مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موثرترین راه برای درمان کبد چرب

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


این فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر اینکه شناخته شده ترین راه برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است، گفت: چاقی به خودی خود می تواند منجر به کبد چرب شود.

درمان کبد چرب

موثرترین راه برای درمان کبد چرب

فوق تخصص بیماری های کبد و دستگاه گوارش وی با اشاره به اینکه شناخته شده ترین روش برای درمان کبد ورزش چربی با کاهش وزن همراه است و حتی در بیمارانی که وزن کم نکرده اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب داشته است.

دکتر شهرام آگاه درباره عوارض کبد چرب گفت: مجموعه ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن کبد می شود و کبد چرب به دو گروه اصلی تقسیم می شود. ‌کبد چرب الکلی که ناشی از مصرف طولانی مدت الکل است و جنسیت و نژاد در این واقعیت گنجانده شده است که آسیایی ها بیشتر مستعد آسیب های ناشی از مصرف الکل هستند و کبد چرب الکلی بله، و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.»

وی کبد چرب غیر الکلی را یکی دیگر از دسته های کبد چرب ذکر کرد و افزود: این نوع در جامعه ما بیشتر دیده می شود که عوامل زیادی که بسیاری از آن ها ژنتیکی است در ایجاد این نوع کبد چرب موثر است. دیابت و بیماری های قلبی و برخی بیماری های متابولیک با ایجاد کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایران تصریح کرد: از جمله این عوامل است دیابت علت مهم و شناخته شده در خلقت کبد چرب هر چه طول مدت دیابت یا درمان ناقص بیشتر باشد، احتمال ابتلای افراد به کبد چرب و احتمال ابتلا به التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی است.

بیشتر بخوانید  خوراکی های کاهش دهنده ی فشار خون

وی افزود: چاقی خود می تواند منجر به کبد چرب شود و عوامل ژنتیکی به همراه عوامل دیگر در ایجاد کبد چرب غیر الکلی دخیل هستند و در برخی بیماران هیپرلیپیدمی کلسترول LDL در بیماران تحت درمان دیده می شود. کاهش LDL نقش موثری خواهد داشت.

وی افزود: برخی از افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند که منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مانند اختلالات متابولیک می شود و برخی از هپاتیت های مزمن ممکن است با کبد چرب مانند هپاتیت B و C مرتبط باشد.

دکتر آگاه یادآور شد: آسیب مزمن کبد در بیمارانی که کبد چرب آنها ملتهب باقی می ماند دیده نمی شود اما در برخی که کبد چرب آنها با التهاب همراه است باعث آسیب مزمن به کبد آنها می شود و در برخی بیماران التهاب می تواند پیشرونده باشد و منجر به سیروز کبدی شود. “سیروز کبدی. کبد معمولاً در افراد چاق دیده می شود و در برخی موارد علت سیروز کبدی ناشناخته باقی می ماند، مثلاً در ایالات متحده.

این متخصص در بیماری های کبد و دستگاه گوارش است راه های تشخیص کبد چرب وی گفت: یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه ها برای تشخیص کبد چرب تصویربرداری است که می تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند، علاوه بر این، آزمایش آنزیم های کبدی نیز می تواند به تشخیص بیماری کبد چرب کمک کند. در موارد نادر، سی تی اسکن یا سایر تکنیک های تصویربرداری نیز برای تشخیص بیماری استفاده می شود.

او برای درمان علت زمینه ای در چه مرحله ای کبد چرب را درمان می کرد التهاب کبد وی گفت: اگر بیماری عامل ایجاد کبد چرب در فردی باشد، با درمان آن به درمان کبد چرب کمک می کنیم.

بیشتر بخوانید  سندرم ژوبرت چیست و چه علائمی دارد ؟

وی گفت: رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش موثرترین راه های درمان کبد چرب ناشی از بیماری زمینه ای است. وزن کم نکردی،

ورزش ها وی ادامه داد: در بهبود کبد چرب نقش مهمی داشته است و در نهایت استفاده از داروهای کاهش قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهش دهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از راه های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن است. درمان کبد چرب».


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *