مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

گفتگوی داخلی چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شخصیت ما از خود گفتاری ما شکل می گیرد، نحوه صحبت ما با خود می تواند خالق احساسات، شخصیت، اهداف و برنامه های ما باشد، بنابراین اگر این صحبت ها نادیده انگاشته یا توانایی های پرسشگر باشد. انسان بدترین دشمن خود می شود، پس یکی از ابعاد سلامتی این است که با عشق و احترام با خود صحبت کنید.
صدایی آشنا که هر لحظه در ذهن ما تکرار می شود، صدایی که فقط خودمان می توانیم آن را بشنویم و عمل کنیم. در طول این مکالمات که مدام تکرار می شود؛ اطلاعات زیادی دریافت و تفسیر می شود، این اطلاعات ممکن است شامل احساساتی باشد که نسبت به خود داریم یا اتفاقاتی که روی می دهد، این احساسات ممکن است بر محیط یا شخصیت ما تأثیر بگذارد.

در زیر توضیح خواهیم داد که این صداها چیست و چه تاثیراتی بر زندگی ما می گذارد و راه هایی برای رسیدن به گفتگوی مثبت برای موفقیت ارائه می دهیم.

گفتگوی داخلی چیست؟

گفت و گوی درونی صدایی است که همیشه در افکار ماست، هرگز خاموش نمی شود و می توان آن را نشانه زنده بودن ما دانست. همه ما متقاعد شده ایم که هیچ کس توانایی شنیدن این صدا را ندارد. ما به آسانی دستورات او را اجرا می کنیم و به راحتی از او اطاعت می کنیم.


گفتگوی داخلی

اگر بخواهیم از دیدگاه علمی و معنوی خارج شویم، باید توجه داشت که; بدن و اجزای مربوط به آن در یک قسمت و درون در قسمتی دیگر قرار می گیرند حال برای اینکه درون با بدن ارتباط برقرار کند باید از دیالوگ دورنی استفاده کند. در واقع گفت و گوی درونی زبان مشترک و ارتباط بین بدن و باطن است و کاملا تحت اختیار انسان است.
به عنوان مثال، اگر در طی یک حادثه، شیئی را بشکنیم، از طریق گفتگوی درونی شروع به سرزنش خود می کنیم و در نتیجه احساس ناراحتی بیشتری می کنیم. برعکس آن نیز صادق است، در واقع بدن ما باید به نحوی با احساسات درونی ما ارتباط برقرار کند تا در وهله اول بفهمیم چه اتفاقی می افتد.

اگر بخواهیم مسیر عصبی مربوط به تفکر را بررسی کنیم، دیوانه خواهیم شد، زیرا آنقدر پیچیده است که هیچکس قادر به درک آن نیست، بنابراین از گفتار درونی برای ترجمه این مسیرهای عصبی استفاده می کنیم، حتی گاهی اوقات ممکن است با همان بیایید یک مسیر جدید برای گفتگوی داخلی ایجاد کنیم. اما این اطلاعات چگونه می تواند کمک کند؟
همین موضوع می تواند سرآغاز خودآگاهی باشد، زیرا اگر هنگام صحبت با خود از این واقعیت آگاه باشید. ممکن است در یک لحظه بیشتر به افکار خود توجه کنید و با تکرار این روند می توانید خودآگاهی بیشتری کسب کنید. وقتی به خودآگاهی رسیدی تقریباً خبری از بی هدفی، ناامیدی، تنبلی، خودباختگی، غم و … نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  چرا کودکم همه چیز را پرت می کند؟


گفتگو با خودم

رابطه بین اجرا و گفتگوی دوره

همه ما به رویدادها عمل می کنیم یا واکنش نشان می دهیم، این فرآیند توسط چرخه مثلثی حواس پنج گانه، احساسات و ذهن کنترل می شود. وقتی شرایط کمی سخت است، بسیاری از این مکالمات درونی از کنترل خارج می شوند و از طرف دیگر، از آنجایی که سیستم تفسیر خودکار دائماً در افکار ما فعال است، می توانیم احساسات ناگهانی را نشان دهیم یا تصمیماتی بگیریم که می خواهیم. به طور معمول به آن فکر نمی کنید
این نوع عملکرد واکنشی است، یا برعکس، مکالمات می تواند خلاقیت ایجاد کند که ما را به موفقیت نزدیکتر می کند. در این مورد به آنها اعمال می گویند. از سوی دیگر، یک سیستم تفسیر خودکار در ذهن ما وجود دارد; این مکالمات در مغز ایجاد می شود و در سراسر وجود ما پخش می شود.

بنابراین مکالمات درونی هرگز خاموش نمی شوند و ما ترجیح می دهیم به آنها توجه نکنیم یا با یک فکر درست و مثبت آنها را هدایت کنیم.لازم به ذکر است که ذهن ما برای این گفتگو انرژی زیادی صرف می کند، این انرژی بسیار زیاد است. برای رسیدن به کیفیت زندگی و بهبود زندگی باید به نتایج مثبت برسیم، در این صورت می توانیم با افزایش انرژی جنبشی به اهداف خود نزدیک شویم.

انواع گفتگوهای داخلی

وقتی موضوعی را از طریق حواس پنج گانه درک می کنیم; با استفاده از گفتگوی درونی، آن را با احساسات خود توصیف می کنیم و در نهایت آن احساسات را به بدن خود تعبیر می کنیم. بخش بزرگی از این گفت‌وگوی درونی تحت کنترل ما نیست و کاملاً خودکار انجام می‌شود، به همین دلیل است که ما ناگهان احساسات خود را بروز می‌دهیم و تصمیمات خود را در مورد آن تغییر می‌دهیم. توجه داشته باشید که این تنها بخشی از داستان است و ما هنوز در مورد قسمت تحت کنترل خود صحبت نکرده ایم.
بخشی از گفتگوی داخلی که ما به آن توجه زیادی داریم و تحت کنترل ماست. می تواند انرژی زیادی را مصرف کند، بنابراین گاهی اوقات به دلیل خستگی این موضوع را به احساسات خود واگذار می کنیم و اجازه می دهیم زندگی با ساز احساسات به رقص درآید. اگر این احساسات خوب هستند؛ در نتیجه گفتگوی داخلی نیز مثبت است و بالعکس.

بیشتر بخوانید  احساس پوچی میکنید؟ با این 25 راه با آن مقابله کنید


گفتگوی داخلی

خودگویی منفی

می توان گفت تمام اشتباهاتی که در زندگی اتفاق می افتد، نتیجه صحبت های منفی است. به عنوان مثال، وقتی از مشکلی ناراحت هستیم، انرژی کمتری در خود ذخیره می کنیم که باعث آن می شود. گفت و گوی درونی به حال خود رها می شود تا کاملاً احساسات را دنبال کند.
اگر در این شرایط احساسات خود را دنبال کنید، به دلیل یادآوری شکست های ما، خود تخریبی می تواند آغاز شود. رهایی از گفتگوی درونی زمانی که تحت تأثیر احساسات بد قرار می گیریم می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، و اغلب آنقدر نادیده گرفته می شود که به صورت یک چرخه ادامه می یابد که فاجعه ایجاد می کند.
وقتی احساسات بالا می روند؛ گفتگوی درونی نیز افزایش می یابد و به دنبال این مضمون، احساسات بیشتر از بین می روند. یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین تمایلی، قسمت غیرقابل کنترل آن است.
از آنجایی که همه ما در مقطعی از زندگی خود غم و اندوه را تجربه می کنیم، به همین دلیل است که ما به سمت احساسات منفی کشیده می شویم، بنابراین بسیاری از افراد کنترل غم و اندوه و احساسات را بسیار دشوار می دانند. از نکات مثبت خود محافظت کنید می توان گفت مبارزه با این احساس مانند بالا رفتن از یک صخره عمودی بدون تکیه گاه است.
صحبت های منفی می تواند اثرات منفی داشته باشد که عبارتند از: اهمال کاری، بی انگیزگی، عدم مسئولیت پذیری، بی خوابی و کم خوابی، افسردگی، حسادت، اعتیاد، ناامیدی، طلاق، ظلم، پرخوری یا بی اشتهایی، آرزوی مرگ، خودارضایی، جنون، استرس شدید، ناراحتی جسمی و…
تقریباً هر اتفاق بدی که در زندگی رخ می دهد می تواند ناشی از صحبت های منفی باشد، بنابراین باید با جان و دل از وقوع آن جلوگیری کنیم.


علت گفتگوهای داخلی

گفتگوی درونی مثبت

می توان گفت یکی از بهترین اتفاقات زندگی گفتگوی مثبت است، این موضوع به قدری مهم است که می توان آن را یکی از مولدترین نیروهای زندگی نامید. حتما تجربه کرده اید؛ وقتی سرشار از حس خوب زندگی هستید و علاوه بر این، خودتان را تحسین می کنید. رضایت زیادی را تجربه خواهید کرد.

لازم به ذکر است که مدت زمان گفتگوی منفی بیشتر از مدت زمان گفتگوی مثبت است، زیرا تقریبا اکثر افراد تمایل بسیار بیشتری به اتفاقات بد و غم انگیز دارند. این درست مانند زمانی است که یک قطره سیاه در طول یک رویداد دلپذیر روی بوم سفید می افتد و کاملا پخش می شود.

بیشتر بخوانید  رمزگشایی خواب ‌,چگونه خوابهایتان را تعبیر کنید؟

باید بخوانید:

چرا گاهی با خودم حرف می زنم؟

چرا گاهی با خودم حرف می زنم؟

صحبت کردن با خودتان تنها در 1 درصد جامعه یک بیماری محسوب می شود. این افراد به اسکیزوفرنی نیز مبتلا هستند و زمانی که تنها هستند…

عامل اصلی همه موفقیت های ما در زندگی گفتگوی درونی مثبت است، اگر موقعیت خوبی در زندگی اتفاق می افتد و باعث پیشرفت و موفقیت می شود به برکت همین گفت و گوی مثبت است. زیرا تا زمانی که با امید در مورد آن صحبت نکنید، اصلا دیده نمی شود، پس بهتر است سعی کنید با گفتگوی درونی منفی کنار بیایید، ممکن است سخت باشد، اما نتایج عالی به همراه خواهد داشت.

تقویت گفتگوی داخلی مثبت


فاز اول

ابتدا باید لحن و زبان گفتگوی درونی خود را بشناسیم. برای این ما باید عمیقاً در مورد کلمات رایجی که در ارتباط با خود استفاده می کنیم فکر کنیم. هر کلمه دارای انرژی و قدرت خاصی است، بنابراین باید از کلمات مثبت و انگیزشی استفاده کرد. استفاده از لحن دوستانه و حمایتی می تواند بسیار مفید باشد.
ورزش: برای اولین تمرین باید به مدت یک هفته به مکالمات درونی خود توجه کنید، کلمات مثبت را بیابید و آنها را تقویت کنید.


گفتگو درمانی درونی


مرحله دوم

اولین قدم برای رسیدن به اهدافتان سرمایه گذاری روی خودتان است. به همین دلیل باید روی گفتگوی درونی خود تمرکز کنیم و آگاهی خود را افزایش دهیم. اگر آگاهی را افزایش دهیم، می‌توانیم از محدودیت‌های مصنوعی ذهن خود آگاه شویم و با ساختن پل‌های جدید به آن‌ها فرصت تحول بدهیم.

تمرین: یک تصمیم مهم را پیش روی خود در نظر بگیرید، بدانید که شما بهترین عامل برای رسیدن به هدف هستید، به چشمان خود نگاه کنید و لحظه رسیدن به هدف را تصور کنید، سپس تشکر کنید و یک کلمه محبت آمیز بگویید تا به خودتان انرژی بدهید.


مرحله سوم

زمان خاصی را در روز خود اختصاص دهید، این زمان، هر چند کوتاه، می تواند حس خوبی ایجاد کند و خلاقیت خاصی را جرقه بزند. خودتان را دوست داشته باشید و آن را با صدای بلند از درون و بیرون بگویید.

تمرین کنید: در طول هفته واژگان جدیدی ایجاد کنید و هر روز تمرین کنید، این به شما انگیزه می دهد.
در نهایت باید مراقب افکار و گفتار و تمرینات ویژه باشیم تا رسالت زندگی خود را انجام دهیم. اگر بتوانید بر گفتگوهای درونی خود کنترل داشته باشید، می توانید زندگی را بهتر کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *