کپسول و قرص گاباپنتین (Gabapentin)



موارد استفاده از گاباپنتین


گاباپنتین به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای کنترل تشنج استفاده میشود. گاباپنتین همچنین برای تسکین درد عصبی که با توفال (جوش های سر قرمز دردناک که بدلیل عفونت تبخال هرپس بوجود میایند.) همراه است نیز برای بزرگسالان استفاده میشود. گاباپنتین به عنوان یک داروی ضد انعقاد یا ضد صرع نیز استفاده میشود. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


چگونه از کپسول گاباپنتین (نورنتین) استفاده کنیم ؟


حتما ابتدا از راهنمایی که درون بسته قرص قرار گرفته استفاده کرده و آن را بخوانید، سپس حتما از دستوری که پزشک داروخانه به شما میدهد، پیروی کنید. حتی اگر یک دوره از این دارو استفاده کرده اید و باز هم قصد استفاده از آن را دارید، باید دوباره نظر پزشک را جویا شوید.


گاباپنتین را باید بخورید. میتواند به همراه غذا باشد یا بدون غذا مصرف شود. دوز دقیق با توجه به عواملی مثل شرایط بیماری شما، سن، وزن و واکنشی که بدن شما به دارو میدهد، متفاوت است. برای کودکان دوز مناسب بر اساس وزن تعیین میشود.

اگر از قرص گاباپنتین استفاده میکنید که خط تقسیم دارند، آن را به دو قسمت تقسیم کرده و در هر نوبت نصف آن را بخورید. (یعنی یک قرص را در دو نوبت استفاده کنید) اگر از نصفه ای که برای نوبت بعدی کنار گذاشتید برای چند روز استفاده نکردید، آن را دور بریزید. اگر از کپسول گاباپنتین استفاده میکنید، در هر نوبت یک کپسول را بطور کامل با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  غذایی که شما را گرسنه تر می کند؟


خیلی مهم است که از دستورالعمل دکتر در طول مدت درمان بصورت دقیق پیروی کنید. معمولا دکتر ها در چند روز ابتدایی روند درمانی، دوز مصرف را کم کم بالا میبرند تا بدن شما قادر باشد با اثرات گاباپنتین خودش را تطبیق دهد. برای کاهش عوارض جانبی، چند دوز ابتدایی را زمان خواب مصرف کنید.


برای اینکه بتوانید از گاباپنتین نهایت استفاده را ببرید باید آن را خیلی منظم استفاده کنید. گاباپنتین زمانی بهترین عملکردش را دارد که میزان ان در بدن یک سطح ثابت باقی بماند. بنابراین گاباپنتین را هر روز در میزان مساوی و در زمان های یکسان استفاده کنید. مثلا اگر 3 بار در روز باید از گاباپنتین استفاده کنید، اجازه ندهید بین هر نوبت بیش از 12 ساعت اختلاف ایجاد شود، چراکه شانس وقوع تشنج بیشتر میشود.

هرگز از گاباپنتین در دوز های بالاتر یا برای مدت طولانی تر استفاده نکنید. این کار سرعت بهبود شما را بالاتر نخواهد برد و تنها ریسک عوارض جانبی افزایش پیدا میکند. دقیقا همانگونه که پزشک گفته عمل کنید.

ممکن است مدتی پس از استفاده از گاباپنتین احساس بهتری پیدا کنید و فکر کنید که درمان شما تمام شده، اما به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک درمان را قطع نکنید. ممکن است بیماری شما زمانی که دارو را به ناگه قطع میکنید، حتی بد تر از قبل شود. معمولا در چنین مواقعی پزشکان دوز را به مرور کاهش میدهند.

آنتی اسید هایی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند ممکن است در فرایند جذب گاباپنتین در بدن تداخل ایجاد کنند. بنابراین اگر از آنتی اسید ها استفاده میکنید، بهترین راه این است که گاباپنتین را 2 ساعت پس آنتی اسید بخورید.

بیشتر بخوانید  تزریق چیست و انواع تزریق کدام است ؟


انواع مختلف گاباپنتین ( اعم از جذب سریع و جذب پایدار ) به شکل های متفاوتی در بدن جذب میشوند. هرگز بدون مشورت پزشک نوع گاباپنتین مصرفی خود را تغییر ندهید.

اگر بیماری شما تغییری نکرد یا بد تر شد، سریع به پزشک اطلاع دهید.


عوارض گاباپنتین (نورنتین)


خواب آلودگی، سرگیجه، عدم تشخیص جهت ها، خستگی، عدم شفافیت دید یا دوبینی، حرکات غیر معمول چشم یا لرزش قسمت های مختلف بدن ممکن است بر اثر استفاده از گاباپنتین رخ دهد. اگر هر کدام از این عوارض رخ داد یا قبلا رخ داده و بعدا بدتر شده، بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید.


بیاد داشته باشید که پزشکان زمانی گاباپنتین را برای شما تجویز میکنند که گمان کنند، منفعت این دارو از عوارض احتمالی آن بیشتر است. اکثر افرادی که از گاباپنتین استفاده میکنند، دچار عوارض جدی نمیشوند.


اگر هر کدام از عوارض : ورم دست ها، پا ها و آرنج ها رخ داد به سرعت به پزشکتان مراجعه کنید. این عوارض احتمال کمی وجود دارد که رخ دهند اما بسیار جدی هستند.

تعداد کمی از افرادی که به هر دلیلی از داورهای ضد انعقادی استفاده میکنند، ممکن است در طول دوره درمانی گاباپنتین دچار افسردگی، افکار خود کشی یا اقدام به خود کشی و یا مشکلات و اختلالات خلق و خو شوند. اگر خودتان یا خانواده تان متوجه تغییری در خلق و خو، تفکرات یا رفتار های شما مثل علائم افسردگی، صحبت ها، افکار و یا اقدام به خودکشی یا قصد آسیب زدن به خود شدند، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار نفس های کوتاه و سطحی شدید، باید بدانید که علامت جدی است و حتما باید خیلی سریع خود را تحت مراقبت پزشکی قرار دهید.

داشتن یک واکنش آلرژیک خیلی شدید به گاباپنتین خیلی نادر است اما بهرحال اگر علائمی ناشی از یک واکنش آلرژیک شدید همچون تب، تورم غدد لنفاوی، جوش های سر قرمز، خارش و ورم مخصوصا در ناحیه صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید و یا مشکلات تنفسی پیدا کردید به خود را به اورژانس برسانید.

بیشتر بخوانید  محرک برای آلرژی و آسم


divider


داروی گاباپنتین چه عوارضی دارد ؟


divider


عکس های انواع مختلف گاباپنتین


قرص گاباپنتین

قرص گاباپنتین


قرص گاباپنتین

قرص گاباپنتین


کپسول گاباپنتین

کپسول گاباپنتین


کپسول گاباپنتین

کپسول گاباپنتین


کپسول گاباپنتین

کپسول گاباپنتین



امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده و با ویژگی های گاباپنتین آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


دیدگاهتان را بنویسید