مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کالری سوزی رقص بیشتر است یا دویدن ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با مقایسه کالری سوزی رقص و دویدن آشنا شوید

تنها راه لاغری و کاهش وزن، کالری سوزی در طول روز است. اما بین رقص و دویدن کدام یک را برای کالری سوزی بیشتر انتخاب می کنید؟ قطعاً انتخاب دشواری است.

زیرا قبل از هرچیز باید بدانید کدام یک از این فعالیت ها کالری سوزی بیشتری داشته و شما را زودتر به آرزویتان یعنی کاهش وزن خواهد رساند. آیا باید وقت بیشتری را صرف رقصیدن و حرکات موزون کنیم یا اینکه بیشتر بدویم؟

تنها راه لاغری و کاهش وزن، کالری سوزی بیشتر در طول روز است. اما بین رقص و دویدن کدام یک را برای کالری سوزی بیشتر انتخاب می کنید؟ قطعاً انتخاب دشواری است. زیرا قبل از هرچیز باید بدانید کدام یک از این فعالیت ها کالری سوزی بیشتری داشته و شما را زودتر به آرزویتان یعنی کاهش وزن خواهد رساند. آیا باید وقت بیشتری را صرف رقصیدن و حرکات موزون کنیم یا اینکه بیشتر بدویم؟

کالری سوزی رقص بیشتر است یا دویدن ؟

آیا رقص ورزش است ؟

رقص و حرکات موزون یکی از انتخاب های فوق العاده ای است که برای رسیدن به کالری سوزی بیشتر پیش رو دارید. زیرا علی رغم کالری سوزی حسابی، انجام چنین فعالیت هایی حالتان را نیز خوب خواهد کرد.

بسیاری از افراد حوصله ساعت ها دویدن روی تردمیل را نداشته و بعد از چند دقیقه حوصله شان سر می رود. رقص می تواند جایگزین و تنوع فوق العاده ای برای این دسته از افراد باشد و انگیزه ورزش کردن آنها را چندین برابر کند. بدون شک رقص نیز ورزش بوده و جزء ورزشهای مهیج و بی نظیر شناخته شده به حساب می آید. آن هم نه به عنوان یک ورزش ساده، بلکه ورزشی که تمام عضلات و قسمت های بدن را درگیر کرده و برای خودش ورزش کاملی است.

رقص ورزش هوازی است یا بی هوازی ؟

به طور کلی می توانیم بگوییم، رقصیدن شاخه ای از ورزش است که همزمان شامل حرکات هوازی و بی هوازی می شود. یادتان باشد که بدن ما برای حفظ سلامتی و شادابی اش نیاز به ترکیبی از هر دو دسته هوازی و بی هوازی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان تمرین رقص کدام حرکات هوازی محسوب شده و کدام یک بی هوازی است.

  1. هوازی: پریدن، حرکات ریتم دار به چپ راست و عقب و جلو و چرخش بدن و چرخیدن
  2. بی هوازی: حالت اسکوات در حین رقص، حفظ تعادل و بلند کردن شخص دیگر یا بدن خودتان
بیشتر بخوانید  طبع کاکائو در طب سنتی چیست و مصلحات آن کدامند ؟

عضلات درگیر در حین رقص

اینکه کدام یک از عضلات در حین رقص درگیر می شود، بیشتر بستگی به نوع ورزش شما دارد. در ادامه این مقاله از مجله دلگرم عضلات مختلف و درگیر شدن یا نشدنشان در حین رقص را بررسی خواهیم کرد.

  • عضلات هسته بدن: بله، قدم برداشتن ها و تکان دادن میان تنه حسابی عضلات شکم و پهلوهایتان را درگیر خواهد کرد.
  • عضلات بازوها: بله. با وجود اینکه بیشتر حرکات در حین رقصیدن، قسمت های پایینی بدن را درگیر می کند ولی بازوها و دستها بی نصیب نبوده و در حین تحرک شما درگیر خواهد شد.
  • عضلات پاها: بله، بدون شک بیشترین تأثیر رقص روی عضلات پایین تنه شما خواهد بود و عضلات چهارسر ران و همسترینگ تان فعال خواهد شد.
  • عضلات باسن: بله. در رقصهایی مانند هیپ هاپ و باله حرکاتی که انجام می دهید، عضلات سرینی یا همان ناحیه باسن را درگیر خواهد کرد.
  • عضلات کمر: بله. بیشتر انواع رقص، همزمان روی عضلات هسته بدن و کمر تأثیرشان را خواهند گذاشت.

رقص و دویدن کدام بیشتر کالری میسوزاند ؟

مقایسه کالری سوزی رقص و دویدن

کالری سوزی رقص

میزان کالری سوز رقص بستگی به عوامل زیادی دارد. اما مهم تر از همه سن و سال و ترکیب بدنی شما است. البته درکنار این دو عامل، اینکه چقدر سریع می رقصید یا چه سبک رقصی را انتخاب می کنید نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال کالری سوزی رقص باله چیزی حدود دوبرابر بیشتر از دیگر انواع رقص است. اما به طور کلی میزان کالری سوزی با رقص بدین صورت خواهد بود:

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

رقص ایرانی

میزان کالری سوزی این رقص کاملاً بستگی به سرعت رقصیدن و وزن شما دارد، میزان این کالری سوزی در آرام ترین حالت ۲۵۰ تا ۳۳۰ کالری در ۶۰ دقیقه و در ریتم تند بین ۳۱۰ تا ۴۲۰ خواهد بود.

رقص عربی

کالری سوزی در ریتم های آرام تری ۲۷۰ تا ۳۲۰ کالری و در ریتم های سریع تر بین ۲۹۰ تا ۳۶۰ کالری در ساعت می رسد.

رقص هیپ هاپ

کالری سوزی این ورزش در ۶۰ دقیقه حدود ۳۷۰ کالری (برای افراد سبک وزن) تا ۶۱۰ کالری (برای افراد بالای ۹۰ کیلوگرم) خواهد بود.

رقص سالسا

میزان کالری سوزی در مدت ۶۰ دقیقه به حدود ۴۰۵ کالری (برای یک فرد ۷۰ کیلویی) و ۴۸۰ کالری (برای یک فرد ۹۰ کیلویی) خواهد رسید. اگر علاقمند ورزش زومبا هستید و اطلاعات کاملی در مورد این ورزش و میزان کالری سوزی آن می خواهید

رقص باله

برای یک فرد سبک وزن و سطح مبتدی باله، میزان کالری سوزی عددی بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ کالری خواهد بود. البته این میزان کالری سوزی ارتباط کاملاً مستقیمی با میزان منقبض کردن عضلات و حرفه ای بودن فرد در تمرین دارد. هرچقدر عضلاتتان را در حین رقص باله بیشتر درگیر کنید و حرفه ای تر باشید قطعاً این کالری سوزی بیشتر شده و حتی به دو برابر این مقدار خواهد رسید.

کالری‌سوزی دویدن

همین ابتدا باید بدانید که دویدن جزء ورزشهای شدت بالا و قدرتی محسوب شده و حتی بعد از پایان دویدن هم کالری سوزی تان ادامه خواهد داشت. زیرا متابولیسم تان در حین دویدن بالا رفته و تا ساعت ها این خاصیت پابرجا خواهد بود.

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی نتیل مایسین چیست؟

نکته دیگر و بسیار مهم این است که اگر قصد کالری سوزی فوق العاده ای دارید و میخواهید بی نهایت کالری بسوزانید. باید تمرین دویدنتان را تناوبی یا همان اینتروال کنید یعنی، زمان کوتاهی را قدم زده، ارام بدوید و بعد شروع به دویدن با سرعت زیاد کنید.

  • پیش از اینکه بخواهیم در مورد میزان کالری سوزی دویدن صحبت کنیم، بهتر است این دو معادله را به خاطر بسپارید
  • وزن بیشتر= کالری سوزی بیشتر
  • سرعت دویدن بیشتر= کالری سوزی بیشتر

یک فرد ۷۵ کیلویی اگر مدت زمان ۶۰ دقیقه با سرعت ۶ کیلومتر برساعت بدود، میزان کالری ای حدود ۷۷۲ کالری خواهد داشت. اگر همین فرد سرعت دویدن را بالاتر برده و با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت بدود کالری سوزی ۹۲۹ کالری خواهد رسید.

حال اگر با همین سرعت و مدت زمان مشخص یک فرد ۹۰ کیلویی بدود، میزان کالری سوزی به ۹۲۶ کالری خواهد رسید. اگر همین فرد سرعت دویدن خود را به ۸ کیلومتر بر ساعت برساند، میزان کالری او به حدود ۱۱۱۵ کالری می رسد.

نتیجه‌گیری کالری سوزی رقص و دویدن

اگر به اعداد و ارقام میزان کالری سوزی بالا دقت کنید متوجه اختلاف عددی قابل توجه رقص و دویدن خواهید شد. قطعاً میزان کالری سوزی دویدن نسبت به رقص بیشتر خواهد بود، مگر اینکه سرعت و ریتم رقصتان را بالا و عضلات بیشتری را در حین رقصیدن درگیر کنید. با این حال فراموش نکنید که جذاب بودن و علاقه شما به تمریناتی که انجام می دهید، مهم ترین شرط برای انتخاب نوع فعالیت کالری سوزتان است.

بیشتر بخوانید:

سوزاندن کالری با رقص،در زمان رقصیدن چه میزان کالری میسوزانیم؟

فواید جالب رقص (ورزش) زومبا

۱۲ مزیت خارق العاده رقص و ورزش های جسمی برای شادابی روح


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *