مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان تومورهای استخوانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید تومورهای استخوانی و راه های مناسب برای پیشگیری و درمان این عارضه

آن ها ملاقات می کنند.

تومور استخوانی

چگونه تومور استخوانی بسازیم

استخوان بیرونی بسیار سخت است و از مواد معدنی و مواد آلی تشکیل شده است. سرطان استخوان می تواند از کودکی تا پیری ایجاد شود و منجر به فلج یا مرگ شود.متاسفانه سرطان استخوان در نوجوانان و جوانان بین سنین 10 تا 30 سال شایع است. میزان بروز در دختران و پسران یکسان است. شایع ترین محل تومورها در اطراف زانو، اطراف شانه ها و لگن است.

تومور استخوانی

تومور یک توده بافتی است که از رشد غیرعادی و کنترل نشده گروهی از سلول ها تشکیل می شود و زمانی که آن توده بافت در استخوان باشد به آن تومور استخوانی می گویند. با رشد تومور، استخوان با بافتی جایگزین می شود که ممکن است مانند گذشته قوی نباشد و منجر به شکستگی استخوان شود.بعضی از تومورهای خوش خیم استخوان نیازی به درمان ندارند و مشکلی در بدن ایجاد نمی کنند. برخی دیگر ممکن است خود به خود در طول زمان بهبود یابند و برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. متخصص ارتوپدی مسئول تشخیص نیاز به درمان تومورهای استخوانی است.

———————————————— ————————————-

انواع تومورهای استخوانی چیست؟

تومورهای استخوانی می توانند اولیه یا ثانویه باشند. تومورهای اولیه توده هایی هستند که عمدتاً از تکثیر سلول های استخوان ساز در آن محل منشأ می گیرند. اگر تومورهای غیر استخوانی به سیستم اسکلتی گسترش یافته و آن را از بین ببرند، تومور استخوان ثانویه نامیده می شود. این نوع تومور ثانویه یا تومور متاستاتیک استخوان بر خلاف اولیه در سنین بالا دیده می شود و نمونه بارز آن انتقال سرطان سینه به سیستم اسکلتی در زنانی است که قبلاً تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید  کیست بیکر (کیست پشت زانو) چیست و چگونه درمان میشود ؟

تومورهای اولیه که به طور انحصاری در این سایت مورد بحث قرار خواهند گرفت، می توانند خوش خیم یا بدخیم و سرطان زا باشند. تومورهای اولیه خوش خیم، از جمله کیست های استخوان، بسیار شایع تر از تومورهای بدخیم هستند و به خودی خود بهبود می یابند. در مقابل، تومورهای بدخیم اولیه نیاز به درمان پزشکی و جراحی دارند و تمایل به پیشرفت دارند. جدا شدن از محل اصلی و تشکیل توده هایی در سایر قسمت های بدن که به آن متاستاز می گویند و بیشتر در ریه ها ایجاد می شود. شایع ترین نوع سرطان اولیه استخوان استئوسارکوم نام دارد.

———————————————— ————————————-

شایع ترین تومورهای اولیه خوش خیم استخوان عبارتند از:

تومور استخوانی

  • کیست استخوان یک کیست استخوانی ساده
  • استئوکندروما استئوکندروما
  • تومور سلول های غول پیکر تومور سلول های غول پیکر
  • انکوندروما انکوندروما
  • دیسپلازی فیبری دیسپلازی فیبری

و شایع ترین تومورهای بدخیم اولیه استخوان عبارتند از:

مولتیپل میلوما: مولتیپل میلوما شایع ترین تومور بدخیم اولیه استخوان است. از سلول های مغز استخوان سرچشمه می گیرد. این تومور سالانه از هر 100000 نفر 5 تا 7 نفر را مبتلا می کند و شیوع آن بین 50 تا 70 سال بیشتر است.

استئوسارکوم: شایع ترین استئوسارکوم بعد از مولتیپل میلوما. این تومور سالانه 2 تا 3 نفر از یک میلیون نفر را مبتلا می کند. بیشتر در نوجوانان و بیشتر در استخوان های اطراف مفصل زانو دیده می شود.

سارکوم یوینگ: سارکوم یوینگ بیشتر در سنین 5 تا 20 سالگی دیده می شود.

کندروسارکوم: کندروسارکوم بیشتر در افراد 40 تا 70 ساله دیده می شود و در استخوان های اطراف لگن و مفصل شانه دیده می شود.

———————————————— ————————————-

علائم تومورهای استخوانی

تومور استخوانی
تومور استخوانی

اکثر بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی در محل استخوان درد دارند. درد مبهم تر است. درد آنقدر قوی است که اغلب بیمار را بیدار می کند. استخوان ممکن است توسط تومور ضعیف شده و سپس با یک ضربه خفیف شکسته شود. گاهی اوقات تومور بدون درد است و بیمار فقط متوجه برآمدگی در اندام خود می شود. تومورهای مختلف بسته به نوع و محل خود علائم متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید  خواص و فواید بی نظیر سارساپاریلا

———————————————— ————————————-

تشخیص تومورهای استخوانی

ارتوپد پس از صحبت با بیمار در مورد مشکلاتش و جمع آوری اطلاعات دقیق، بیمار را معاینه می کند. آزمایش‌های مختلف خون یا ادرار و تکنیک‌های تصویربرداری، مانند رادیوگرافی ساده، اولتراسوند، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی یا اسکن استخوان (رادیوایزوتوپ اسکن)، برای تشخیص دقیق بیماری و ارزیابی شکل و میزان درگیری استفاده می‌شود.

  • سی تی اسکن
  • M.R.I.
  • تصویر اسکن شده با رادیوایزوتوپ از استخوان

در بسیاری از موارد، تشخیص تومور استخوان به بدست آوردن مقداری از بافت آن و بررسی میکروسکوپی بافت بستگی دارد. جراح ممکن است بافت تومور را با سوزن مخصوصی که از طریق پوست وارد تومور می شود خارج کند یا ممکن است لازم باشد بافت جراحی را برای معاینه باز کند. در یک روش باز در اتاق عمل، ارتوپد پوست تومور استخوانی را برش داده و باز می کند و بخشی از آن را برمی دارد و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد.
در آزمایشگاه، پاتولوژیست آزمایش های مختلفی را بر روی نمونه بافت انجام می دهد و سلول های بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا نوع تومور را مشخص کند. معاینه پاتولوژیک اغلب نشان می دهد که سلول های سرطانی استخوان چقدر تهاجمی هستند.

چه بیشتر شبیه سلول های طبیعی باشند چه نباشند، بسیار کنترل نشده و تهاجمی هستند. معمولاً تشخیص نهایی نوع تومور توسط پاتولوژیست با بررسی نمونه بافتی انجام می شود، بنابراین در اغلب موارد تومورهای استخوانی، قبل از شروع درمان باید با بیوپسی بافت و پاتولوژی تشخیص نهایی تایید شود.

———————————————— ————————————-

درمان سرطان استخوان

تومور استخوانی

  • انتخاب درمان بستگی به نوع، اندازه، مرحله سرطان، سن و سلامت عمومی بیمار دارد.
  • جراحی اغلب اولین گزینه درمانی است، اگرچه گاهی اوقات قطع عضو ضروری است.
  • در شیمی درمانی، جراح تنها قسمت سرطان زا استخوان را بدون قطع عضو برمی دارد و قسمت سرطان زا را با وسیله مصنوعی (پروتز) جایگزین می کند.
  • شیمی درمانی و رادیوتراپی را می توان به تنهایی یا با هم استفاده کرد.
بیشتر بخوانید  علت و راهها درمان درد و سوزش شکم
———————————————— ————————————-
جلوگیری از سرطان استخوان

از آنجایی که علت زمینه‌ای سرطان استخوان ناشناخته است، به نظر می‌رسد نمی‌توان از آن پیشگیری کرد، اما اجتناب از پرتو درمانی (مانند رادیوتراپی) و برخی مواد شیمیایی که در ایجاد تومورهای استخوانی (بدون تماس) مؤثر هستند، اجتناب کرد. با ترکیبات رادیواکتیو و هسته ای) از سرطان استخوان جلوگیری می کند.

———————————————— ————————————-

رژیم غذایی در سرطان استخوان

با توجه به بیماری بدخیمی که این بیماران دارند و دوره های سنگین شیمی درمانی اشتها و حالت تهوع و استفراغ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، این بیماران وزن و انرژی زیادی از دست می دهند.جراحی سنگین همراه با استفاده از آنتی بیوتیک های قوی و طولانی مدت بدتر می شود. شرایط. این مشکل در تغذیه

در نتیجه این بیماران به ویژه خانواده ها نگرانی شدیدی در مورد کاهش وزن زیاد دارند و سعی در رفع آن دارند و توصیه می شود بیماران را به خوردن غذاهای سالم، طبیعی و زود هضم و مصرف غذاهای سنگین و چرب تشویق کنند. یا تشنج انواع ترشیجات و ادویه جات.همچنین بهتر است مقدار هر وعده غذایی در هر وعده کم شود ولی تعداد وعده های غذایی افزایش یابد. نوشیدن تمام مایعات از جمله آب، چای، دوغ و سایر نوشیدنی های گازدار توصیه می شود.

———————————————— ————————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *