مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

11 حقیقت شگفت انگیز در مورد عطسه!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عطسه

لاریسا معمولا نه فقط یک بار، نه دو بار، بلکه سه بار متوالی ضربه می زند. به محض اینکه سوار ماشین می شود، اگر بیرون هوا آفتابی است، عطسه می کند. و پدرش هنگام گذاشتن آدامس نعناع در دهانش هم همینطور.

لاریسا 30 ساله تنها کسی نیست که این بیماری را دارد. بسیاری از افراد در زمان های خاصی عطسه می کنند، به عنوان مثال بعد از ورزش، بالا بردن ابروها، زیر نور خورشید و غیره.

در اینجا چند دلیل برای عطسه کردن در مواقع عجیب و غریب آورده شده است.

1. عطسه از اعصاب شما شروع می شود. این چیزی است که نیل کائو، متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می گوید.

او توضیح می‌دهد که سیستم عصبی همه به یک شکل به هم متصل است، اما پیام‌هایی که در طول این اعصاب می‌روند راه‌های مختلفی را برای رسیدن به مغز و خروج از آن انتخاب می‌کنند و این باعث می‌شود که عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

او می گوید، “این یک انتقال عصبی است که به مغز شما می گوید چیزی در بینی شما وجود دارد که باید بیرون بیاید!”

2. عطسه از بدن شما محافظت می کند. دکتر کائو می گوید: عطسه بخش مهمی از سیستم ایمنی است که به شما کمک می کند سالم بمانید.

عطسه با پاکسازی بینی از باکتری ها و ویروس ها از بدن شما محافظت می کند. هنگامی که چیزی وارد بینی شما می شود یا با محرکی مواجه می شوید که مرکز عطسه واقع در پایین ساقه مغز در مغز شما را تحریک می کند، بلافاصله پیام هایی برای بستن گلو، چشم ها و دهان شما ارسال می شود. سپس ماهیچه های قفسه سینه سفت می شوند و سپس عضلات گلو به سرعت باز می شوند و شل می شوند. در نتیجه، هوا – همراه با بزاق و مخاط – از دهان و بینی شما خارج می شود. و این چیزی است که باعث می شود عطسه کنید.

بیشتر بخوانید  موثرترین راه برای درمان کبد چرب

3. عطسه سریع اتفاق می افتد. کفش های کتانی با سرعت 161 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. عطسه می تواند 100000 میکروب را به هوا منتقل کند.

4. برداشتن ابرو می تواند باعث عطسه شود. برداشتن ابرو بر عصب صورت که مجرای بینی را تامین می کند، تاثیر می گذارد. در نتیجه عطسه می کنید.

5. هرگز در خواب عطسه نکنید. هنگام خواب، اعصاب شما نیز عطسه می کنند، یعنی معمولاً هنگام خواب عطسه نمی کنید.

6. ورزش می تواند باعث عطسه شما شود. دکتر کائو معتقد است ورزش باعث عطسه می شود. او می گوید: زمانی که به بدن خود فشار زیادی وارد می کنید، تنفس شما افزایش می یابد و در نتیجه بینی و دهان شما خشک می شود. به این ترتیب بینی شما با شروع ترشح به آن واکنش نشان می دهد که باعث عطسه می شود.

7. طولانی ترین عطسه: 978 روز توسط دونا گریفیث از انگلیس ثبت شد.

8. نور خورشید باعث عطسه می شود. نور خورشید از هر سه نفر یک نفر باعث عطسه می شود. البته، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک مشکل ارثی است – این یکی دیگر از مواردی است که می توانید والدین خود را به خاطر آن سرزنش کنید!

9. رابطه جنسی نیز می تواند باعث عطسه شود. بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید اتفاق می افتد. محققان بر این باورند که تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک در برخی افراد پیام هایی را ارسال می کند که نه تنها آنها را از رابطه جنسی لذت می برد، بلکه پس از پایان آن عطسه می کند.

بیشتر بخوانید  ۱۳ عارضه جبران ناپذیر روزه گرفتن بر سلامت بدن

10. حیوانی که بیشتر عطسه می کند: ایگوانا. طبق تحقیقات، ایگواناها بیشتر از سایر حیوانات عطسه می کنند. عطسه معمولاً برای دفع نمک های خاصی رخ می دهد که محصولات جانبی فرآیندهای گوارشی آنها هستند.

11. چگونه عطسه را متوقف کنیم؟ اگرچه هنوز ثابت نشده است، اما تنفس از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می تواند راه حل باشد.

خرافات مربوط به عطسه
جدا از این حقایق عجیب در مورد عطسه، خرافات زیادی در مورد عطسه وجود دارد.

به عنوان مثال، این درست نیست که هنگام عطسه قلب شما می ایستد. هنگامی که سینه شما به دلیل عطسه سفت می شود، جریان خون شما نیز به طور موقت کاهش می یابد. در نتیجه ضربان قلب شما تغییر می کند، اما متوقف نمی شود.

و هنگامی که عطسه می کنید، کره چشم شما بیرون نمی آید. برخی افراد به طور طبیعی هنگام عطسه چشمان خود را می بندند، اما اگر بتوانند آنها را باز نگه دارند، چشمانشان بیرون نمی زند! دکتر کائو می‌گوید: «اگرچه هنگام عطسه فشار خون پشت چشم‌های شما کمی افزایش می‌یابد، اما به اندازه‌ای نیست که چشمان شما را از مدار خارج کند.

همچنین بسیاری بر این باورند که وقتی عطسه می‌کنید باید کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و منتظر بمانید، برخی معتقدند که حتی اگر گربه شما عطسه کند، یک دوست شما را ملاقات می‌کند.

پس از عطسه کردن به یکدیگر، دکتر وود توضیح می دهد که کلمه عطسه در یونانی به معنای “پنوما” است.
او می گوید: دعای خیر بعد از عطسه یک باور قدیمی است.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی ضد سرطان کربوپلاتین

منبع: Salamatnevs.com


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *