مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هر آنچه باید در مورد تبخال مغز بدانید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


قطعا این تبخال یکی از خطرناک ترین انواع تبخال است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری های خطرناکی شود و حتی جان افراد را تهدید کند، بنابراین در صورت مشاهده علائم آن حتما باید تحت درمان قرار بگیرید.

تبخال مغزی یا تبخال چیست؟

بسیاری از افراد تبخال مغزی را با آنسفالیت مغزی اشتباه می گیرند، اما این دو یکسان نیستند، اما تبخال مغزی یکی از علل آنسفالیت مغزی است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
همانطور که در ابتدا گفته شد، تبخال مغزی یک اختلال نادر در سیستم عصبی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. این ویروس مانند سایر ویروس‌های تبخال می‌تواند برای مدت طولانی در بدن غیرفعال باشد و حتی در ابتدا در قسمت‌های دیگر بدن مانند اندام تناسلی، لب‌ها و صورت ظاهر شود، بدون اینکه علائم تبخال در مغز وجود داشته باشد.
اما با گذشت زمان، این ویروس به مغز راه پیدا می کند و مستقیماً بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. البته لازم به ذکر است که رفتار این بیماری هنوز به طور کامل شناسایی نشده است و تمامی نتایج به دست آمده تاکنون اغلب بر اساس آزمایشات حیوانی است.

علائم تبخال مغزی

نفوذ ویروس تبخال به مغز و درگیری بافت های مغز و سلول های عصبی با علائم شدید و واضحی همراه است که به شرح زیر است:

گیجی
استفراغ
خواب آلودگی
سردرد قوی


تبخال مغزی

در مراحل شدیدتر، این بیماری با علائم زیر همراه است:

توهم
مشکل در صحبت کردن
مشکلات بینایی
اختلالات رفتاری
از دست دادن حافظه
از دست دادن حس بویایی

بیشتر بخوانید  چال گونه (چال لپ با نخ) چگونه ایجاد می شود؟

در برخی دیگر از بیماران مبتلا به تبخال مغزی، توجه می شود که سطح هوشیاری و هوشیاری بسیار کاهش یافته و تغییراتی در رفتار ایجاد می شود. همچنین در برخی موارد شدیدتر دمای بالا و حملات تشنجی یا صرعی مشاهده می شود. از طرفی کاهش قابل توجه گلبول های سفید در اسکن مغز و آزمایش مایع مغزی نخاعی در برخی بیماران مشاهده می شود.
یکی از بیماری های شایع ناشی از تبخال مغزی، آنسفالیت مغزی نام دارد که یک بیماری بسیار خطرناک است که در آن مغز ملتهب می شود و با علائمی شبیه آنفولانزا، اما شدیدتر و جدی تر ظاهر می شود. البته، تبخال مغزی لزوماً منجر به آنسفالیت مغزی نمی شود، اما هر گونه علائم غیرعادی مانند موارد ذکر شده در بالا، نیاز به معاینه دقیق توسط متخصص مغز و اعصاب دارد.


این بیماری چه کسانی را تهدید می کند؟

عفونت تبخال یا تبخال در مغز یک بیماری مسری است، اما هنوز شیوع چندانی ندارد و طبق آمار رسمی در ایالات متحده آمریکا هر ساله حدود دو هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند. تبخال مغزی معمولاً در کودکان شایع تر است، اما به طور مساوی در بین مردان و زنان گسترش می یابد.


تشخیص تبخال مغزی

روش تشخیص تبخال مغزی

تبخال یا تبخال مغزی اغلب از طریق EEG یا آزمایش مایع مغزی نخاعی تشخیص داده می شود، اگرچه مواردی که به عنوان علائم تبخال مغزی ذکر شده لزوماً به معنای وجود این بیماری در انسان نیست، اما علائم ذکر شده می تواند دلایلی داشته باشد و مشکلات دیگری نیز وجود دارد. .
با توجه به این موارد تشخیص بیماری و آزمایشات همراه بر عهده پزشک متخصص می باشد.

بیشتر بخوانید  اکس کاربازپین چیست و چرا تجویز می شود؟

باید بخوانید:

بیماری عجیب و غریب ویروس هرپس کوی چیست؟

بیماری عجیب و غریب ویروس هرپس کوی چیست؟

یکی از بیماری های ماهیان زینتی؛ بیماری کوی عجیب و غریب ویروس هرپس است. چقدر از این بیماری اطلاع دارید؟ امروز در دالگرم به ما بپیوندید تا…

درمان تبخال مغزی

مهم ترین اصل در درمان تبخال مغز، مشورت به موقع با پزشک است، زیرا در غیر این صورت روش های درمانی معمول در افراد موثر نخواهد بود زیرا افراد دچار آسیب های مغزی شده اند. شدت این صدمات به عوامل مختلفی از جمله توجه اولیه پزشکی بستگی دارد.
اما برای افرادی که زودتر به پزشک مراجعه می کنند معمولاً از دوز بالایی از آسیکلوویر استفاده می شود که معمولاً در 70 درصد بیماران مؤثر است. اما بیمارانی که به این روش درمانی پاسخ مطلوبی نمی دهند، متأسفانه احتمالاً دچار آسیب مغزی از جمله اختلالات خفیف مغزی می شوند.


درمان تبخال مغزی

در هر صورت افرادی که از این بیماری رنج می برند در معرض آسیب مغزی قرار دارند، اما در صورت درمان مناسب و مراجعه به موقع، ترجیحاً ظرف 48 ساعت پس از شروع علائم بیماری، این احتمال بسیار ناچیز خواهد بود.
لازم به ذکر است که در مسری بودن این بیماری شکی نیست اما ممکن است بیمار تحت درمان هفته ها یا ماه ها درگیر درمان باشد و در این مدت فرد ناقل بیماری نخواهد بود.

چنین اختلالاتی در سیستم عصبی بسیار نادر است و همانطور که مشاهده کردید، آمار رسمی تبخال مغزی نسبت به جمعیت آمریکا تقریباً ناچیز است، اما این دلیل بر بی ضرر بودن این بیماری نیست و باید جدی گرفته شود. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم تا مهم ترین نکات مربوط به تبخال بر روی مغز، علائم و درمان آن را با شما در میان بگذاریم.
به خاطر داشته باشید که صرف نظر از نوع بیماری، هرگونه علائمی که بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد خطرناک تلقی می شود و برای بررسی بیشتر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بنابراین، در صورت مشاهده این علائم، آنها را نادیده نگیرید.

بیشتر بخوانید  در صورت ابتلا اعضا خانواده به کرونا چه کنیم؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *