مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چال گونه (چال لپ با نخ) چگونه ایجاد می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چال گونه و تاثیر آن بر زیبایی چهره


امروزه جراحی چال لپ (دیمپل پلاستی) یا عمل چال گونه به عنوان یکی از عمل های جراحی زیبایی محبوب شده است و مورد تقاضای افراد بسیاری می باشد. نتایج چال لپ اغلب دائمی است و نیازی به ترمیم چند باره ندارد.چال گونه با نخ یکی از روش های بدون جراحی و ساده جهت ایجاد چال روی گونه می باشد.


عضلات صورت هنگام خندیدن منقبض می شوند حال اگر در زمان این انقباض بخش کوچکی از عضلات خنده به پوست متصل شود فرورفتگی روی گونه ایجاد می شود که زیبایی خاصی به چهره و لبخند می بخشد. برخی از افراد به صورت مادرزادی دارای چال گونه هستند. امروزه با پیشرفت علم در زمینه زیبایی باعث شده تا روش هایی برای ایجاد چال گونه ابداع شود.


امروزه بسیاری از افراد با استفاده از روش های مختلف به دنبال زیباتر شدن چهره خود هستند. به عنوان مثال کسی که لب های باریکی دارد به انجام روش های برجسته سازی لب مانند تزریق ژل لب ، جراحی پروتز لب و جراحی لیفت لب اقدام می کند. اما یکی از روش های زیبا کردن چهره که از محبوبیت بالایی هم برخوردار است ایجاد چال گونه می باشد.


این چال فقط مختص گونه نمی باشد ممکن است در اطراف لب ، کمی بالاتر و یا پایین تر هم باشد بنابراین قبل از اقدام به ایجاد آن با پزشک خود مشورت کنید که چال را کجای صورتتان ایجاد کنید بهتر است.


چال گونه با نخ چگونه انجام می شود؟


پس از مشخص کردن مکان ایجاد چال پزشک با استفاده از کرم های موضعی محل مورد نظر را بی حس می کند. پس از گذشت 15 الی 30 دقیقه در صورت بی حس شدن محل مورد نظر پزشک نخ ها را وارد صورت کرده و چال را ایجاد می نماید.


عمق و ابعاد این چال با توجه به سلیقه فرد و هنر پزشک متفاوت می باشد. ماندگاری این نخ ها حدود 6 ماه الی 1 سال می باشد. پس از اتمام کار فرد بدون هیچ مشکلی می تواند به انجام کارهای خود بپردازد.


عمل چال گونه (چال لپ) چگونه انجام می شود؟


عمل چال لپ یک عمل زیبایی سرپایی است که در 20 دقیقه و تنها با استفاده از داروی بی حسی موضعی انجام می شود و اغلب در این مورد نیازی به بیهوشی عمومی نیست. این عمل معمولا به افرادی که چاق هستند توصیه نمی شود.


پس از بی حس شدن ناحیه گونه، بدون استفاده از هیچ نوع پروتزی و تنها با استفاده از یک ابزار مخصوص نمونه برداری به ناحیه مورد نظر برای ایجاد چال وارد شده و با حرکتی چرخشی مقداری از عضله و بافت چربی موجو در گونه را تراشیده و آن را خارج می سازد و به همین دلیل سوراخی کم عمق در آن ناحیه ایجاد می شود.


پس از آن یک سمت این سوراخ (درون دهان و یا روی پوست گونه) را با استفاده از بخیه قابل جذب به هم می دوزند. در حین بهبودی سوراخ بازسازی شده و پوست جوش می خورد. پس از آن حدود 2 هفته تا 1 ماه طول می کشد تا سطح درمان هموار شده و حالت طبیعی تری به خود بگیرد.


در روشی دیگر که البته زیاد توصیه نمی شود، از درون دهان قسمتی را که قرار است چال بیفتد را در نظر گرفته و با استفاده از نخ بخیه جمع می کنیم و از این طریق پوست آن بخش جمع شده و چال ایجاد می شود لازم به ذکر است که نتایج این گونه عمل پیش بینی ناپذیر است.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف پودرهای گیاهی هلسی (helsa)


معمولا چال ایجاد شده حتی بدون لبخند زدن نیز قابل مشاهده است. یکی از مزیت های جراحی چال گونه این است که می توان بلافاصله پس از عمل به فعالیت های عادی و روزانه خود بازگشت.


اقدامات پیش از جراحی چال لپ


  • تمام توصیه های پزشک جراح خود را مو به مو از 2 هفته پیش از عمل چال لپ در نظر داشته باشید و رعایت کنید.

  • دست کم 6 ساعت پیش از عمل چال گونه از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

  • 1 هفته پیش از جراحی چال گونه از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید چرا که دوران بهبودی را طولانی تر می کند.

  • اگر پیش از جراحی چال خنده، به هر علتی درد داشتید. درد را با استامینوفن و یا پاراستامول کنترل کنید.

  • چند ساعت پیش از عمل چال لپ، به طور کامل حمام کنید.

  • 2 هفته پیش از عمل از مصرف انواع دخانیات نظیر سیگار خودداری نمایید. این مورد را برای 2 هفته پس از عمل نیز رعایت نمایید.

  • در روز جراحی به هیچ وجه آرایش نکنید، لاک ناخن و جواهرات نداشته باشید و در صورت استفاده از لنزهای چشمی نیز باید آنها را خارج نمایید.


اقدامات و مراقبت های پس از جراحی چال گونه


تا زمان که بی حسی ناشی از داروی بی حسی به طور کامل رفع نشده است و حس لامسه دهان قادر به درک گرمی بیش از حد و یا سرمای زیاد نیست از مصرف غذا و نوشیدنی های گرم و یا سرد بپرهیزید چرا که در غیر اینصورت ممکن است ناخواسته به خود آسیب بزنید.


در 24 ساعت اول می توان به منظور تسکین درد و کاهش ورم از کمپرس یخ استفاده کرد.تا 4 روز از خوردن غذاهای سفتی که نیاز به جویدن دارد اجتناب نمایید.در زمان خواب از 2 بالش برای زیر سر خود استفاده نمایید تا سر کمی بالاتر قرار بگیرد و مانع ورم چال شود.حداقل تا 2 هفته پس از گذاشتن چال لپ بیش از پیش به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید تا مانع بروز عفونت در ناحیه برش شوید.


حداکثر 10 روز پس از عمل چال لپ به متخصص مراجعه نمایید تا علاوه بر کشیدن بخیه ها (در صورت وجود) معاینات پس از عمل را نیز انجام دهد تا مطمئن شود مشکلی پیش نیامده است.به مدت 14 روز پس از صرف غذا با استفاده از دهانشویه کلر هگزیدین ، دهان خود را ضد عفونی کنید.


تا 8 هفته پس از جراحی چال لپ از ورزش و فعالیت های سنگین جدا پرهیز نمایید. اما می تواند 72 ساعت بعد از عمل سبک ورزش نمایید.تا چند هفته پس از عمل چال گونه از ضریه زدن به ناحیه گونه جدا خودداری کنید.داروهای آنتی بیوتیک را که پزشک تجویز کرده است به طور مرتب مصرف نمایید.


اگر دچار درد شدید ، پاراستامول مصرف نمایید اگر درد کاهش نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.در صورتی که پس از جراحی چال شاهد علائمی نامطلوب نظیر درد، تورم و کبودی بیش از حد بودید پزشک را در جریان قرار دهید و از او راهنمایی بخواهید.


ایجاد چال لپ به روش طبیعی و بدون جراحی چال گونه


از آنجایی که قیمت چال گونه در ایران معمولا بالاست برخی از افراد خواهان این هستند که بدون عمل جراحی صاحب چال گونه شوند. بدین منظور می توان از ترفندهای زیر در این مورد بهره برد و با چال ایجاد شده به جذابیت چهره خود افزود.


ایجاد چال لپ با حرکات ملایم ورزشی


لب خود را شبیه به حالتی که هنگام ترشی خوردن لبها و لپتون جمع می شود در آورید، حال لپ هاتون را از به داخل مکیده و بین دوندان های بالا و پایین گرفته و آن را نگه دارید تا شکلی چال مانند بر روی گونه شما ایجاد شود. حال همان قسمت فر رفته را با انگشت خود فشار دهید و همزمان لبهایتان را نیز حرکت دهید.


بهتر است بخندید تا مطمئن شوید انگشتتان جای درستی (جایی که قرار است چال لپ ایجاد شود) قرار گرفته است. این کار را حداقل به مدت چند هقته و به صورت روزانه 30 دقیقه انجام دهید تا ماهیچه های آن قسمت برای ایجاد چال لپ به حد کافی تقویت شوند و چال مدت زمان بیشتری باقی بماند.


ایجاد چال لپ با استفاده از مواد و لوازم آرایشی


ابتدا یک آینه روبه روی خود گرفته و لبخند بزنید تا بهترین ناحیه گونه را که ممکن است کمی به چال لپ هم شبیه باشد اما به آن اندازه عمیق نباشد را بیابید و یا کمی از خط لبخند فاصله بگیرید و نقطه ای را در آنجا جهت ایجاد چال در نظر بگیرید.


حال نقطه مورد نظر را علامت گذاری کنید. بالای این نقطه را با استفاده از یک مداد چشم دو کاره، یک نقطه کوچک بگذارید. از مداد سیاه برای این کار استفاده نکنید چرا که چال شما رو مصنوعی می کند. حال کنار نقطه ای اول که در قسمت چال علامت گذاری گردید را یک هلال ماه نازک به اندازه حداکثر 2.5 سانتی متر با دقت بکشید.


هلال را با انگشت و یا گوش پاک کن به آرامی به اطراف پخش کنید برای دستیابی به بهترین نتیجه این کار را چند مرتبه تکرار کنید. پس از اتمام کار می توانید با دیدن خود در آینه و لبخند زدن نتیجه کار را قضاوت کنید.



11 نکته جالب درباره چال لپ


  1. چال لپ یک نقص در عضلات صورت می باشد که در واقع کوتاه شدگی عضلات صورت دلیل آن است.

  2. تنها 20 درصد افراد کل جهان به صورت طبیعی دچار این نقص (چال لپ) هستند.

  3. نواحی دیگری از بدن نظیر کمر نیز می تواند دچار این نقص عضلات شود و چال در آن ایجاد شود.

  4. بی شک چال لپ یکی از نمادهای زیبایی در بین ملل مختلف می باشد.

  5. از آنجایی که چال گونه ژن غالب را دارد پس تنها یک ژن کافیست تا این علامت جذابیت را به ارث بگذارد.

  6. این ژن ممکن است نه از پدر و مادر بلکه با یک جهش ژنتیکی و از اجداد او به فرد منتقل شده باشد.

  7. در صورتی که پدر و مادر هر دو چال داشته باشند این احتمال وجود دارد که فرزند آنها نیز چال لپ داشته باشد.

  8. چال گونه معمولا در جوانی بیشتر دیده می شوند.

  9. چال ها در دو صورت احتمال دارد ناپدید شوند: هنگام انقباض عضلات صورت و در زمان پیری

  10. احتمال دارد چال گونه نتیجه عملکرد ژن نباشد و فقط به دلیل شکل به خصوص صورت فرد ایجاد شده باشد.

  11. گاهی عدم رزش و یا تغذیه نا مناسب در تشکیل چال لپ می تواند یکی از عوامل موثر به شمار آید.


عوارض جراحی چال لپ


امکان دارد فرد پس از عمل دجار عفونت و یا خونریزی شود. به علاوه اینکه ممکن است بهبودی پوست و هموار شدن آن بیش از اندازه اتفاق افتد به شکلی که عملا چال لپ ایجاد نشود و یا اینکه ترمیم ناچیز باشد به گونه ای که عمق چال زیاد و غیر طبیعی باشد.


به علاوه گاهی پیش می آید که پس از انجام عمل در کلینیک زیبایی چال گونه عضلات صورت دچار ضعف شوند . با این همه این عوارض اغلب نادر هستند و در صورتی که جراحی را در یک کلینیک زیبایی چال گونه معتبر انجام دهید، کمتر در معرض آنها قرار می گیرید. عوارضی نظیر کبودی و درد نیز که معمولا نتیجه عمل های زیبایی اند در این مورد نیز وجود دارد اما به صورت موقتی است و به مرور برطرف می گردد.


علاوه بر موارد ذکر شده گاهی ممکن است عوارض جراحی چال لپ مربوط به ایجاد چال نامطلوب بر روی ناحیه گونه و لپ که حتی بدون حرکت عضلات صورت نیز قابل مشاهده است، باشد چرا که این آثار معمولا تا آخر عمر فرد باقی خواهد ماند.


هزینه عمل چال گونه


هزینه عمل چال گونه اغلب بالاست با این وجود هزینه عمل چال گونه در تهران به دلیل تفاوت در دستمزد پزشکان هر منطقه از کشور ممکن است با هزینه عمل چال گونه در مشهد ، شیراز و … کاملا متفاوت باشد. علاوه بر این مهارت متخصص و نوع کلینیک زیبایی چال گونه که درمان را در آنجا انجام می دهید می تواند بر روی قیمت چال لپ موثر باشد.


در نهایت پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال هزینه نهایی هستید بهتر است بدین صورت عمل کنید که هزینه عمل چال گونه در شیراز را در شیراز جستجو کرده و هزینه عمل چال گونه در تبریز و یا هزینه عمل چال گونه در اصفهان را در همان شهرها پیگیری کنید در غیر این صورت احتمالا با درصد خطایی در برآورد نهایی قیمت چال لپ مواجه خواهید شد.


این نکته را نیز در نظر داشته باشید که می توان قیمت چال گونه در ایران را با درخواست تنها یک چال و فقط در یکی از گونه ها به نصف رساند و از این نظر به صرفه تر عمل کرد. و از طرفی طبیعی تر به نظر آمد.


همچنین بخوانید:


آیا عمل گونه گذاری خطرناک است؟گونه گذاری چه عوارضی دارد؟


هر آنچه باید در مورد تزریق ژل گونه بدانید!


همه چیز در مورد چال گونه + ویدیو جراحی چال گونه


تزریق چربی به گونه و تمرین هایی برای گونه گذاری طبیعی


مراقبت بعد از عمل پروتز گونه


جنبه درمانی پروتز گونه


چگونه چروک روی گونه را از بین ببریم؟


بیشتر بخوانید  تزریق بولوس چیست؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *