مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کدام کالاها نسبت به شنبه ارزان تر می شوند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، مهلت وزیر دادگستری برای کاهش قیمت کالاها و خدمات روز شنبه به پایان می رسد. سازمان تعزیرات – اصلاح و تربیت نیز از مجازات پنج برابری متخلفان خبر می دهد.

دولت دوباره می خواهد تلاش کند تا قیمت کالاها و خدمات را به درستی کنترل کند. در دستور اخیر وزیر دادگستری از روز شنبه ۱۳ تیرماه، قیمت کالاها و خدمات برگشتی و ارزان‌تر شده است.

روغن، شیر، پنیر و تخم مرغ، نان و غلات، گوشت و فرآورده ها، شکر، شکر و شیرینی، ماهی، مرغ، سبزیجات، چای، قهوه، آب میوه، نوشابه و نوشابه باید شامل کاهش قیمت باشند. این کالایی است که قیمت آن درج شده است. اما علاوه بر غذا، لوازم خانگی نیز گران شده است.

اما باید دید چنین کاهش قیمتی امکان پذیر است یا خیر.

در همین رابطه محمدعلی اسفنانی معاون تعزیرات حکومتی نیز در تشریح ضمانت اجرایی بازگشت قیمت ها گفت: هرکس از این قاعده تخلف کند مجازات می شود. قیمت ها باید برگشت داده شود. سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی نیز وظیفه نظارت و بازرسی را بر عهده دارند. در صورت عدم تطابق قیمت ها با 31 اردیبهشت، ندامتگاه حکم صادر می کند.

وی افزود: در صورت تخلف، فروشنده جریمه می شود و باید قیمت را کاهش دهد. سران سه قوه به ما این اختیار را داده اند که مجازاتی را پنج برابر بیشتر از گذشته در نظر بگیریم.

تاکید بر بازگشت قیمت ها از ابتدای اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی از سوی مجلس شورای اسلامی نیز مورد اشاره قرار گرفت که تا به امروز محقق نشده است. اما چه کالاها و خدماتی مشمول این بازگشت به گذشته و کاهش اجباری قیمت ها می شوند؟

بیشتر بخوانید  دو بمب در نزدیکی مقر سازمان اطلاعات و امنیت عراق در بغداد منفجر شد

به نظر می رسد تاکید امیرحسین رحیمیان، وزیر دادگستری دولت سیزدهم، سرکوب قیمت کالاها و خدماتی است که در فهرست کالاهای اساسی قرار ندارند و دولت در قیمت گذاری آنها دخالتی نمی کند. وی در این خصوص شامگاه یکشنبه 5 تیرماه در گفت و گوی تلویزیونی گفت: تعداد این گروه از کالاها و خدمات به چند هزار قلم کالا می رسد.

با توجه به این اظهارات، بعید است که تغییر قیمت شامل کالاها و خدماتی شود که دولت در قیمت گذاری آنها دخالت دارد. به گفته وزیر دادگستری، با حذف ارز ترجیحی برخی اقلام گران شده است که اگر این افزایش بیش از حد انتظار باشد، باید تا ابتدای هفته آینده اصلاح شود و از 10 اردیبهشت به قیمت بازگردد. .

لازم به ذکر است که بر اساس بیانیه این ماده از کابینه سیزدهم، ملاک ارزیابی قیمت ها، قیمتی است که در پایان ماه دوم سال 1401 در سامانه های وزارت صمت، تعزیرات و تعزیرات به ثبت رسیده است. . 124. در صورتی که تخلفی در این خصوص صورت گیرد، اداره کل کشور وارد می شود.

آمار چه می گوید؟

در همین راستا، نگاهی به گزارش خردادماه مرکز آمار ایران از تورم نشان می‌دهد که تنها یک ماه پس از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، هزینه‌های زندگی با افزایش درصدی با تورم قابل توجهی مواجه بوده است. بر اساس دستور اخیر وزیر دادگستری باید پیش بینی کرد که قیمت این اقلام 25 درصد کاهش یابد.

و این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی هیچ دولتی نمی تواند به صورت دستوری و غیر رویه ای از افزایش قیمت ها جلوگیری کند. از این منظر شاید بتوان با صدور بخشنامه و دستوری برای مدتی قیمت ها را کنترل کرد اما در درازمدت کنترل گرامری بدون در نظر گرفتن همه جوانب ماجرا کارساز نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  وزن مش (شبکه های میلگردی 6 و 8 با چشمه 10، 15 و 20)

صرف نظر از اینکه دستور اخیر وزیر دادگستری مبنی بر بازگرداندن قیمت ها مثمر ثمر است یا خیر، مهم این است که از نظر مجلس پس از اصلاح ارز ترجیحی، قیمت اقلام و کالاهای اساسی نباید یکسان شود. تا شهریور 1400. در نظر دارد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری قیمت ها را برگرداند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *