بلافاصله بعد از شکستگی دست ورزش کنید


ورزش مناسب بعد از شکستگی دست

پس از برداشتن گچ روی دست، برای بهبود سریعتر ناحیه آسیب دیده، افزایش و بازیابی دامنه حرکتی و همچنین کاهش درد و تورم در قسمت شکسته، انجام تمرینات و تمرینات کششی ضروری است. و تقویت دست ها این تمرینات که معمولاً در کلینیک فیزیوتراپی انجام می شود، معمولاً به بهبود چندین ناحیه دست کمک می کند. به عنوان مثال، می توان تمرینی را برای تقویت مفصل ارائه داد، در حالی که به بهبود ساعد و آرنج نیز کمک می کند. این ورزش ها عبارتند از:


خم کردن مچ: (برای بهبود و تقویت مچ دست) وزنه ای را با دست نگه دارید و سپس در حالی که کف دست رو به سقف است، مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید تا وزنه به سقف نزدیک شود و سپس خیلی آهسته مچ خود را به حالت شروع برگردانید. این حرکت را حدود 3 ست 10 تایی انجام دهید.می توانید به تدریج وزنه را افزایش دهید.


باز کردن مفصل: (برای بهبود و تقویت مفصل) وزنه ای را با دست نگه دارید و سپس در حالی که کف دست رو به زمین است، مچ را به سمت بالا خم کنید تا وزنه به سقف نزدیک شود و سپس به آرامی مچ را به حالت اول برگردانید. این تمرین را در 3 ست 10 تایی انجام دهید به مرور زمان می توانید وزن وزنه ها را افزایش دهید.


با دست شکسته ورزش کنید


خم کردن و باز کردن مفصل: (برای بهبود و تقویت مفصل) برای انجام این تمرین ابتدا بایستید و یک میله سنگین مانند لوله آب را با دو دست بگیرید. سپس مفاصل را به طور متناوب و آهسته تا جایی که می توانید در جهت پایین و بالا خم و راست کنید. شما می توانید این تمرین را به دو صورت انجام دهید. در حالت اول، کف دست ها رو به سقف است و در حالت دوم، کف دست ها را روی زمین قرار دهید.


خم شدن آرنج: (برای بهبود و تقویت آرنج) ابتدا بایستید و بازوهای خود را در حالت صاف و کشیده در کنار بدن قرار دهید. بازوی آسیب دیده و شکسته را از آرنج خم کنید تا مشت به شانه برسد. 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگردید. این تمرین را 5 بار در روز تکرار کنید.


چرخش بازو: (برای بهبود و تقویت مفصل) ابتدا روی یک صندلی بنشینید و ساعد دست آسیب دیده را به صورت ثابت روی ساق پا نگه دارید و مچ را طوری بچرخانید که کف دست شما رو به سقف باشد. این تمرین را 10 بار در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید  خواص ویتامین ب کمپلکس و مجموعه ویتامین های تشکیل دهنده آن


کشیدن انگشت به داخل و خارج: بازوی آسیب دیده را در کنار بدن قرار دهید و آرنج را با زاویه 90 درجه خم کنید. قلم را در دست بگیرید و شروع به چرخاندن ساعد به پهلو کنید و به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید. (شما باید کشش را در ساعد خود احساس کنید.)


فشار آرنج: (برای بهبود و تقویت آرنج) در حالی که روی صندلی نشسته اید، کف دست خود را طوری روی صندلی قرار دهید که انگشتان آن به سمت عقب باشد. سپس با فشار دادن روی آرنج دست خود را صاف کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگردید. این تمرین را 5 بار در روز انجام دهید.


در پشت بازو خود کشش دهید: (برای بهبود و تقویت ساعد و دست، آرنج) برای انجام این تمرین ابتدا دست شکسته را بالا بیاورید تا آرنج به سمت زمین و کف دست به سمت صورت باشد. با کمک دست خوبتان ساعد دست شکسته را بگیرید و به سمت شانه فشار دهید. (در این حالت باید کشش را در پشت بازو احساس کنید.) این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت عادی برگردید. این تمرین را 5 بار در روز انجام دهید.


تمرینات بعد از شکستگی ترقوه


قرار دادن کف دست روی دیوار: (برای بهبود و تقویت آرنج) ابتدا در مقابل یک دیوار بایستید و کف دست خود را با انگشتان رو به بالا روی دیوار قرار دهید و سعی کنید با فشار دادن روی دیوار آرنج خود را صاف کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگردید. این تمرین را 5 بار در روز انجام دهید.


انحراف مفصل: (برای بهبود و تقویت آرنج، ساعد، مچ دست) ابتدا آرنج را با زاویه 90 درجه خم کرده و در کنار بدن قرار دهید. (این حالت را تا پایان تمرین حفظ کنید.) وزنه ای را با دست نگه دارید و ساعد خود را به آرامی بچرخانید تا انگشت شست شما رو به سقف باشد. مچ دست خود را تا حد امکان بالا بیاورید، سپس به آرامی آن را پایین بیاورید. این تمرین را در 3 ست 10 تایی انجام دهید.


روش دعا: (برای بهبود و تقویت مچ دست، ساعد، آرنج و دست) برای انجام این تمرین ابتدا بایستید و کف دستان خود را در کنار هم قرار دهید. سپس آرنج های خود را از یکدیگر دور کرده و به آرامی مچ دست خود را پایین بیاورید تا زمانی که احساس کشش کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و به آرامی به حالت عادی بازگردید.


خم کردن و صاف کردن مفصل: (برای بهبود و تقویت مچ دست) برای انجام این تمرین، ساعد خود را روی میز قرار دهید و مچ خود را از لبه میز آویزان کنید. سپس مچ دست خود را به سمت پایین خم کنید تا کشش را احساس کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید، سپس به آرامی به حالت عادی بازگردید. این بار مچ دست خود را بالا بیاورید تا احساس کشش کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و به حالت عادی برگردید.

بیشتر بخوانید  درمان تومورهای استخوانی


خم کردن مچ به پهلو: (برای بهبود و تقویت مچ دست) برای انجام این تمرین، ساعد خود را روی میز قرار دهید و مچ خود را از لبه میز آویزان کنید. مچ دست خود را به یک طرف خم کنید و 5 ثانیه در این حالت بمانید. سپس در جهت دیگر خم شوید و 5 ثانیه در این حالت بمانید. به آرامی به حالت عادی بازگردید. این تمرین را چندین بار تکرار کنید.


کشش فلکسور مچ: (برای بهبود و تقویت مچ دست) برای انجام این تمرین دست و ساعد خود را روی میز قرار دهید و مچ خود را از لبه میز آویزان کنید. آرنج خود را صاف نگه دارید، به آرامی مچ دست شکسته را بگیرید و آن را به سمت بالا خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگردید.


کشش اکستنسورهای مچ دست: (برای بهبود و تقویت مچ دست) این بار دست و ساعد را روی میز قرار دهید و مچ را از لبه میز آویزان کنید. آرنج خود را صاف نگه دارید، به آرامی مچ دست شکسته را بگیرید و آن را خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت عادی برگردید.


باز و بسته کردن انگشتان: (برای بهبود و تقویت انگشتان) انگشتان را تا حد امکان پخش و کشش دهید. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و دست خود را به حالت عادی برگردانید و یک مشت بزنید و انگشتان خود را تا حد امکان ببندید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و دوباره به حالت عادی برگردید.


ورزش و فیزیوتراپی بعد از شکستگی مچ دست

بعد از باز کردن گچ دستی مراقبت کنید

یکی از مهمترین نکاتی که پس از شکستن استخوان باید به آن توجه داشت این است که چه کاری را نباید انجام داد. اگر این کارها انجام شود، می تواند خطرات قابل توجهی برای شما ایجاد کند. همچنین توجه ویژه ای لازم است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


با آب ولرم و روغن یا محلول نمک ماساژ دهید: یکی از مراقبت های بعد از شکستگی دست، استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن بادام، نارگیل و زیتون و همچنین استفاده از آب نمک ولرم برای تسریع در درمان ناحیه آسیب دیده است. برای انجام این روش مراقبتی، روزی 30 تا 60 دقیقه و حدود 1 تا 2 هفته، دست شکسته را در آب ولرم و روغن زیتون یا آب ولرم و نمک قرار دهید، سپس ناحیه آسیب دیده را با حرکات دایره ای منظم ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید  کالری سوزی رقص بیشتر است یا دویدن ؟


حمام و دوش آب گرم: برای بهبود سریع عضلات ناحیه آسیب دیده دست، بهتر است هر روز حدود 15 دقیقه با آب گرم و ولرم دوش بگیرید.


آب درمانی: آب درمانی (استفاده از استخر آب) یکی از روش های مفید و موثری است که با مشورت پزشک گزینه مناسبی برای بهبودی سریعتر و کاهش درد و تورم دست ها می باشد. اگر فردی دچار شکستگی شدید در بازوی خود شده است، قبل از انجام این عمل باید با پزشک خود مشورت کند.


و همچنین انواع تمرینات با دست شکسته


فیزیوتراپی: معمولاً ترمیم رباط‌ها، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و قسمت‌های مختلف دست زمان بر است و فرد آسیب دیده با عوارضی مانند درد، تورم و غیره مواجه می‌شود. پس از برداشتن گچ اگر بعد از گذشت 3 ماه از برداشتن گچ، درد ادامه داشت، باید به پزشک و فیزیوتراپ مراجعه کنید. همچنین برای افزایش دامنه حرکتی، بهبود و عملکرد بهتر دست، بهتر است در اسرع وقت با پزشک و ارتوپد خود تماس گرفته و به فیزیوتراپی بروید.


بدون فشار و نفوذ: حدود 3 ماه پس از باز کردن گچ دستی باید بسیار مراقب باشید که دست را ضربه نزنید و فشار ندهید. ترمیم و جوش ماهیچه ها و استخوان های قسمت شکسته دست و همچنین بهبود و بازگشت به حالت قبل (قبل از آسیب و شکستگی) زمان بر است و در صورت آسیب به دست، استخوان می تواند دوباره آسیب ببیند


استفاده از تجهیزات پزشکی: برای محافظت از ناحیه آسیب دیده دست در برابر فشار و ضربه و ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده برای استراحت و کاهش درد و تورم برای مدتی پس از برداشتن گچ بهتر از وسایلی مانند بریس، مچ بند است. ، استفاده از مچ بند و …


تمرینات برای بازوها


انجام تمرینات، حرکات کششی و تقویتی: تمرینات و تمرینات کششی، تقویتی و متعادل کننده به بهبود وضعیت دست و افزایش دامنه حرکتی آن کمک می کند و درد و تورم را بهبود می بخشد، عملکرد دست را با سرعت بیشتری بهبود می بخشد و بازیابی می کند تا فعالیت های روزانه و سایر فعالیت ها را انجام دهد.


تغذیه: رژیم غذایی مناسب شامل غذاهای حاوی ویتامین، کلسیم و سبزیجات، لبنیات، گوشت، ماهی و غیره به تقویت استخوان ها، مفاصل و بهبود سریع دست ها کمک می کند.


دیدگاهتان را بنویسید