مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۹ درمان خانگی برای مسمومیت غذایی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درمان خانگی مسمومیت غذایی


هر ساله غذای آلوده موجب بیماری 76 میلیون نفر در ایالات متحده می شود. مسمومیت غذایی (یا بیماری های ناشی از مواد غذایی) شامل مصرف ارگانیسم های عفونی، مانند باکتری ها، ویروس ها و انگل ها می باشد.


آلودگی مواد غذایی ممکن است در هر مرحله از پردازش یا تولید مواد غذایی، و همچنین زمانی که مواد غذایی به صورت نامناسب دستکاری شده باشند، و یا نادرست پخته شده باشند و یا بصورت نامناسب ذخیره شده باشند، رخ دهد. درمان های خانگی می تواند علائم مسمومیت را بدون نیاز مراجعه به پزشک کاهش دهد. برای آشنایی با روش های خانگی درمان مسمومیت غذایی با مجله دلگرم همراه باشید.


علل و علائم مسمومیت غذایی


رایج ترین روش تماس با ارگانیسم های مضر و عفونی مربوط به مسمومیت غذایی است که شامل پردازش غذا در حالی که باکتری در روده حیوانات سالم پنهان می شود و می تواند گوشت یا مرغ بسته بندی شده برای مصرف کننده را آلوده کند. آلوده کننده ها مانند باکتری کمپیلوباکتر، سالمونلا و باکتری E. coli معمولا به این روش وارد بدن انسان می شوند. گاهی اوقات ارگانیسم های مضر در محیط، از جمله خاک، گرد و غبار و آب یافت می شوند و می توانند با مواد غذایی که ما می خوریم نیز در تماس باشند.


علل دیگر مسمومیت غذایی عبارتند از:


1. رشد و پرورش میوه ها و سبزیجات در محیط آلوده :


در صورتی که آب در اثر کود حیوانی یا فاضلاب های انسانی آلوده شود و در فرایند رشد گیاهان و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد، مصرف کنندگان در معرض خطر مسمومیت با باکتری استافیلوکوک، E. coli و شیگلا قرار می گیرند. میوه های تازه و سبزیجات بیشتر به این نوع آلودگی حساس هستند.

بیشتر بخوانید  اثرات و خطرات سلامت خواب بیش از حد


2. آماده سازی غذا در محیط آلوده:


هنگامی که غذای شما در تماس با یک شخص آلوده است، می تواند میکروب ها را به بدن شما انتقال دهد، هنگام غذا خوردن در رستوران ها این خطر کاملا رایج است. این نوع آلودگی به معنای واقعی کلمه می تواند هزاران نفر را به شیوع بیماری مبتلا کند. همچنین خرد کردن سبزیجات روی همان تخته ی مورد استفاده در خرد کردن گوشت خام نیز می تواند شما را در معرض خطر آلودگی مواد غذایی قرار دهد.


هر بار که با مواد غذایی آلوده در تماس قرار می گیرید، این گونه نیست که به طور خودبخود بیمار شوید. عوامل موثر بر آن که موجب می شود تحت تاثیر آلودگی قرار بگیرید عبارتند از سن و وضعیت سلامتی شما. علائم مسمومیت غذایی ممکن است در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده بروز کند یا چند روز بعد ظاهر شود، اما معمولا یک تا 10 روز ممکن است طول بکشد.


اگر شما قربانی مسمومیت غذایی شده اید، علائم و نشانه های معمولی آن عبارتند از:



درمان خانگی مسمومیت غذایی


اگرچه معمولا ممکن است که مسمومیت غذایی در عرض یک یا دو روز از بین برود، اما احتمالا شما تمایل دارید که زودتر از مسمومیت رها شوید. داروهای خانگی زیر باعث می شود که سریعتر بهبودی بدست آورید.


1. نوشیدن فراوان مایعات


هنگامی که باکتری ها به روده حمله می کنند، از دست رفتن مایعات بدن دراثر مسمومیت غذایی کاملا معمولی است . نوشیدن مقدار زیاد مایعات باعث جلوگیری از کم آبی می شود. در حالی که آب بهترین انتخاب است، شما می توانید مایعاتی از جمله آب سیب، سوپ آبکی یا آبگوشت مصرف کنید.

(flat soda) نوشیدنی گازدار آب لیمو و جوش شیرین

بیشتر بخوانید  ۱۴ ماده غذایی فوق العاده مضر برای گلو درد


2. سودا( آب گازدار ) بدون حباب مصرف کنید


آب گازدار برای سیستم گوارشی مفید بوده واغلب برای رفع ناراحتی های گوارشی مورد استفاده واقع می شود. برای پیشگیری از دهیدراسیون یا کاهش آب بدن، لازم است مقدار زیادی مایعات بنوشید. می توانید در منزل نوشابه گاز دار آبلیمو و جوش شیرین تهیه کنید . نوشابه‌های غیر‌الکلی نیز به شرط آنکه گاز آن گرفته شده باشد، برای این کار مناسب‌تر هستند. در صورت خارج نشدن حباب‌های گاز، این نوشابه ها ممکن است باعث تحریک بیشتر معده شوند. کوکاکولا به شرطی که گاز آن گرفته شده باشد به سایر نوشابه‌ها ارحجیت دارد (این نوشابه باعث آرام شدن معده می‌شود) گاز نوشابه‌های غیر‌الکلی را می‌توان با خالی کردن سریع نوشابه از یک لیوان به لیوان دیگر گرفت. سعی کنید که نوشابه‌ها و مایعات را حتما جرعه جرعه بنوشید نه یکباره.


3- نوشیدن آب گرم


پس از استفراغ، بلافاصله آب گرم را بنوشید تا معده تان را تسکین دهد و از درد شکم کم شود.


4- مصرف غذاهای سبک و ملایم و بدون نمک و ادویه


برای جلوگیری از تحریک بیشتر معده، هنگام برگشت به رژیم غذایی تان، از غذاهای سبک بدون نمک وادویه استفاده کنید، از جمله غلات، دسر پودینگ، کراکرهای سودا (بیسکویت های دارای سودا)و سوپ رقیق و آبکی. مهم است که از غذاهایی که باعث تحریک معده می شود، پرهیز شود از جمله غذاهایی با فیبر بالا، غذاهای تند، اسیدی، چرب، شیرین و یا محصولات لبنی.


5- زنجبیل و باتر میلک


در شیوه سنتی، بعد از گرفتن کره از شیر، مایعی ترش مزه ای باقی می ماند که به آن باترمیلک می گویند. مقدار اندکی زنجبیل و مقداری باتر میلک را با هم ترکیب کنید و دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  T۴ در آزمایش خون / تست T۴ در آزمایش خون نشانه چیست ؟


6- زنجبیل و آب لیمو


برخی از افراد با مصرف دو تا سه قاشق غذاخوری از عصاره زنجبیل و آب لیمو (با مقدار کمی فلفل سیاه) نتایج مطلوبی را تجربه کرده اند تا استفراغ و حالت تهوع مرتبط با مسمومیت غذایی را کاهش دهند. هر روز، این مخلوط را سه تا چهار بار مصرف کنید.


7- میوه پاپایا


پاپایا که قبلا به عنوان یک کمک هضم مؤثر طبیعی شناخته شده است، همچنین می تواند مسمومیت های غذایی را درمان کند. پاپایا خام را رنده کنید و یا به حبه های کوچک خرد کنید. پاپایا را به یک تا دو لیوان آب اضافه کنید. اجازه دهید به مدت مدت 15 تا 20 دقیقه جوش بیاید. عصاره آن را بگیرید و سپس دو تا سه بار در روز این نوشیدنی را میل کنید.


8-چای گیاهی


برای درمان علائم مسمومیت غذایی چای گیاهی مصرف کنید بهترین انتخاب شامل نعناع، تمشک، بابونه و توت سیاه است.


9-نوشیدنی های ورزشی


مسمومیت غذایی سبب از بین رفتن عناصر بسیار مورد نیاز مانند پتاسیم و سدیم (الکترولیت) می شود. نوشیدنی های ورزشی مانند گاتورید(Gatorade) و پاورید(Powerade) عموما حاوی الکترولیت هایی همچون سدیم و پتاسیم هستند و می توانند الکترولیت هایی را که از طریق استفراغ و اسهال از بین رفته اند، را مجددا بازگردانند و جایگزین کنند.


ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم


سهیلا مقصودی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *