مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت سیخ شدن موهای بدن چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چه چیزی باعث ایجاد موهای زائد بدن می شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین گوش دادن به موسیقی خاصی، موهای بدنتان در حال تیز شدن هستند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا با گوش دادن به این موسیقی موهای شما سیخ می شود؟

اکثر مردم با شنیدن موسیقی دچار این عارضه می‌شوند، اما برخی از افرادی که طبیعت هنری قوی‌تری دارند، با دیدن یک تصویر زیبا، صحنه‌ای زیبا از یک فیلم یا یک مجسمه زیبا نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. صفحه Reddit با نام Frisson ساخته شده است. در این صفحه، کاربران مواردی را به اشتراک می گذارند که موهای بدنشان را برجسته می کند. فریسون یک کلمه فرانسوی به معنای هیجان و شادی ناگهانی است.

تشویق شوید تا در مورد دلایل جالب دیگر موهای بدن بیاموزید. موهام خارش داره! آیا مو واقعا سیخ می شود یا یک اصطلاح است؟ شاید باور نکنید، اما موهای بدن انسان ممکن است سیخ یا بهتر بگوییم ساکن شوند! کوتاه کردن موی بدن از زمانی شروع شد که بدن انسان با مو پوشیده شد. زمانی که هوا گرم است و نیاز به خنک شدن دارید ماهیچه های کوچک انتهای هر مو منبسط می شوند که منجر به شل شدن موها می شود غدد تولید کننده عرق عرق ترشح می کنند تا گرما را از بدن خارج کنند. رگ های خونی نیز گرما را به پوست منتقل کرده و آن را دفع می کنند.

اما زمانی که هوا سرد است، این ماهیچه ها کوچک می شوند و باعث جمع شدن یا صاف شدن مو می شوند. غدد عرق نزدیک به حفظ گرما هستند. رگ های خونی نیز برای جلوگیری از اتلاف گرما منقبض می شوند. صاف ایستادن یا کوبیدن موها امروز کمک چندانی به ما نمی کند، زیرا موهای بدن ما زیاد نیست. میلیون ها سال پیش بدن انسان ها با موهای زیادی پوشیده شده بود و این عمل باعث گرم شدن آنها شد. سرماخوردگی تنها علت موهای زائد بدن نیست. ترس یا عصبانیت می تواند همین واکنش را ایجاد کند. همین امر در مورد سایر پستانداران مانند سگ و گربه نیز صدق می کند. جالب است بدانید وقتی سگ ها یا گربه ها عصبانی می شوند موهای بدنشان روی سرشان بلند می شود.

بیشتر بخوانید  بلوغ جنسی چیست؟علت های بلوغ جنسی؟ و همه چیز در مورد بلوغ پسران

باعث ایجاد موهای زائد بدن می شود

علت سیخ شدن موهای بدن چیست؟

در پنجاه سال گذشته، دانشمندان زیادی پدیده رشد موهای بدن را بررسی کرده اند. بیشتر آنها ریشه این پدیده را در نحوه واکنش عاطفی ما به محرک های محیط می دانند.اگر ویولونیست قطعه ای را بنوازد که به تدریج با نت بسیار پایینی به پایان می رسد، شنونده این حرکت تدریجی و تبعیت نت ها را آزاردهنده می یابد. برخی از محققان بر این باورند که کوتاه کردن مو بر روی بدن یک اثر تکاملی است که از اجداد ما به ارث رسیده است. اجداد ما با شانه کردن موهایشان خود را گرم می کردند. درست مثل پرندگانی که با نگه داشتن هوا زیر پر خود را گرم می کنند حتما دیده اید که وقتی در زمستان و سرما به طور ناگهانی از خانه خارج می شوید اولین واکنش بدن این است که موهای روی پوست را کوتاه می کند. نیازی به برش نیست ریزش مو وجود ندارد و به تدریج از پرمویی بدن انسان کاسته می شود اما اثر فیزیولوژیکی آن باقی می ماند. دانشمندان معتقدند که این اثر کاربرد خود را تغییر داده و به محرک های احساسی واکنش نشان می دهد.

بال زدن موهای بدن را با موسیقی تماشا کنید

به این نکته توجه شده است که اگر فردی غرق در موسیقی باشد، به احتمال زیاد روی بدنش مو دارد. میزان احتمال غرق شدن یک فرد در یک قطعه موسیقی خاص به تیپ شخصیتی او بستگی دارد. در یک آزمایش، شرکت کنندگان به دستگاهی متصل شدند که تغییرات فیزیولوژیکی را تشخیص می داد. سپس قطعات مختلف موسیقی را پخش کردند.

بیشتر بخوانید  ۱۲ تا از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کلیه‌ها

قطعات عبارت بودند از:

  • دو دقیقه اول شعر باخ به نام مصیبت جان: قسمت اول
  • دو دقیقه اول آهنگ کوپین با عنوان کنسرتو پیانو شماره. 1: II
  • 53 ثانیه اول از هیچی عشق ورزید
  • سه دقیقه اول Methodius: Movement 6
  • دو دقیقه اول آهنگ هانس زیمر به نام Oogway Ascends

چندین مورد از این آهنگ ها در مطالعات قبلی استفاده شده است. هر کدام از این قطعات قسمت های بسیار زیبایی دارند. در باخ شروع طوفانی ارکستر با آواز کرال به پایان می رسد که بسیار زیباست و در حین گوش دادن به موسیقی از شرکت کنندگان خواسته شد که اگر موهای بدنشان نوک تیز شد دکمه ای را فشار دهند. قبل از آزمایش، از شرکت کنندگان در مورد شخصیت آنها آزمایش شد، دانشمندان با ترکیب نتایج تست شخصیت، تعداد کشیدن مو و خروجی سنسور، به دانش جدیدی دست یافتند که چرا مو با موسیقی شکسته می شود.

نقش شخصیت : نتایج تست شخصیت نشان داده است که شنوندگانی که بیشتر مستعد موهای بدن هستند دارای یک ویژگی هستند “شخصیتی مشتاق تجربه” نمودار تغییرات فیزیولوژیکی یک فرد با تمایل به تجربه هستند. نقاط انگیزه را نشان می دهد. در این نقاط، فرد افزایش موهای بدن را گزارش کرده است، نمودار تغییرات فیزیولوژیکی یک فرد با تمایل به تجربه را نشان می دهد. در این نواحی است که فرد میخ‌هایی را در بدن گزارش می‌کند. افراد دارای این ویژگی شخصیتی افرادی با قوه تخیل قوی و فعال هستند، زیبایی و طبیعت را به خوبی درک می کنند، به دنبال تجربیات، احساسات و عشق جدید هستند. آنها واکنش های عمیقی دارند. برخی از ویژگی های این ویژگی شناختی و برخی عاطفی است.مطالعات قبلی نیز ارتباط بین تمایل به تجربه و پرپشت شدن موهای بدن را نشان داده اند، اما تحقیقات قبلی نشان داده است که این امر به دلیل واکنش عمیق به احساسات است. در این تحقیق مشخص شد که میل به تجربه های جدید نقش زیادی دارد. این یافته ها در مقاله ای در مجله Psychology of Music منتشر شد.

بیشتر بخوانید  خار پاشنه: یک درمان گیاهی برای پاشنه پا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *