مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

20 درمان خانگی موثر برای آفت دهان و زبان کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آفت دهان لب و زبان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن


آفت دهان بیماری‌ است که باعث ایجاد زخم‌های کوچک در دهان ، خصوصاً داخل لب ، روی گونه‌ها یا روی زبان می‌شود . (آفت دهان لب و زبان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن )آفت دهانی مشکل جدی به شمار نمی‌رود ، اما می‌تواند حین خوردن ، آشامیدن یا تماس بر روی آن برای کودک ایجاد درد نماید . علت اصلی این نوع زخم‌های دهانی مشخص نیست ، اما به نظر می‌رسد ژنتیک در آن نقش داشته باشد .


برخی کودکان وقتی دچار استرس می‌شوند، بیشتر مستعد آفت می‌شوند .آفت می‌تواند بعد از وارد آمدن ضربه به دهان ، مثلاً در اثر شکاف حاصل از یک درمان دندانپزشکی در پوست کودک ، یا گاز گرفتن زبان یا گونه توسط کودک نیز بروز پیدا کند .برخی شواهد نشان می‌دهد که آلرژی‌ غذایی ، عفونت ویروسی و کمبود مواد غذایی (به‌خصوص عدم دریافت آهن ، فولیک اسید ، روی و ویتامین B12 کافی) می‌تواند از عوامل تحریک کننده بروز آفت در دهان کودک باشند .


اگر می‌خواهید بدانید که زخم ایجاد شده در دهان کودکتان آفت است یا نه ، یا اگر آفت بعد از چند هفته از همچنان در دهان کودکتان باقی ماند ، جهت تشخیص و درمان وی را نزد یک دندانپزشک ببرید .معمولاً درد حاصل از آفت دهان ، طی چند روز کاهش می‌یابد و زخم‌های دهان بدون درمان خاصی، طی یک یا دو هفته التیام می‌یابند ، ولی اگر زخم ایجاد شده در دهان کودک بزرگ ، دردناک یا ماندگار باشد ، متخصصین درمان‌های مناسب برای کودکان تجویز خواهند نمود ، مثلاً ممکن است استفاده از دهان‌شویه آنتی باکتریال (ضد میکروبی) ، پماد کورتیزون ، یا محلول‌های با نسخه یا بدون نسخه مخصوص کاهش درد و تحریک بافت دهان کودک را توصیه نمایند .


آفت دهانی کودکان


آفت دهان چیست و چه مشخصات ظاهری‌ دارد؟


آفت دهان شامل یک سری زخم‌های گرد یا بیضی شکل بوده که توسط یک ناحیه قرمز احاطه شده است .این زخم‌های دهانی اصولاً خاکستری ، زرد رنگ بوده و بسته به نوع آن ، اندازه‌های متفاوتی دارند ، قطر آن‌ها می‌تواند بین چند میلی‌متر تا بیش از یک سانتی‌متر باشد .


علت آفت دهان در کودکان


علت دقیق این بیماری ناشناخته است ، ولی عوامل مختلفی وجود دارد که به نظر می‌رسد در پخش شدن و گسترش این زخم‌های دهانی در کودکان موثر باشد ، از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :


  • سیستم ایمنی ضعیف بدن

  • آلرژی به غذاهایی مانند قهوه، شکلات، پنیر، مغز‌ها (میوه‌های مغزدار) و مرکبات

  • استرس

  • ویروس و باکتری

  • زخم‌های داخل دهان

  • تغذیه نامناسب

  • داروهای خاص


اولین بروز افت دهانی در کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۹ سال اتفاق می‌افتد که در حدود یک سوم این کودکان، این زخم‌ها تا سال‌ها بعد ، به‌طور مکرر ظاهر می‌شود .این زخم‌ها مسری نبوده و از کودکی به کودک دیگر منتقل نمی‌گردد


علائم و نشانه‌ها آفت دهان


در ادامه به برخی از علائم و نشانه‌های ایجاد آفت در دهان کودکان اشاره می‌شود. هر چند، هر کودک ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند . این نشانه‌ها عبارتند از:


  • زخم‌های داخل دهان، خصوصاً داخل لب‌ها، روی گونه‌ها یا روی زبان .

  • زخم‌هایی که یک رویه زرد و یک پایه سرخ دارند .

  • در اغلب موارد تب بروز نمی‌کند.

  • این زخم‌ها معمولا بین ۷ تا ۱۴ روز التیام پیدا می‌کنند .

  • معمولاً این زخم‌ها مدام اتفاق میافتند و تکرار می‌شوند .


همچنین بخوانید:


درمان سریع آفت گلو و دهان در منزل


درمان آفت دهان به روش طب سنتی


آفت دهان و راه های درمان موثر


چه زمان باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کرد؟


در صورت مشاهده علائمی نظیر، کهیر ، تاول‌های ملتهب یا تب در کودک یا در صورت دشوار شدن آشامیدن به دلیل وجود این زخم‌های دهانی ، حتماً با دندانپزشک کودتان مشورت نمائید .در صورتی‌که کودکتان زود به زود دچار آفت دهان می‌شود نیز با دندانپزشک وی مشورت نمائید .


علت و درمان آفت دهان در کودکان و بزرگسالان


آفت دهان زخم های بازی است که در داخل گونه ها، لب ها یا زبان بوجود می آید. ویروس هایی مثل آبله مرغان و کوکساکی باعث آفت می شوند، اما اغلب علت آفت دهان ناشناخته است. اغلب این آفت ها مسری هستند، اما اگر ناشی از ویروس هرپس که زخم سرد (تبخال) نامیده می شود، باشد در خارج از دهان دور لب ها بوجود می آیند و بسیار مسری هستند و به آسانی گسترش پیدا می کنند.در اکثر موارد،برای درمان آفت دهان نیازمند فرآیند خاصی نیست اما برای بهبود سریعتر آن می توان به پزشک مراجعه کرد.


بعضی از افراد پس از مصرف بعضی از غذاهای مشخص دچار آفت می شوند. بعضی از افراد دیگر پس از استفاده از خمیر دندان دارای مواد کف زا دچار این مشکل می شوند. گاهی اوقات آفت در محل آسیب دیدگی جزئی در دهان ظاهر می شود. برای مثال، گاز گرفتن داخل گونه یا خراش انداختن داخل گونه با غذایی سفت مثل آب نبات. آفت در دهان در هر سنی بوجود می آید، برای مثال در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شایع تر است. درا دامه روش های درمان آفت دهان ذکر خواهد شد.


بیماران مبتلا به آفت دهانی از درد در دهان خود شکوه می کنند و یک یا چند آفت در غشاهای مخاطی دهان آنها نمایان است. آفت ها اغلب مرکزی خاکستری برجسته و لیه سفید یا زرد رنگی دارند که دور آن قرمز رنگ است. آفت ها به راحتی دچار خونریزی می شوند (در حین مسواک زدن) و معمولا چندین روز در دهان باقی می مانند. گاهی اوقات، یک یا دو هفته طول می کشد تا آنها از بین بروند. اگر علت افت دهان عفونت های ویروسی باشد ، ممکن است همراه با تب باشند.


علائم زخم سرد ( تبخال لب و دهان کودکان) شامل تب بالا، اختلال بلع، و احساس درد در ناحیه دهان می شود. کودک ممکم است بر روی لب و پوست دور دهان خود زخم هایی داشته باشد و غده لنفاوی دور گردن او متورم می شود. بر خلاف اغلب ویروس ها، ویروس هرپس برای همیشه در بدن باقی می ماند و در طول زندگی فرد مجدد فعال می شود. وقتی این ویروس فعال شود، دور دهان احساس گزگز یا بی حسی می کند که همراه با یک تاول است که در نهایت ترکیده می شود و دلمه می بندد. زخم های سرد اغلب وقتی دوباره ظاهر می شود که فرد سرماخوردگی یا عفونت دیگری داشته باشد، بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گیرد، استرس دارد و در خانم ها در زمان عادت ماهیانه ممکن است.


آفت دهانی کودکان


تشخیص آفت دهان کودک


پزشک تنها با استفاده از سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی فرد می تواند آفت دهانی را تشخیص دهد، و معمول برای تشخیص انواع آفت دهان به آزمایش نیازی نیست.در صورتی که به صورت مکرر دچار آفت می شوید یا آفت دندان و دهان شما شدید است، پزشک برای پیدا کردن کمبودهای احتمالی غذایی (که با تغییر رژیم غذایی یا استفاده از مکمل های ویتامین تجویزی اصلاح می شود)، کمبودهای سیستم ایمنی و غذا و آلرژی های دیگر، آزمایشاتی را صورت می دهد.


زمان مراجعه به پزشک


در صورتی که افت دهان بیشتر از دو هفته باقی ماند، درد شدید شد، آفت همراه با تب شدید باشد به پزشک مراجعه کنید، علاوه بر این اگر کودک شما برای بلعیدن غذا مشکل دارد، به پزشک متخصص اطفال رجوع کنید. در صورتی که آفت ها به صورت مستمر ظاهر شوند، بسیار بزرگ باشند یا تا لب ها نیز ادامه پیدا کنند، به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان آفت دهان قرار گیرید. پزشک اطفال دهان شویه یا کرم های موضعی را تجویز می کند تا درد تسکین پیدا کند و فرآیند بهبودی سریع تر انجام شود.


درمان آفت دهان توسط دندانپزشک و براساس موارد زیر تعیین می شود:


  • سن، سابقه پزشکی و وضعیت بهداشتی

  • شدت بیماری

  • میزان تحمل شما در برابر داروها یا روش های درمانی مشخص

  • انتظارات فرد

  • نظر یا اولویت شما


هدف از درمان افت دهان کمک به کاهش شدت علائم است. با توجه به این که آفت یک عفونت ویروسی است، مصرف آنتی بیوتیک به عنوان یک داروی آفت دهان موثر نمی باشد.


روش های درمانی مخصوص این بیماری از قرار زیر هستند:


  • افزایش جذب مایع (آب، نوشابه غیرگازدار، پدیالیت (مایع الکتریت خوراکی) و بستنی یخی)

  • استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن برای تسکین درد یا تب. کودکان زیر 6 ماه نباید ایبوپروفن مصرف کنند.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن)

  • داروی آفت دهان موضعی (به منظور کمک به تسکین درد) مانند استفاده از وازلین برای خشکی لب ها

  • دهان شویه ( به منظور کمک به تسکین درد)، بطور مثال آب نمک (نصف قاشق چای خوری نمک همراه با 225 میلی لیتر آب)

  • عدم مصرف غذاهای تند، شور یا اسیدی یا هر چیزی که باعث التهاب بیشتر دهان و تشدید آفت دهان می شود، بسیار اهمیت دارد.


آفت دهانی کودکان


درمان خانگی آفت دهان کوکان


با رعایت موارد زیر به کاهش درد آفت دهانی و پیشگیری از بروز مجدد آنها کمک کنید:


  • از خوردن غذاهای ساینده مثل آجیل و چیپس سیب زمینی که لثه ها و بافت های حساس دیگر دهان را ملتهب می کنند، پرهیز کنید.

  • سعی کنید از خمیردندان ها و دهان شویه هایی استفاده کنید که حاوی سدیم لوریل سولفات نباشند.

  • تنها از مسواک های نرم استفاده کنید و مواظب باشید که مسواک را خیلی سفت روی دندان ها نکشید که منجر به تشدید آفت دندان و دهان شود.

  • از خوردن غذاهایی که نسبت به آنها آلرژی دارید پرهیز کنید.

  • از خوردن غذاهای تند، شور و اسیدی (مثل گوجه و لیمو) که باعث تشدید آفت دهان ملتهب می شود، پرهیز کنید.


برترین روش های درمان آفت دهان کودکان از دیدگاه طب سنتی


آفت دهان یک نوع زخم می باشد که درمان کامل ندارد وپس از گذشت یک هفته بدون استفاده از دارو درمان خواهد شد. اما برای درمان آفت دهان کودکان می توانید از ژل های بی حسی نیز استفاده کنید همچنین اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند از محلول دهان شویه آب نمک استفاده کند می توانید از این روش موثر و عالی نیز استفاده کنید.


شنبلیله


برگ های شنبلیله برای ساخت محلول مورد استفاده قرار می گیرند و بصورت غرغره کردن باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این گیاه دارویی دو بار در روز برای درمان آفت دهان کودک بسیار موثر می باشد.


شیر نارگیل


مقداری نارگیل را رنده کنید و با فشردن آن شیر نارگیل را استخراج کنید. شیر بدست آمده باید بصورت غرغره کردن مورد استفاده قرار بگیرد. دارای تاثیر آرام کنندگی و شفا بخشی آفت دهان کودک به سرعت می باشد.


چای کیسه ای


با توجه به کتاب پزشکی درمان خانگی انواع بیماری ها، آفت دهان با استفاده از یک چای کیسه ای سیاه که با استفاده از مقداری آب گرم مرطوب شده است قابل درمان می باشد. چای حاوی ترکیبی به نام تانین می باشد که به تسکین درد و تورم کمک می کند.


جوش شیرین


از مقداری جوش شیرین استفاده کنید و یا با استفاده از آن خمیری تهیه کنید. این خمیر می تواند برای درمان ناراحتی ها به کار رود و تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد. همچنین می توانید با ترکیب یک قاشق پر جوش شیرین و یک فنجان آب ولرم دهان شویه ای تهیه کنید و چند بار در روز دهان خود را با استفاده از آن بشویید.


آب انگور


چند دانه انگور را له کنید، مقداری آب از این دانه های انگور استخراج کنید. شش تا هفت قطره از این ترکیب را در یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهان شویه به کودکتان بدهید.


پاپایا


در این شرایط باید بطور منظم یک برش از میوه پاپایا را بخورید. برگ های پاپایا نیز در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد.


آلوورا


آلوورا پادشاه گیاهان تسکین دهنده می باشد. ژل این گیاه جادویی نه تنها می تواند برای درمان آفتاب سوختگی موثر باشد بلکه در تسکین آفت دهان کودکان نیز موثر می باشد. از ژل طبیعی این گیاه بهتر است استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری ژل آلوورا و یک قاشق آب را با یکدیگر ترکیب کنید سه بار در روز از این ترکیب روی زخم خود استفاده کنید تا درد آفت دهان کودک تسکین یابد و درمان آن زودتر انجام شود.


عسل


عسل دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد تورم می باشد، عسل طبیعی دارای خاصیت تسکین دهنده فوق العاده برای آفت دهان دردناک می باشد. شما به مقدار اندکی عسل طبیعی و آب گرم نیاز خواهید داشت. مقدار اندکی آب را در دهان خود غرغره کنید و سپس مقدار کمی عسل طبیعی را مستقیما روی زخم خود قرار دهید. در روز ۲ تا ۳ بار این عمل را انجام دهید.


روغن درخت چای


استفاده از روغن درخت چای در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد این روغن را باید بطور مستقیم روی زخم قرار دهید و بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید. برای بدست اوردن نتایج بهتر است این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید. می توانید از مخلوط روغن درخت چای همراه با آب گرم و نمک استفاده کنید و این مخلوط می تواند به عنوان دهان شویه مورد استفاده قرار گیرد.


تخم گشنیز


یکی دیگر از روش های خانگی درمان آفت دهان در کودکان استفاده از جوشانده تخم گشنیز می باشد. پس از اینکه جوشانده تخم گشنیز سرد شد می توانید از این محلول به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای بدست آوردن نتایج بهتر و بهبود زخم این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.


بیشتر بخوانید  چگونه غذای کودک را بدون شکر شیرین کنیم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *