این روستا در بررسی کارشناسان و سنجش معیارها و ملاک های مشخص بعنوان روستای پاک در سرپل ذهاب معرفی شد.دفع صحیح فضولات حیوانی، نظافت کوچه ها و معابر روستایی، جمع آوری و ساماندهی مناسب زباله ها، همکاری صمیمانه مردم، دهیار و اعضای شورای اسلامی با متولیان امور بهداشتی زیبا سازی فضای سبز و نبود نخاله های ساختمانی، رعایت نکات بهداشتی در فروشگاههای مواد غذایی و مسجد و همچنین آبرسانی بهداشتی آب برکه به خانواده های روستایی را از جمله دلایل معرفی روستای پاطاق به عنوان روستای پاک می باشد. .

بیشتر بخوانید  پارک جنگلی فدک بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور


روستای پاطاق یکی از این روستاهاست که در سال‌های اخیر به روستای گردشگری تبدیل شده است.تفرجگاه و وجود زیارتگاه امامزاده عباس (ع)، آثار تاریخی مانند زیج منیژه، طاق گرا و طبیعت بکر سراب ماراو این روستا در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی است و حفظ پاکیزگی این روستا از اولویت های کارگروه بهداشت و درمان شهرستان سرپل ذهاب بوده است.یکی از فعالیت های مهم مردم روستای پاطاق،فعالیت زنبور داری می باشد.با توجه به موقعیت مناسب روستا و زمین های کشاورزی و باغداری روستا، اهالی روستا دست به اقدامی می زدند که می تواند زمینه ی خوبی برای اشتغال زایی و فعالیت های مثبت اقتصادی باشد، فعالیتی که هر چند مشکل هست ولی شهد و شیرینی خاصی دارد که با تلاش و کوشش به دست می آید و این فعالیت زنبورداری است که فعالیتی مناسب برای شرایط آب و هوایی شهرستان سرپل ذهاب و خصوصا روستای پاطاق . وجور سراب مارال و آب جاری در رودخانه ی روستا باعث شده که اهالی در کنار فعالیت های کشاورزی و باغداری و زنبور داری به فعالیت پرورش ماهی بپردازند.ذیج منیژه، بنای شگفت انگیزی می باشد که با بیش از یک هزار سال قدمت در جوار روستای پاطاق قراردارد.


پاطاق


تنگ حمام سرپل ذهاب


منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان است که از ویژگی‌های قابل توجه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.




محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب است. همچنین آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی و طبیعی و مصنوع (باغات)، طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های خروشان از دیگر ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری تنگ‌حمام است.


گوردخمه دکان داوود سرپل ذهاب




گوردخمه دکان داوود و نقش برجسته آنوبانی‌نی نیز از دیگر آثار باستانی این منطقه به‌شمار می رود و چیغ بافی، حصیر بافی، دواربافی، گلدوزی، نمدمالی، موج بافی، گلیم بافی و قالی بافی از جمله صنایع دستی مشهور این شهرستان هست.


گور دخمه دیره سرپل ذهاب


گور دخمه ای در بین راه سر پل ذهاب به دیره قرار دارد و به نام گور دخمه دیره معروف است. این گور به دوره مادها تعلق دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


مناطق دیدنی و تاریخی صائین قلعه


آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج


جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی فریدن


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *