مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۰ خاصیت باورنکردنی گوشت بوقلمون

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله دلگرم | بوقلمون به عنوان پرنده ای درشت جثه از راسته ماکیان سانان دارای نژاد ها و گونه های مختلفی در سراسر جهان هستند. اکثر نژاد های بوقلمون ها دارای ریشی آویزان در پایین نوک و یک برآمدگی گوشتی در بالای نوک خود می باشند. هنگامی که این پرنده مضطرب یا هیجان‌زده می‌شود پوست برهنه ناحیه گلو و سر می‌تواند از خاکستری به رنگهای قرمز، سفید و آبی تغییر رنگ یابد. به همین علت در زبان فارسی به آن بوقلمون می گویند (بوقلمون نوعی از پارچه دیبا است که با تغییر جهت تابش نور به آن از رنگی به رنگی دیگر درمی‌آید).


در این مقاله می خواهیم در مورد خواص گوشت بوقلمون با شما صحبتی داشته باشیم. و این نکته را یادآور خواهیم شد که چه اتفاقاتی باعث مضر شدن گوشت بوقلمون ها می شود و ما از مصرف زیاد آن باز می دارد.


گوشت بوقلمون نسبت به گوشت سایر پرندگان هم از خواص بالایی برخوردار است و هم طبیعتا از قیمت بالایی نیز برخوردار است، مصرف گوشت بوقلمون در کشور های اروپایی چندین برابر ایران می باشد. گوشت بوقلمون در اکثر مرغ فروشی ها به صورت ران یا سینه بسته بندی شده وجود دارد. هم چنین محصولات فراوری شده ای مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و … از گوشت این پرنده ساخته می شود.


خواص و فواید گوشت بوقلمون چیست؟


divider


پیشگیری و درمان کم خونی


همچنین به دلیل وجود هموگلوبین زیاد در ران بوقلمون مصرف آن برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مفید است و توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید  بارداری خود را با تغذیه بیمه کنید


جلوگیری از سرطان


اسیدآمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول های T لازم است. سلول های T یک نوع از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول های سرطانی را از بین می برند. در فقدان تریپتوفان، سلولT فعال می میرند.


ایجاد آرامش و مقابله با افسردگی


ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می شوند و ناقل عصبی به نام «سروتونین» از اسیدآمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می شود.


از طرف دیگر به دلیل نوعی مواد خاص به نام اسیدآمینه تریپتوفان در گوشت بوقلمون به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند توصیه می‌شود تا از این ماده غذایی مصرف کنند چرا که به صورت گذرا و کوتاه‌مدت موجب آرامش و سرحالی در این افراد می‌شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن


مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسیدآمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که متابولیت های تریپتوفان (مولکول های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است.


همچنین به دلیل وجود ویتامین A در این نوع گوشت نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.


افزایش هورمون تستوسترون


پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، درحد مطلوب نگه می دارد.

بیشتر بخوانید  یک آبگوشت فوق العاده مفید، آبگوشت گندم


ولی هورمون هایی که در پرورش بوقلمون های صنعتی استفاده می شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوسترون را کاهش می دهند.


بهبود کم خوابی


اسیدآمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبودخواب در مبتلایان به بی خوابی مزمن می شود.


پیشگیری از پوکی استخوان


گوشت بوقلمون از پوکی استخوان جلوگیری می کند و همچنین سبب افزایش گلبول قرمز خون می شود.


فواید گوشت بوقلمون در بارداری


مصرف ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون در روز نیمی از اسیدفولیک بدن را تأمین می‌کند و مصرف متعادل آن برای مادران باردار بسیار مفید است.


مصرف گوشت بوقلمون در کودکان


گوشت بوقلمون به عنوان منبعی سرشار از فسفر (14 درصد در 100 گرم گوشت) و پتاسیم (7 درصد در 100 گرم گوشت)، ماده غذایی مناسبی برای کودکان محسوب می‌شود.


مصرف گوشت بوقلمون در دیابت و کبد چرب


گوشت بوقلمون به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع شده کم، پروتئین بالا و درصد کربوهیدرات پایین موجب پایین آوردن گلاتین اندکس شده و در نتیجه برای بیماران دیابتی فاقد کلسترول بالا مفید است. همچنین به علت درصد بسیار کم چربی‌های اشباع شده در این گوشت، مصرف آن برای افرادی که دارای کبد چرب هستند مناسب است.


بیشتر بخوانید:


۱۹ خاصیت اسرار آمیز گوشت گوزن و آهو


۱۶ خاصیت اسرار آمیز گوشت کروکودیل (گوشت تمساح)


آیا گوشت گراز خاصیتی هم دارد؟


گوشت غاز و خواص بی نظیر آن


آیا گوشت قورباغه فایده ای هم دارد؟

بیشتر بخوانید  طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی مناسب برای جشن ها و مهمانی ها


خواص معجزه آسا گوشت شتر


در مورد گوشت حلزون و فواید آن چه می دانید ؟


آیا گوشت لاک پشت فایده ای هم دارد؟


خاصیت بی نظیر گوشت و تخم اردک


۹ خاصیت معجزه آسا گوشت بلدرچین



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *